Te snel werkende schildklier na zwangerschap

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Isamama12, 6 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isamama12

Isamama12 Lid

6 sep 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo!

Zijn er hier nog meer mama's die een te snel werkende schildklier hebben?
    En wat zijn jullie symptomen?
    Ik heb oa last van:
    - Veel afvallen
    - Altijd moe (niet wakker kunnen worden)
    - Enorm vergeetachtig (zal denk ik ook een deels ontzwangeren zijn ;))
    - Gehaast gevoel
    - Snel geïrriteerd
    - Hoofdpijn
    - Darmklachten
    - Last van spieren

Herkent iemand dit en hoe ben je uiteindelijk behandeld?

2. Zustertje2015

Zustertje2015 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    2.682
    0
    36
    Ik herken de klachten.. Ik moet maandag mn bloed laten prikken voor mn schildklier (toevallig vanmiddag nog naar huisarts geweest omdat ik "niet goed" werd. Maar als het mn schildklier niet is, is het in mijn geval hyperventilatie, verkeerde ademhaling. Hoe ik eraan kom? Geen idee! Maar hoop er snel weer vanaf te zijn. Mijn klachten zijn:
    Veel afgevallen 36kg in 4maand (maar ook 40 aangekomen in zwangerschap)
    heel erg duizelig, benauwend gevoel, zweverig zijn, erg moe, hoofdpijn, pijnlijke spieren en tintelingen in mn handen.

3. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Ik had een te snel werkende schildklier en de volgende symptomen:
    Snel moe, alsof ik geen conditie had (hijgend bovenaan de trap, maar ook gewoon intens moe)
    Veel zweten
    Hartkloppingen
    Een enorm opgejaagd gevoel, alsof ik nog iets moet doen, maar ik weet niet wat
    Zonder moeite 5 kilo kwijt
    Ietwat uitpuilende ogen
    Een dikke hals

In eerste instantie (eerste anderhalf jaar) kreeg ik medicijnen ( een hormoononderdrukker en euthyrox), maar met die onderdrukker mag je niet zwanger worden, dus dat was tijdelijk in de hoop dat mijn schildklier vanzelf weer in een goed ritme kwam, zeg maar. Helaas deed hij dat niet. Ik heb een slok radioactief jodium gekregen. Heel raar, moest ik in een apart kamertje in het ziekenhuis en thuis mocht ik niet naast mijn man slapen omdat ik nog radioactief was (freaky!) Daarna een jaar afwachten (nog steeds niet zwanger mogen worden) en medicatie in de gaten houden. Uiteindelijk heeft het iets te goed geholpen, mijn schildklier doet nagenoeg niets meer. Met mijn huidige medicijnen (euthyrox) is alles goed onder controle te houden. Het kost wel veel tijd om de boel goed ingesteld te krijgen en tijdens mijn zwangerschappen moest ik extra op controle komen. Ik slik dagelijks mijn pilletje en verder is er niks aan de hand.

Succes met alles!

4. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    Dit had ik kunnen zijn!
    Na mijn bevalling bleef (nog steeds) ik afvallen. Was binnen een week op gewicht (ook maar 9 aangekomen) maar nu 7 maanden later zit ik al op -10. (buiten de zwangerschapskilo's om)
    Verder ben ik veel moe.
    Last van darmen
    Gehaast gevoel
    Veel zweten
    En snel geïrritteerd.

Misschien maar eens langs de huisarts...

5. Isamama12

Isamama12 Lid

6 sep 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    @luannie ik zou zeker naar de huisarts gaan! Ze kunnen het zo zien als je bloed laat prikken.

Hoe gaat jullie omgeving ermee om? M'n man is heel meelevend en doet van alles voor me, ik voel me er alleen wel heel schuldig om. Hij werkt 40 uur en dan thuis nog van alles doen..
    Op mijn werk nemen ze me niet echt serieus. Ik meld me nooit ziek, maar schiet sneller uit mijn slof dan normaal en vergeet veel dingen. Mijn baas ziet dat het niet zo goed gaat met me, maar aan de andere kant doet hij er ook weinig aan om het me makkelijker te maken.

6. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    Ik heb vandaag bloed laten prikken. Nu afwachten op de uitslag.
    Iemand een idee hoelang dat duurt?

7. Isamama12

Isamama12 Lid

6 sep 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Drie daagjes! Dan even de huisarts bellen voor de uitslag. Wat zei de huisarts er zelf over?

8. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    Het was binnen een dag bekend?? Er is niks gevonden in mijn bloed.
    Na mijn kwalen dacht hij gelijk an mijn schildklier.

Heb jij een te snel werkende?

9. sanntje

sanntje Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.304
    1
    36
    Vrouw
    NULL
    Zelfde probleem hier...
    In de zwangerschap kreeg ik een traag werkende schildklier. Eind van de zwangerschap iets te snel werkend. Die schommeling was te wijten aan hormonen.
    Nu 9 maanden na de zwangerschap nog steeds snel werkend.
    Klachten:
    Gejaagd gevoel
    Hartkloppingen
    Sneller zweten
    Na de minste of geringste inspanning niks als hijgen, ben dan bekaf!
    Snel geïrriteerd
    Altijd moe

Qua gewicht niet veel bijzonders.

Ik gebruik geen medicijnen omdat de arts denkt dat het nog met ontzwangeren te maken heeft, dus het moet binnen nu en een paar maanden over zijn.
    Plan van aanpak, elke maand bloed prikken t/m 2013. Dan mag ik wel stellen dat ik ontzwangerd ben. Als dan waardes afwijkend zijn zien we verder!

Maar tis maar een lastig iets hoor, en merk van de buitenwereld soms weinig begrip. Er lijkt zo weinig over bekend. Alsof mensen het zien als een smoesje. Maar ik ben echt zooo snel bekaf!! Het belemmerd me soms behoorlijk in mijn doen en laten :( Vervelend soms hoor!
    Herkenbaar voor anderen?

10. Isamama12

Isamama12 Lid

6 sep 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik moet komende maandag naar de internist dus dan zullen we wel verder zien wat ze erover te zeggen hebben! Hebben ze verder nog ideeën wat het dan kan zijn luannie? Ik heb ook wel op forums gelezen dat meer mensen last van hun schildklier hebben, maar toch goede bloedwaardes hebben. Cijfertjes zeggen ook niet alles natuurlijk.

Dat laatste vind ik heel herkenbaar Sanntje! Vooral over de moeheid en psychische klachten weinig begrip. Vaak ook de reactie: :"het is ook zwaar, dat moederschap en werken" terwijl ik zelf weet dat het daar echt niet aan ligt. Ik krijg juist energie van die vrolijke kleine meid!

En die stemmingswisselingen... Pff.. Kan soms zo in een dipje zitten! Vat alles dan ook heel zwaar en persoonlijk op, niet altijd even bevorderlijk voor de sfeer. Maar gelukkig heb ik een hele lieve man achter me staan :)

Nog tips over het bezoek aan de internist? Wat is handig om te vermelden of te vragen?

11. sanntje

sanntje Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.304
    1
    36
    Vrouw
    NULL
    Precies zoals jij omschrijft isamama! Zwaar ja, moeder en werken, alles is nu anders, je bent niet de enige... Pffff maar daar komt t inderdaad niet door!
    En cijfers zeggen niet alles, ik heb met niet mega grote afwijkingen veel klachten, sommige mensen hebben met grote afwijkingen nergens last van... Raar iets, zon schildklier!
    Tips voor de internist heb ik niet, ik zeg maar gewoon steeds wat de klachten zijn, moet toch afwachten tot eind van het jaar!

Deel Deze Pagina