Hoe weglopen van honden afleren?

Discussie in 'De lounge' gestart door daphnev85, 7 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Wij hebben een 10 jarige boxer en een bijna 2 jarige duitse schaper. Eerder dit jaar in april zijn ze voor het eerst in hun leven weggelopen. Uiteindelijk hebben we ze een dag later teruggevonden omdat iemand ze opgemerkt had. Ze zaten op 10 kilometer van ons huis. Dit was nog nooit gebeurd, ze lopen hier rond op 22 hectare en geen van beide had behoefte om er snachts op uit te trekken. Een week later waren ze weer weg. Gelukkig hebben we ze snel teruggevonden. Ik heb uiteindelijk 2 gps'en gekocht en we sloten ze snachts op in huis. Maar aangezien we deze 2 honden hebben als waakhonden (we hebben al 2x inbrekers gehad) besloten we ze om 2 weken geleden terug los te laten snachts. 3 dagen later was het van dat... weer weggelopen. Telkens midden in de nacht. Gelukkig met de gps kunnen we ze direct terug vinden. Vorige week was de deur van het huis niet goed gesloten en zijn ze ook weggelopen. Uiteindelijk hebben we 1 van de twee teruggevonden op de treinsporen hier 15 km vandaan. Het is een mirakel dat hij nog leeft. Van de andere hond geen spoor maar die is uiteindelijk op eigen houtje teruggekeerd. Deze nacht weer hetzelfde verhaal. Vertrokken om 3u en wij zijn ze mogen gaan zoeken om 6u, weer in een ander dorp.

Er zijn geen enkel patroon in hun uitbraakpogingen, is zowel midden in de nacht als smorgens vroeg. Ze lopen telkens weg in een andere richting, dus ik denk niet dat ze 'iets' volgen of zoeken. Tot nu toe hebben we geluk dat we ze telkens levend hebben teruggevonden, maar op een dag zullen ze misschien omvergereden worden. Opsluiten is een optie, maar dan kunnen ze niet waken, een grote kennel wil mijn partner niet... dus hoe kunnen wij ze dit afleren?

2. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Buiten het huis afsluiten? Hek plaatsen oid.
    Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat jullie geen maatregelen hebben getroffen toen ze weer naar buiten mochten.
    Je zal er maar één aanrijden snachts.

3. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.389
    870
    113
    home sweet home
    Je hebt ook een soort 'kabel' die je kan ingraven. Geeft reactie op halsband als ze erover heen willen. Soort onzichtbare erfafscheiding.

4. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Tja ik zou er eerlijk gezegd gewoon voor zorgen dat ze niet meer weg kunnen.
    Vind het al heel wat dat ze dit niet eerder gedaan hebben.
    Dus of een hek om het erf of vast leggen. Maar dat brengt ook weer risico`s met zich mee als ze ergens in verstrikt raken.

Denk niet dat je van de honden kan verwachten dat ze niet meer weglopen en ik vind het ook gevaarlijk. Voor de honden, maar ook voor andere. Wie weet wat er gebeurd als ze de weg op lopen kan slecht voor je hond aflopen maar ook voor de automobilist of motor bijvoorbeeld.
    Of ze ontdekken de malse kippetjes bij een buurman op het erf.

5. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Een groot en hoog hek misschien?

6. Vlaflip

Vlaflip Actief lid

21 jul 2015
    269
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je ziet vaak dat een erf is afgescheiden met een laag stroomdraadje.

7. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

M.i. Kun je honden niet 'afleren' om weg te lopen indien je ze los laat lopen zonder goede omheining. En dan mag je nog hopen dat ze niet ergens in de omgeving jong vee vinden om te moorden want dan is er helemaal geen houden meer aan.

Ik zou dus óf een goed hek neerzetten en anders vastleggen...

8. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    het enige wat ik zou kunnen bedenken is inderdaad een onzichtbare omheining om je stuk grond heen bouwen.

je kan een hond wel leren om bij jou als baas te blijven en weer terug te komen, echter gaat het hier om waakhonden die moeten dus buiten blijven als jullie er niet zijn, dit kun je dus onmogelijk aanleren (om iets aan te leren moet je dus fysiek aanwezig zijn)

dus enige redding onzichtbare omheining (of zichtbaar uiteraard)

9. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

dank voor jullie reacties. Ons erf is langs alle kanten omheind. Door draad of door dichte bebossing. Ze vinden altijd een gaatje... Zo'n stroomdraadje of onzichtbare draad lijkt wel interressant maar werkt dit wel als je 22 ha moet omheinen?

10. Catootje80

Catootje80 Bekend lid

30 aug 2014
    711
    0
    0
    NULL
    NULL

Nou nou ik weet niet wat voor honden jij gewend bent, maar het merendeel is geen ordinaire, losgeslagen moordmachine hoor.

Je hebt van die "onzichtbare" omheiningen waarbij ze een schokje krijgen als ze er bij in de buurt komen. Ik vind dat persoonlijk niet bijzonder diervriendelijk, maar heb van horen zeggen dat dat wel schijnt te helpen... en anders toch een groot stuk afzetten met een goed en stevig hek. Als ze eenmaal gaan sjouwen dan blijven ze dat helaas vaak wel doen...

11. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Maar dan zet je er toch een groot hek neer? Want een draadje of bebossing is blijkbaar niet voldoende. Daar kan je inderdaad doorheen komen als je echt wil. Het hek zorgt ook dat inbrekers niet zo snel een poging wagen.

Ik zou niet zo blij zijn als ik loslopende honden zou tegenkomen daar, je weet nooit hoe ze reageren op kinderen of (klein)vee. Bovendien wil je zo'n hond inderdaad niet aanrijden.

Een gaashek of rasterhek komen ze niet doorheen. Die staan namelijk ook bij hondentrainingen ;)

12. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Mijn tante had twee hele lieve honden - helaas zijn ze (toen ze naar het platteland waren verhuisd) een keer weggelopen en hebben ze een lammetje doodgebeten, niemand had het van ze verwacht want het waren zulke lieve honden.
    Zij mochten de honden indertijd niet meer houden aangezien er toen geadviseerd werd dat, wanneer ze een keer bloed hebben geproefd, ze dit vaker zullen doen. Wellicht is dat tegenwoordig anders, maar dat is mijn ervaring.

13. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.389
    870
    113
    home sweet home
    Je kan ook een deel omheinen voor S nachts en als jullie weg zijn? Of is dit geen optie?

14. Keessie

Keessie Actief lid

8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Je kan ook een hondentuin maken waar ze niet uit kunnen. Als je thuis zijn kunnen ze los bij jullie op het erf. Zijn je er niet dan in de hondentuin/ speelveld.

Zo doen wij dat.

Deel Deze Pagina