Te snel vast voedsel voor babys maakt later dik

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door MHMW, 9 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    een forum is toch ook soms bedoelt om een discussie aan te gaan.
    Maar helaas wat ook in de echte wereld gebeurt is dat welk onderwerp ook er mensen niet tegen discussies kunnen.

of het nou om dit artikel gaat of over BV of over opvoeding of een draagdoek of een kinderwagen
    elk mens heeft een mening en als het vaak afwijkt van wat andere vinden dan zijn sommige mensen snel beledigd en dan is degene met de andere mening respectloos omdat er niet aan hun meing gedacht word . En ze denken gelijk dat ze dan slecht bevonden worden
    Maar mensen verschillen nou eenmaal van mening

Ik ben mega pro borstvoeding en anti KV en dat mag ik zijn en mag het daarom jammer vinden dat er te veel kinderen KV krijgen maar omdat ik dat vind betekend niet dat ik gelijk alle mama`s die kv geven een slechte moeder vind het is alleen niet mijn manier van voeden.
    Maar op andere fronten kunnen er misschien wel heeel veel raakvlakken zijn

Dus of het nou een mening van een forumlid is of een artikel of onderzoek is mensen moeten zich niet zo snel aangevallen voelen want als iemand wat typt is dat de mening van diegene en dat wil niet altijd zeggen dat het echt altijd zo moet zijn.

Maar ik zal altijd voor mijn mening uitkomen en of mensen zich nou aangevallen voelen of niet ik blijf bij mijn standpunten op welk onderdeel dan ook.

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik wil nog wel even een gewaagde statement plaatsen. Iemand zei al dat 'het' vaak te maken heeft met het type persoon.

Ik wil éérst zeggen dat ik NIET bedoel dat alle mensen die zichzelf op één of meer van onderstaande punten herkennen, ook bij 'dat type' hoort...

Als ik kijk naar een bepaalde bevolkingsgroep in Nederland, dan valt het me op dat hier heel vaak
    - Ongezond eten, veel snoepen en overgewicht voorkomt
    - Veel gerookt wordt (ook tijdens de zwangerschap)
    - Veel werkeloosheid voorkomt
    EN dat men in deze groep vaak de makkelijke weg kiest, i.p.v. meer moeite doet voor de betere, gezondere, veilige keuze. Zoals verse groenten en zelf koken, kv i.p.v. bv (onder het mom van 'gedoe', of alcohol willen kunnen drinken, of de baby een hele dag aan iemand anders over willen laten, etc (en nee, ik heb hiervoor al gezegd dat ik niet anti-kv ben! Maar vaak kiezen deze mensen er uit gemakszucht voor)), kindjes 's nachts niet troosten, maar laten huilen, omdat 'ze moeten leren om door te slapen' EN vaak vroeg beginnen met vast voedsel, want dat is makkelijker.

Nogmaals: Als jij toevallig iemand bent die je kindje ook wel eens in de auto laat, wil ik NIET zeggen dat je een slechte moeder bent of dat je dan meteen bij die groep hoort of die andere dingen ook doet!

De link die ik hier wil leggen, is dat mensen die zelf al niet zo goed op hun leef- en eetpatroon letten, en vaak gemakszuchtig zijn, misschien ook wel eerder geneigd zijn tot het vroeg geven van vaste voeding.

Dan is mijn vraag, is de conclusie van het artikel dan wel correct? Ligt het overgewicht op latere leeftijd dan wel aan het vaste voedsel op jonge leeftijd, of ligt het aan het feit dat deze ouders vaak ook andere keuzes geven dan de bewustere ouder, die hun kind pas vanaf 6 maanden vast voedsel geeft?

Ik doe hier best wat risky uitspraken, ik weet het... Maar ik wil niemand aanvallen, dus als het kan reageren op mijn conclusie (vetgedrukt).

3. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Niemand zegt ook dat je niet mag discussieren maar bepaalde uitspraken van jou waren idd respectloos. Prima dat jij zo voor je mening uit komt, maar doe dat gewoon met respect...

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Misschien moet je eens een cursus discussiëren gaan volgen. Dan leer je misschien dat het óók kan op een normale, niet-beschuldigende toon. Het ligt hier echt niet aan de mensen dat ze snel beledigd zijn. Ik heb zoals ik al zei ook 10 maanden bv gegeven, maar ik stoor me ook aan jouw toon.

Daarnaast zijn er genoeg discussies die over BV en KV gaan. En dit is er niet één van. Ik vind het dus ook niet gepast om daar hier zo fel over te beginnen.

En nu houd ik er mee op, hoewel ik nog wel benieuwd ben naar de reacties op mijn vetgedrukte deel hierboven. Misschien kom ik vanmiddag nog wel terug.

5. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    LX : sommige mensen kunnen daar niet tegen en gaan gelijk in de aanval
    Enne als ik nu terug kijk nu ik zoey bijvoeding geef vind ik BV geven veeeeel makkelijker hoor hahaha .
    Maar bijvoeidng geven komt ook uit ongeduld van de mens wij willen nou eenmaal dingen sneller dan de bedoeling is.

6. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    echt grappig om te zien hoe snel je een heel forum over je heen kan krijgen
    maar ik voel me niet aangevallen hoor
    jullie vinden mij respectloos ik vind dat niet maar als dat jullie mening is.

enne ik kan nu ook een discussie aan gaan over verse groente tegen over potjesis tenslotte ook bijvoeding

7. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Ik heb even meegelezen met dit forum en de daarbij behorende discussie, vooral omdat ik de keuze KV of BV nog moet maken.

Graag zal ik borstvoeding geven, maar ik snap heel goed dat dat niet voor iedereen is weggelegd of dat er gewoon ouders zijn die voor KV kiezen.

Alles heeft zijn voor- en nadelen en ik vind persoonlijk dat je mensen daar niet op mag afgeven. En dan vooral op de mama gericht die het blijkbaar haar roeping vind om het evangelie van de borstvoeding te verkondigen.. Ieder zijn eigen keuze. En zolang een kind gelukkig is maakt het toch niet uit welke voeding je geeft?

Even ontopic: ik denk persoonlijk dat borstvoeding/kunstvoeding weinig te maken heeft met obesitas in de toekomst. Daar ben je als ouder grotendeels zelf bij, totdat je kind het huis uitgaat heb je daar als ouder best de nodige controle op.

Ik zeg niet dat het artikel grote onzin is, maar wel dat de opvoeding denk ik nog veel belangrijker is dan het geven van BV of KV.

8. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Whahah waar haal je deze onzin nou weer vandaan??
    Nouja ik ga er maar niet meer op reageren want dit wordt echt te bizar nu gewoon....

9. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Tjemig Melanina, heb je weleens gehoord van de uitdrukking "het is de toon die de muziek maakt"? Heel goed dat je bv geeft, ik denk dat dat qua samenstelling inderdaad de beste keus, maar als dit jouw manier van communiceren is dan vraag ik me af wat jij je kind mee wil geven? Dat het prima is om een ander in een hoek te drukken en te veroordelen?

10. Trees

Trees Niet meer actief

Ik denk niet dat het zozeer met je mening heeft te maken, maar meer met de manier waarop je deze verkondigd. Met name in je eerste bericht zit een veroordelende toon en daar jaag je mensen mee op de kast.

Op een paar punten na ben ik het met je eens, maar mijn eerste gevoel is als ik je reacties lees is dat ik weer helemaal begrijp waarom borstvoedende mama's als lid van de maffia of als te fanatiek worden beschouwd. Een stempel die ik als borstvoedende mama vervelend vind en ik begrijp ook goed waarom mama's die kunstvoeding geven zich aangevallen voelen. Ik denk dat je met deze toon weinig meer bereikt dan mensen tegen je in het harnas te jagen en ik neem aan dat dit niet de bedoeling was?

11. Aszz

Aszz Niet meer actief

Volgens mij zorgt BV geven bij jou ook aan verminderde hersencapaciteit. Tering zeg.

12. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Nou jeetje, ik ben ook heel erg Pro BV maar Melanina, je komt niet heel erg slim op me over. Laat iedereen lekker in zijn waarde. Wat heeft het voor nut om zo te keer te gaan?:(

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    wahaha, ja moet er ook wel om lachen..

14. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Dat zal best dat het vaak wordt gezegd. Gelukkig zegt niet iedereen dat en het mag duidelijk zijn dat die vlieger ook niet altijd op gaat. Daarom is het soms jammer dat door sommige mensen alle opmerkingen over 1 kam worden gescheerd en je daar dus uiteindelijk een flink eenzijdig beeld door krijgt. Hierdoor maak je opmerkingen die niet altijd even leuk over komen.

15. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat het niet alleen ligt aan het feit of je te snel met vast voedsel begint, dat je kind later dik wordt. Maar ook hoe je verder zelf met voeding omgaat.
    Bijvoorbeeld ikzelf ben met mijn eerste 3 kinderen met 4 maanden begonnen met bijvoeding. Internet had ik toen nog niet tot mijn beschikking. Het cb adviseerde bijvoeding vanaf 4 maanden en iedereen in mijn omgeving begon ook met 4 maanden. En er staat tenslotte op de verpakking, vanaf 4 maanden.
    Alleen mijn 1e kindje heeft bv gehad, 6weken, de anderen fv.
    Geen van de kinderen heeft last van overgewicht, tot nu toe.

Dan een kennis van mij. Haar kindje heeft de 1e 6 maanden uitsluitend bv gehad en vanaf 6 maanden begonnen met bijvoeding.
    Toch heeft haar kindje, net als zij zelf, op jonge leeftijd al overgewicht. Hoe dat komt? Omdat zij verkeerd met voeding omgaat.
    Vorig jaar had ze met een andere kennis een discussie over eten en drinken meegeven naar school. Mevrouw was namelijk hoogst beledigd dat haar kind geen zakje chips mee mocht naar school!
    Ze vond het zo zielig dat hij een liga oid mee moest ipv een zakje chips. Want haar kindje vond chips nou eenmaal veel lekkerder dan zo'n droog koekje.

Dus in dit geval heeft het niks te maken met te vroeg beginnen met vast voedsel maar meer met de eetgewoontes van de moeder.
    Ik denk ook eerder dat daar een probleem in zit.
    Ik denk dus dat je niet alleen moet kijken wat een kindje zijn eerste levensjaar naar binnen krijgt maar vooral ook de jaren daarna.

16. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

hier kreeg mijn zoontje de eerste 5 maanden borstvoeding, (heb fulltime gekolfd)
    Maar rond de 4 maanden moest hij elke keer huilen als hij ons zag eten. Hij begon dat te smakken en deed zijn mondje wagenwijd open. Van het CB moest ik wachten tot hij NEGEN maanden oud was;)
    Dit omdat hij 3 maanden te vroeg is geboren.
    Ik heb hem met 4 maanden op advies van onze kinderarts zijn eerste fruithapje gegeven. Hij smulde erover, was erg tevreden. Ik dwing hem nooit zijn bord leeg te eten, we eten altijd gevarieerd en biedt hem vanalles te proeven aan. Hij lust bijna alles wat we hem voorzetten.
    Hij lust nu vooral groente! we eten vooral veel gezonde dingen en hij is precies op middellijn qua lengte en gewicht, en ik verwacht zeker geen obesitas in de toekomst!

Ik vind dat extra schepje poedermelk zeer overtrokken. net of alle ouders dat zouden doen. enne.. een nachtje doorslapen is voor veel kinderen en ook de ouders niet verkeerd, dus als het werkt..doen!
    BV kinderen drinken ook meer voordat zij gaan slapen, en als zij wakker worden drinken ze ook meer. Overdag drinken ze per voeding wat minder, hoe ik dat weet? door de eerste maanden alle voedingen van mijn zoontje bij te houden in een schriftje (afgekolfd dus kun je makkelijk zien in het flesje)
    Ook de opmerking CB houdt de `kunstvoeding-curve aan`..haha waar slaat het op? Is gewoon het gemiddelde van alle kinderen, dus zowel bv als kv.

Ben het eens de wat er gezegd wordt over dat wij geen VS zijn, dat het niet te vergelijken is. Het gaat om alles!
    Hoe reageer je bijvoorbeeld als je kind iets niet lust,
    hoe biedt je het hem aan (mag hij zelf weten of hij een vorkje gebruikt),
    wat biedt je hem aan?
    Mag hij iets niet lusten, of biedt je het hem gewoon 10 keer aan?
    is het gezellig aan tafel?
    Wat eet jijzelf, dus wat is zijn voorbeeld?

17. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat onderzoekers over het algemeen geen domme mensen zijn en dat er echt wel is gekeken in hoeverre eetgewoonten van de ouders ed meespelen ;) Misschien niet perse door deze onderzoekers, maar het is ook niet ongebruikelijk dat ieder onderzoek weer een ander klein deel van het grote geheel bekijkt. Dit artikel is natuurlijk maar een hele korte samenvatting van een onderzoek.

18. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Over die curve, het is toch echt wel zo hoor.
    De curve van de WHO voor borstvoedingskindjes, loopt heel anders dan die op het consultatiebureau. Kun je het wel onzin vinden, maar het is toch echt zo. Ik wil er niets mee zeggen, tis beide prima, maar met borstvoeding zie je gewoon een hele andere lijn dan met kunstvoeding.
    En de meeste mama's geven toch tegenwoordig kunstvoeding (hier wel tenminste, ben op t CB de enigste mama die langer voed) vandaar dat die curve anders loopt.
    Mijn dochter zit bijv op de curve van t CB onder de -1 lijn geloof ik, op de curve van de WHO zit ze op de middenlijn.... Dus om nou te zeggen da thet nergens op slaat??

19. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga daar ook van uit hoor. Maar voor mij is het stukje in de beginpost ook niet helemaal duidelijk. Zoals ik het lees, kregen alleen van de fv kindjes soms al bijvoeding voor de 4 maanden en daar staat niks over bij de bv kindjes.
    Mijn reactie was ook meer over het algehele dan over dit stukje.

20. tulip

tulip Niet meer actief

onskleintje, dat heb ik mij idd al een tijd afgevraagd, moet je daarin ook corrigeren, want de darmpjes werken toch wel vanaf dat ze geboren zijn of zit dat anders???

Deel Deze Pagina