Ik vind het niet overdreven. Ik vind dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn met dat tere babylichaampje. Maar dat is mijn mening.
Dat laatste vind ik overdreven. Eetstoornissen hebben een hele andere oorzaak. Ik ben van mening dat het juist goed is dat je kinderen ook op het gebied van 'gezond' eten worden opgevoed. De welvaart is de laatste 100 jaar zo hard gestegen dat alles qua voedsel in de Westerse wereld verkrijgbaar is. Onze lichamen hebben meer tijd nodig om zich aan deze welvaart aan te passen en hebben de vervelende gewoonte om niet goed tegen de dagelijks overdosis aan suikers en vetten te kunnen. Aan ons de taak als ouders om onze kinderen een gezond voedingspatroon aan te leren en dat begint al zodra ze hun eerste hapje krijgen. Overdreven? Ik vind het overdreven om mijn dochter rotzooi te voeren, aangezien ze dit niet nodig heeft om te groeien en te ontwikkelen.
adi, bedankt voor de info!! En grappig dat voorbeeld over je nichtje. Ik heb dat zelf dus ook al eens meegemaakt. Ik wordt uitgemaakt voor rotte vis omdat ik dus besloten had geen bv t proberen door iemand, maar dat kindje kreeg dus met 5 maanden al een plak cake met slagroom, ze kookt nooit vers, snoep krijgt het kindje zeer regelmatig (is nog geen 1) en meer van dat soort dingen. Maar ze vind dat ze dat allemaal kan doen, want zij geeft bv. En ik heb dat vergif gegegeven (fv) dus ik kan nooit meer iets goed doen. Terwijl ik altijd vers gekookt heb, voorzichtig ben met suikers en terughoudend met zout. duchess, jeetje jij kent ook al van die extreme gevallen, met die rijstebloem.
Ik denk niet dat die hele voedingsdiscussie een eetstoornis kweekt of in stand houdt. Ik vind het heel goed dat mensen (weer) eens gaan nadenken over wat ze hun kinderen te eten geven. Ik ben heel kritisch bij wat er bij Noor naar binnen gaat. Ook mede dankzij het feit dat Noor toch op jonge leeftijd met haar gewicht boven de gemiddelde curve zit. Dat ze dan eigenlijk te klein is, dat komt dan pas veel later in mijn besef. Maar goed, ik vind het belangrijk dat Noor gezonde, evenwichtige voeding binnenkrijgt. Gezonde tussendoortjes en dus geen snoep en koek. Hoewel ik me realiseer dat ook een koekje of snoepje bij een normaal eetpatroon hoort (later ). En Noor krijgt heus wel een stukje taart op een verjaardag en een plakje worst. Daar sla ik dan wellicht weer in door, maar dankzij veel lezen (hier en op de rest van het internet) probeer ik toch een soort evenwicht te zoeken. En dan blijven mensen in mijn omgeving mij pushen om Noor wat anders te geven dan een cherry tomaatje of een stukje komkommer als tussendoortje. Ze zijn me echt aan het uitdagen omdat ze vinden dat ik te krampachtig met haar eten omga. Ze vinden dat ze best allerlei zoetigheid mag (koekjes, snoepjes). Noor krijgt soms een bordje eten met allerlei spullen die ik niet nodig vind onder het mom van: dat mag ze best, niet zo zeuren, dat kregen mijn kinderen ook en ze vindt het vast lekker Dus vind ik het best lastig om mijn mening te laten gelden. Maar naast dat ik zelf een eetstoornis heb, waarin ik soms een heel krom beeld kan hebben van een normaal eetpatroon, kan ik best heel goed aangeven/ bedenken wat ik een behoorlijk eetpatroon vind voor haar. En als ik het even niet weet, dan vraag ik het na of zoek ik het op. Ok, ik weet dat dit even afwijkt van de discussie, maar wilde het even kwijt. Over verschillende visies gesproken dus zeg maar.
Ik probeer ook goed op te letten op de voeding van Tijn. Maar ik merk, dat er tegenwoordig heel lacherig over word gedaan. Laats waren we op een feestje, ik lette even niet op en voor ik het door had, had Tijn een stuk chocolade. Die had hij gekregen van een van mijn tante's. Dat kon wel vond ze. Ik zei, dat ik het niet leuk vond en dat hij niet mocht snoepen. Ach zei ze, dat hou je toch niet tegen. Soms maakt het me onzeker, hoevaak er wel niet door een kassameisje wordt gevraagd 'of ie een spekkie mag'. Ik zeg dan meestal nee, maar ik krijg dan echt opmerkingen, waarvan ik denk: het is toch mijn kind ? Tuurlijk, krijgt hij af en toe wat lekkers. Maar ik probeer het zo lang mogelijk tegen te houden !
Wat een ontzettend net bericht, als je bedenkt dat je er eigenlijk een hoop beledigingen neer had willen zetten. (kijk, zo kan het ook) Wordt hier helemaal vrolijk van!
Na de laatste pagina gelezen te hebben... Ilias krijgt sinds hij 1 jaar is soms (niet iedere avond) een soort van danoontje. De miniversie van de AH huismerk. Maar ik geef hem die expres niet iedere dag. Soms krijgt ie niks en soms krijgt ie gewoon magere yoghurt. Soms doe ik daar een druppel diksap in, maar vaak ook niet. En hij kan net zo lekker smullen van de yoghurt zonder diksap, als van het danoontje. En zo krijgt hij ook maar af en toe diksap. Meestal gewoon water, melk, slappe thee of 'kinderthee' (thee met een scheutje melk).