Te sterke toeschietreflex?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door smit82, 30 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. smit82

smit82 Nieuw lid

11 jan 2011
    2
    0
    0
    [FONT=&quot]Beste Annemarie,[/FONT]

[FONT=&quot]Ik ben het onderwerp al diverse keren tegengekomen op dit forum en heb al veel van de antwoorden geleerd. Toch wil ik je graag nog enkele vragen voorleggen. Het is wel een heel verhaal geworden...
    [/FONT]
    [FONT=&quot]Mijn dochtertje is 3 weken oud. De borstvoeding ging vanaf het begin goed. De laatste week echter verloopt het allemaal wat minder. Het lijkt alsof de toeschietreflex te sterk is: ze drinkt opeens heel onrustig, laat vaak los en laat dan melk uit haar mond lopen, moet veel huilen (is dan echt flink overstuur) en verslikt zicht geregeld. Ook schudt ze wild met haar hoofd en heeft ze plotseling problemen met aanleggen. Als ze loslaat blijft de melk uit mijn borst stromen. Ze drinkt kort, valt vaak al na 5 minuten in slaap. Ik verschoon haar dan tussendoor en bied dan dezelfde borst nogmaals aan. Aan haar gedrag merk ik dat ze nog wil eten, ook al is ze daarvoor in slaap gevallen (tongetje uitsteken, op haar handje sabbelen), maar de voeding verloopt ondanks dat allesbehalve soepel. Ik voed op verzoek en geef telkens 1 borst per keer. De borst voelt na de voeding soepel aan. Ze groeit overigens goed en lijkt ook voldoende te plassen. Ik zit zelf regelmatig met doorweekte kleding en de zoogcompressen vliegen er doorheen.[/FONT]
    [FONT=&quot]Ik ben nu begonnen om voor de voeding zelf de grootste druk van mijn borst te halen. Ik heb zojuist simpelweg een flesje onder mijn borst gehouden en zonder echt iets te hoeven doen heb ik een ruime 30 cc opgevangen. Ik hoop dat ze dan wat rustiger kan drinken. Is dit verstandig om te doen? En heeft het zin om deze melk te bewaren? Of is dit slechts de minder voedzame voormelk?
    [/FONT]
    [FONT=&quot]Ik heb ook wel gelezen dat het verstandiger is om de borst af en toe helemaal leeg te kolven, in plaats van steeds kleine beetjes op te vangen. Met dit laatste zou je de productie juist verhogen. Klopt dat? Wat is in mijn geval het beste om te doen?[/FONT]
    [FONT=&quot]Ik wil heel graag borstvoeding blijven geven, maar merk dat het voor ons allebei op deze manier vervelend wordt. Ik ervaar het als een last, terwijl ik het graag wil laten slagen.
    [/FONT]

[FONT=&quot]Alvast veel dank voor je antwoord.[/FONT]
    [FONT=&quot]Hartelijke groet,[/FONT]
    [FONT=&quot]Linda[/FONT]

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Vind het lastig inschatten of het daadwerkelijk gaat om het toeschieten van de melk: wellicht ligt het probleem elders namelijk bij bijvoorbeeld spruw?

Mocht het voorkolven werken dan is dat een prima oplossing als je dit direct voor de voeding doet verhoogd het de productie niet echt hoor!

Deel Deze Pagina