Uitslag sperma onderzoek?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Repeltje, 10 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Repeltje

Repeltje Niet meer actief

Hoi dames,

Wij hebben vandaag de uitslag binnen gekregen van het sperma onderzoek.
    Volgens de huisarts moesten we op een natuurlijke wijze zwanger kunnen worden.

Maar nu ging ik net naar de uitslag kijken en vond het toch erg raar en helemaal niet zo goed. Veel dingen zijn niet gecontroleerd of is niet meetbaar. Terwijl die dingen toch erg belangrijk zijn lijkt me?

Maar is het uberhaupt wel echt mogelijk om met deze uitslag zwanger te kunnen worden op natuurlijke wijze? Want in mijn ogen is de uitslag eerder "slecht" dan matig / redelijk.

De uitslag:

Leucocyten: < 1
    Helderheid: Troebel
    Viscositeit: Goed
    pH: 8.0
    Volume: 1.8
    Sperma concentratie: 12
    Totaal aantal spermatozoa: 22
    VCM: geen res.
    Progressief bewegend: geen res.
    Niet progressief bewegend: niet aantoonbaar
    Stilliggend: niet aantoonbaar
    Morfologie perc. normaal: niet aantoonbaar

Waarhscijnlijkheidsdiag.: Deze waarden passen bij subfertiliteit. Nader onderzoek door fertiliteitspoli aanbevolen.

Zouden jullie mij kunnen helpen, of de huisarts gelijk heeft? Is het uberhaupt mogelijk om met deze uitslag op een natuurlijke wijze zwanger te kunnen worden?

Dankjulliewel!

Liefs,

2. Samsie

Samsie Fanatiek lid

11 nov 2012
    1.634
    3
    38
    NULL
    Noord-Holland
    eeeh de termen zeggen mij niets, maar er staat toch wel erg duidelijk dat doorverwijzing naar een fertiliteitspoli wordt aanbevolen?

3. Repeltje

Ja dat dacht ik dus ook al, snap niet waarom de huisarts dat dan negeert..

4. Freddel

Freddel Fanatiek lid

30 mrt 2015
    1.305
    406
    83
    Er staat niet dat hij niet vruchtbaar is, dus natuurlijk zwanger worden is mogelijk. Maar er staat idd ook dat nader onderzoek nodig is..
    Misschien kun je even een vruchtbaarheidskliniek bellen en kijken wat zij ervan zeggen?
    Succes!

5. Bureau

Bureau Bekend lid

3 jul 2014
    901
    41
    28
    Wat vreemd. Ik zou inderdaad even bellen, hopelijk krijg je dan meer duidelijkheid. De waarden zeggen mij ook niks.

6. Repeltje

Ja ik snap het ook niet.. Ik ga volgende week de huisarts opbellen voor een afspraak want vindt dit niet normaal..

Had graag gehad dat ik wat geruster gesteld kon worden haha

7. Bureau

Bureau Bekend lid

3 jul 2014
    901
    41
    28
    Ja dat kan ik me indenken.. Ik denk dat de rol van geruststellen nu bij de huisarts ligt, die we waarschijnlijk wat meer vanaf weet dan wij. Waarom wacht je tot volgende week? Heb je niet liever nu antwoorden? Had je graag gerustgesteld maar ik heb er geen verstand van :(

8. Repeltje

Omdat ik graag met mijn vriend naar de huisarts wil, alleen die kan morgen precies niet op de tijden dat ik wel kan. Dus volgende week komt beter uit. Helaas..

9. Sunshine1

Sunshine1 Bekend lid

18 nov 2013
    621
    0
    16
    De uitslag zegt mij ook niets..
    Wij moesten bij het lab van het streekziekenhuis inleveren en kregen dag erna toen gesprek in het ziekenhuis. Wij in augustus nog eens inleveren om vast te stellen dat hij echt weinig zaad heeft. Kan door koorts bla bla bla komen....
    Wachten duurt lang!

10. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    De termen "niet aantoonbaar" zijn inderdaad vreemd. Zijn die onderdelen niet onderzocht, of is het wel onderzocht maar kan er geen uitslag vastgesteld worden?

Een waarde van 22 miljoen zaadcellen, zit maar net boven de norm normaal (20 miljoen). Maar dan moet je van dat aantal wel een bepaald percentage goed beweeglijke zaadcellen hebben. Stel dat er maar 1 % goed beweegt, dan hou je minder dan een miljoen goede zaadcellen over. En daar word je heel moeilijk zwanger mee, dat zou een ICSI-indicatie betekenen. Dus de percentages goed beweeglijke zaadcellen, matig beweeglijke, niet-beweeglijke en morfologie (bouw van de zaadcellen: kop, staart) zijn wel degelijk belangrijk. Daar draait het onderzoek in wezen om, niet alleen om het aantal zaadcellen in een ejalculaat.

Ik zou om opheldering vragen en het onderzoek nog eens laten doen, waarbij alle onderdelen onderzocht worden. Over het algemeen moet je hiervoor niet bij de huisarts zijn, omdat hij/zij niet voldoende kennis heeft op het gebied van gynaecologie en vruchtbaarheid. Dus je kunt je het beste laten doorverwijzen naar de gyn/fertiliteitspoli.

Succes!

11. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Ik ben helaas ook geen kenner; maar 'subfertiliteit'... Wil dat niet zeggen verminderde vruchtbaarheid?

Ik zou zeker ook verder onderzoeken laten doen hoor! Of op zijn minst al meer informatie vergaren rond de resultaten van dit onderzoek!

12. Repeltje

Dankjewel voor je antwoord.

Ja ik vond het ook al vreemd, dacht ook al waarom hebben ze dat niet onderzocht.

Het is onderzocht bij een speciaal lab. Dus ik snap het niet goed. Misschien omdat het volume weinig was?

Over dat 1 % zat ik ook al na te denken.

Ik ga volgende week met mijn vriend naar de huisarts en dan vraag ik voor opheldering en een tweede onderzoek met dat ze wel kijken naar het bewegen enzo, want ik weet dat dit 1 van de meest belangrijke aspecten zijn. Aangezien het natuurlijk wel 22 miljoen kan zijn maar er kunnen ook 22 miljoen dode zaadcellen zijn.

Het is toch maar 12 miljoen per mililiter als ik goed kijk? Want er staat een volume van 1.8 dus dan zouden er in totaal 22 miljoen zijn gevonden.

Ik wacht even het gesprek met de huisarts af en dan zal ik het laten weten!

Dankjewel!

Ohja mijn vriend heeft wel aangegeven dat hij in september weer een onderzoek wil laten doen om te controleren of het verbeterd is, maar dat vind ik nog erg lang duren en ik ben benieuwd waar de huisarts op bazzeerd dat het mogelijk is. (waarschijnlijk kijkt hij alleen maar naar de aantallen), aangezien hij nu alleen maar weet hoeveel het er zijn en niet of ze uberhaupt doen wat ze zullen moeten doen.

Liefs,

13. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    De percentages zijn inderdaad het allerbelangrijkste en die zie ik niet in je uitslag terug. Je kunt heel veel goede zaadcellen hebben in die 22 miljoen, maar je kunt ook een groot percentage slechte hebben. En daar draait het om, omdat je alleen van goed beweeglijke en gezonde zaadcellen zwanger kunt worden. Op het aantal goede zaadcellen wordt de conclusie gebaseerd. Zonder dat te hebben getest, kun je geen conclusie verbinden aan het onderzoek.

Spontaan zwanger worden kan altijd als er goede zaadcellen aanwezig zijn, al zou er maar eentje in zitten. Is de kans groot en is het realistisch? Nee, niet echt. Dus de opmerking dat je op natuurlijk wijze zwanger kunt worden, zegt niet zoveel. Hier ook een verminderde zaadkwaliteit. Op de vraag of we spontaan zwanger konden worden, antwoordde de gyn dat het mogelijk was. In theorie wel, het is alleen nooit (blijvend) gebeurd. De kans dat het zou gebeuren was erg klein, helaas. Dus je moet van de uitslagen uitgaan.

Stel dat de uitslag niet goed is, dan kun je het beste over drie maanden weer testen. Zaadcellen worden elke drie maanden nieuw aangemaakt. Wil je weten of er structureel iets mis is, dan moet je dus twee verschillende voorraden/producties testen, dus twee onderzoeken met een tussenpoos van drie maanden. Is de uitslag dan weer slecht, dan kun je ervan uitgaan dat er iets aan de hand is.

Maar zover ben je nog niet, wie weet is gewoon alles goed! Eerst maar eens alle onderdelen laten nakijken, dan heb je al meer duidelijkheid. En je nog niet al te erg zorgen maken, hoor!

14. Repeltje

Ik zal proberen me geen zorgen te maken, maar vrees gewoon het ergste haha. We gaan een afspraak maken bij de huisarts met uitleg over de uitslag. En daarna maken we gelijk een afspraak dat hij in september weer een keer mag inleveren, en dat als het dan weer slecht is we dan verdere onderzoeken mogen. En misschien of we het weer mogen testen en dan dit keer ook de bewegelijkheid. Want ja. Hieraan heb je in princiepe niets. Het is leuk dat het er 22 miljoen zijn, maar of ze wat doen dat weten we nu nog niet.. Ik twijfel of we niet gewoon even afwachten tot september en dan hopelijk een duidelijke uitslag hebben. Of dat we opnieuw een onderzoek laten doen.

Ik vind het volume wel erg aan de lage kant, of ligt dat nou aan mij? Dat moet toch boven de 2 ml zijn?

15. Repeltje

Hee,

Ja dat wachten enzo duurt echt lang. Vindt het ook totaal niet prettig dat je na 1 onderzoek nog niet duidelijkheid hebt, omdat er zo veel factoren mee kunnen spelen.
    Hopen dat het snel augustus is! En dat het dan gewoon in 1 keer goed is ofzo! :)

Slik jou man vitamines voor het verbeteren of niet?

16. Chann1992

Chann1992 Bekend lid

22 jan 2015
    623
    55
    28
    Vrouw
    Wat vervelend zeg die onzekerheid !
    Wel jammer dat je huisarts er zo makkelijk over praat, terwijl je test er anders uit ziet ..

Hopelijk heb je snel duidelijkheid.

Wij krijgen vrijdag de uitslag van het sperma onderzoek, vind het best spannend! Wij worden gebeld, heb jij alles opgeschreven, of heb je al deze info thuis opgestuurd gekregen?

Succes, en hopelijk is alles toch goed en kunnen jullie op een natuurlijke manier veder :)

17. Repeltje

Hee,

Ja dat leek mij dus ook, dat dacht ik ook al. Lijkt wel alsof de huisarts ons gewoon af probeert te wimpelen, met de gedachte wacht maar af, of kom over een tijd maar eens terug. Vind dat niet echt prettig, heb niet echt het gevoel serieus behandeld te worden. Ik ga hem gewoon net zo vaak bellen en lastigvallen totdat ik een duidelijk beeld heb, en dat we geholpen worden.

Liefs,

18. Repeltje

Hee,

Ja het is echt heel spannend. Dat vond ik ook. Gelukkig hadden wij al zo'n thuistest gedaan dus diep van binnen wist ik wel dat er iets niet klopte.

Maar hoop voor jullie dat jullie een goede en duidelijke uitslag krijgen.

Wij zijn opgebeld en toen zei de huisarts dat we wel op een natuurlijke manier zwanger kunnen worden maar dat het langer duurt.

En daarna is mijn vriend de uitslag op gaan halen. Echt duidelijke uitleg erover heeft hij niet gehad. Omdat de huisarts het druk had met bellen, enigste wat hij te vertellen had was, ja het is redelijk, maar jullie snappen de uitslag toch niet dus het zegt niets voor jullie ?? :(

Nou nu vraag ik me af wie het niet begrijpt, hij of ik..

Liefs, en veel succes

19. Chann1992

Chann1992 Bekend lid

22 jan 2015
    623
    55
    28
    Vrouw
    Heel apart zeg, mocht er iets niet kloppen aan de waardes moet er toch een andere mogelijkheid zijn dat het wel kan gaan lukken ! Daar hoort je huisarts aan mee te werken en je door te sturen voor veder onderzoek. Ik zou dat ook echt duidelijk maken aan je huisarts dat je dit heel vervelend vind.

Is zoon thuis test betrouwbaar dan? Lijkt me helemaal niks die onzekerheid, en hoop inderdaad dat mijn huisarts hier wat beter mee om gaat. Toen wij bij de huisarts waren, vertelde ik dat ik bijna 1 jaar bezig ben en het nog niet raak was. Ze zei dat het heel normaal was en de meeste vrouwen pas na 1/2 jaar zwanger raken en er dan pas onderzoeken worden gedaan, dit vond ik ook wel apart gelukkig mocht mijn vriend wel een onderzoek laten doen..

Hoelang zijn jullie al aan het proberen voor een kindje als ik vragen mag ? :)

20. Repeltje

jullie zijn ook al lang bezig dan!
    Gelukkig dat jullie je toch mochten laten controleren :), wat vooor onderzoeken gaan ze bij jou doen?

Ik wist niet of zo'n thuistest betrouwbaar was, maar dacht kunnen het proberen. Daar kwam ook al een negatieve uitslag uit. Dus vandaar dat we naar de huisarts zijn gegaan en vriendlief een keer of drie heeft moeten vragen voor zo'n test omdat het ons echt niet lekker zat. Bij mij wordt nog niets gecontroleerd. Want daarmee willen ze nog even wachten..
    Wij zijn nu bezig met ronde 8. Sinds oktober gestopt met de pil.

Liefs,

Deel Deze Pagina