Bij ons achter het huis is een groot appartementen/winkel complex gebouwd. Precies bij ons achter zit volgens mij de nooduitgang van de nieuwe supermarkt. Nu zagen wij vanuit onze tuin, dat er een 360graden camera geplaatst is, dus je kijkt zo bij ons de tuin in! Mag dit? Mijn vriend gaat sowieso morgen bellen met de uitvoerder van de bouw, want in zo'n camera hebben wij helemaal geen zin!
En wat als ze nou zeggen, dat hij niet op onze tuin/poort gericht is? Ik bedoel, waarom gebruik je dan een camera die je 360 graden kan draaien?
om boeven te pakken e.d. waarom heb je er zo'n grote moeite mee? het is echt niet zo dat er 24/7 iemand naar dei beelden zit te kijken, die worden vaak alleen in het geval van een 'incident' terug gekeken... dus tenzijn jullie vage praktijken in de achteruin doen zou ik me er niet zo druk om maken denk ik...
als het een 360graden camera is, heb je nooit de zekerheid dat ze jullie niet filmen dus dan mag het ook niet. en met een 360 camera zie je echt alles, alle kanten op, ze kunnen hem ook naarboven en beneden richten, in en uitzoomen enz,...dus ze kunnen zeker de tuin in kijken, zelfs je huis in als er aan die kant ramen zijn, je kan er echt fel mee inzoomen
babebabe, ik zou meer zeker druk om maken, lig jij in je bikini in je tuin zit der zo ene vieze thuis achter die pc wat te kijken op zn beeldscherm en gewoon,...er hoeft geen camera op je gericht te staan
tja,ik maak me nooit zo snel druk om dit soort dingen... tuurlijk snap ik de gedachtegang wel, maar goed, volgens mij zit er dus niet iemand achter die beelden... echt niet, alleen wanneer er iets is gaan ze de beelden bekijken, maar goed, misschien is er een betere uitgangspositie te vinden die voor beide partijen goed zijn
trust me, die worden regelmatig bekeken ,zeker als die camera nog niet zolang ophangt. houdt een beveiligingsfirma de camera's in de gaten of gewoon de eigenaar van het complex of iemand die iets met het complex te maken heeft, dat is iets wat je niet kan weten dus het ia nooit safe.
ik heb ook zo'n iemand die hem boven in zijn achterkamer gericht heeft op de voorkant van waar wij wonen, als de camera nou alleen gericht was op zijn achtertuin had ik er geen moeite mee, maar dat is dus niet zo. dat hij mij filmt vind ik al niet fijn, maar dat hij ook de kinderen filmt geeft me de rillingen in jouw geval van je achtertuin zou ik me er ook niet plezierig bij voelen, en na gaan of hij gericht kan worden zodat je je privacy behoudt, ik wens je ook veel succes zelf ben ik nogsteeds met die vervelende knakker bezig
Bel de gemeente of er vergunning is aangevraagd voor zo'n camera! Met beetje geluk kan je nog bezwaar maken als ze een aanvraag hebben gedaan. Als bezwaar niet meer kan vraag dan om inzage van vergunning en kijk of dat klopt met situatie. Dat een winkel beveiliging wil is niet vreemd, je zou dan idd je klacht tegen het soort camera moeten richten. Voor de deur filmen lijkt mij genoeg. Als je er met winkelier, aannemer niet uitkomt dan is de gemeente het adres waar je een officiële klacht in moet dienen. Die moeten zorg dragen voor handhaving van vergunningen, bouwprojecten etc
Dit mag niet, omdat de camera jou filmt op jouw priveterrein en jij daar overduidelijk bezwaar tegen hebt. Ik denk dat als je er wat tegen wil beginnen je wel sterk staat als aannemelijk is dat jij ongewenst meegefilmd kunt worden. Het recht op privacy geldt volgens mij zwaarder dan het recht op beveiligen van je toko.
Hier kan je zeker en vast iets aan laten doen! Dit is pure schending van jou privacy en jij hebt hier geen toestemming voor gegeven...Dus je bent zeker en vast in jouw recht!
Bedankt voor alle reacties! Ik maak me er zeker wel druk om, omdat de privacy nu al ver te zoeken is, daarbij is het niet alleen m'n tuin, maar ook onze slaapkamers en uitbouw van 8m breed met ramen van boven tot onder. Mijn kinderen hoeven niet gefilmd te worden als ze in hun blootje door de kamer of tuin lopen. Ik vind het gewoon raar. Kijk, als er een normale camera zou hangen, die allen richt op de deur en niet te verdraaien is, dan hoor je ons niet, maar dit? Ik heb hier een aantal goede tips gelezen! Bedankt!
Ik heb het even aan mijn man nagevraagd die is namelijk installateur. Om te beginnen weet je niet of het daadwerkelijk een 360 graden camera is. De bollen die dat namelijk meestal zijn kunnen ook alleen een vast punt hebben. Overigens heeft de winkelier (meestal)geen vergunning nodig. Hoogstens kan het vastgelegd zijn in de gemeentelijke verordeningen. Zelfs als er is vastgelegd dat er geen camera's mogen krijgen, ze er heel vaak wel toestemming voor i.v.m. de veiligheid van het personeel. Grote kans dat de camera zo neergezet is dat er niks gezien word de winkelier heeft de camera als object beveiliging. Hij droeg nog veel meer redenen aan, maar dan word het helemaal zo'n lang stuk. Ik zou zeggen ga gewoon even langs de winkelier en vraag het gewoon even na. Doe dit ook bij de gemeente. En voor de meid met de camera gericht door de buurman. Mijn man zegt dat je aangifte moet doen van privacy schending. Een particulier mag namelijk nooit een camera overduidelijk op een ander huis richten.
Mijn man vraagt of je eventueel een duidelijke foto van de camera wil maken en 1 vanuit de tuin. Dan kan hij je wel een indicatie geven wat de camera daadwerkelijk ziet.