Siliconen en BV

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door gurdah, 5 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gurdah

gurdah Lid

16 jul 2011
    42
    0
    0
    Hallo,

Ik heb in 1996 siliconenprotheses gekregen....
    Nu ben ik zwanger en ben ik aan het rondneuzen op internet over BV.
    Ik hoor overal dat het niet gevaarlijk is en dat er geen siliconen bij je baby kan komen etc...
    Toch heb is hele nare verhalen gelezen over kindjes met ernstige slokdarm problemen etc...door de siliconen.
    Ik hoor hier niemand over als ik er naar vraag!
    Ik heb geïnformeerd bij verloskundigen, huisarts, plastische chirurg en mensen van BVstands op beurzen... Ik ben ook wantrouwig omdat ik denk dat de plastische sector ons hierover liever dom houdt..... Immers als hierover slechte dingen bekend worden, stort een flink deel (lees inkomen...) van deze plastische sector in!!!
    Het gaat niet eens zozeer om lekke protheses...maar het zakje zelf is ook gemaakt van sliconen en kan ook doorzweten!
    Ik wil graag EERLIJKE antwoorden van mensen die het in de praktijk hebben gezien! En dan niet van 3 jaar oude protheses, maar ook de al wat oudere zoals die van mij....
    Pppfff...is het verhaal nog te volgen?
    Ik maak me gewoon veel zorgen en durf het gewoon nog niet aan als ik er niet heel zeker van ben...

Groetjes Gerda

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ben al meerdere malen moeders tegengekomen die met implantaten voeden. Ik ben nog nooit een moeder tegengekomen die de problemen heeft die jij schetst.

De problemen met lekkende protheses zijn volgens mij vooral met de oudere, die in de jaren 80 geplaatst werden. En die vrouwen geven nu denk ik geen borstvoeding meer.

3. fafa

fafa Niet meer actief

Ik snap je dilemma wel hoor. Ik ken ook geen negatieve siliconen+bv-verhalen, maar asbest, DDT, tabak, DES en koemelk (om maar een paar willekeurige voorbeelden te noemen) waren ook ooit helemaal veilig (of zelfs gezond voor je!)... Niet dus. Dokters en wetenschappers weten gewoon ook niet alles.

Het is en blijft een lichaamsvreemde stof die theoretisch in je bloed en dus in je melk terecht kan komen.
    Ik weet niet of het mij ervan zou weerhouden om te voeden, ik denk dat voor mij de voordelen - die 100% zeker zijn - zwaarder zouden wegen dan de nadelen - die er alleen maar heeeeel misschien zijn.

Ik hoop dat je voor je gevoel genoeg info bij elkaar kan rapen om een keuze te maken waar je helemaal achter staat.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    ALS er al iets van slechte stoffen die in je lichaam zitten bij je baby komen, dan is de blootstelling in de baarmoeder vele malen groter dan via de borst!

5. gurdah

gurdah Lid

16 jul 2011
    42
    0
    0
    Bedankt voor jullie antwoorden!
    Het klopt idd dat ik mede door dat soort onderwerpen (fafa) heel wantrouwig ben geworden! En op siliconen rust toch nog een soort taboe...hoewel dat eigenlijk helemaal niet zou moeten.
    Als 'men' gewoon helemaal eerlijk over de risico's zou zijn, konden we zelf inschatten wat we er mee zouden doen.
    Ik ben bijna zover om toch te bislissen voor BV te gaan, maar nog nét niet helemaal... Er is toch nog een klein deel dat twijfelt.
    Jammer dat er niet meer 'ervaringsdeskundigen' te bereiken zijn.

Tot zover bedankt voor t meedenken!

Groetjes Gerda

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Neem in je overweging mee dat je kind nu in je buik veel meer is blootgesteld aan alles wat in je lijf rondzweeft, en dat borstvoeding bij een aantal stoffen de kwalijke effecten van blootstelling in de baarmoeder repareert!

Deel Deze Pagina