Zo'n kruispunt hebben we hier ook... En ik verbaas me nog steeds hoeveel automobilisten verbaasd of boos reageren als je oversteekt. Tja.. Ze hadden het kunnen weten... Je kunt het namelijk zien aan het stoplicht Maar goed... Wel altijd handje... Het zou niet de eerste keer zijn dat ze volgas hun auto de bocht om gooien en ik zit er toch liever niet onder. Dochter hier weet dus prima hoe dat werkt met stoplichten maar ook dat je dan evengoed goed moet opletten Vandeweek discussie "bij oma hoef je niet op te letten bij het oversteken". Was in staat om oma te bellen dat je ook in een dorp moet kijken voor je oversteekt Het is minder druk.. Maar het blijft gewoon een straat waar auto's rijden. En de meesten ook niet heel langzaam ofzo
Ik zou hem ook leren over een gewone weg over te steken zonder zebra. Zebra zegt ook niet altijd alles zelfs daar moeten ze goed kijken of ze over kunnen steken. Er is er altijd wel weer iemand bij die door rijdt. Zelfs bij zebrapad. Ik vind het altijd lastig dat autos ons voor laten gaan omdat ik een kind bij me geb, zelfs al hebben we geen voorrang. Zo leert een kind niet wanneer hij wel og geen voorrang heeft en leert het dat ze altijd voorrang hebben....
Ja hier is dat dus ook het geval ze scheuren gewoon zonder te kijken. Laatst gingen we met zijn drieen naar de kinderboerderij en moesten daar oversteken man liep al op de helft van het zebrapad en had gelukkig ons zoontje opgetild ik liep een stuk achter hun en in ene komt er uit het niets een auto de bocht om man moest echt opzij springen en viel met ons zoontje op zn arm zo op de stoep! En mijn hart zat ergens waar hij niet hoorde te zitten haha
haha herkenbaar, wij steken hier s'morgens altijd over bij een tweebaansweg, dan is er een tussenstukje en weer 2 banen. (mag je gewoon oversteken maar zonder zebra). Tja, ik heb een duowagen bij me en een kleuter en er zijn regelmatig mensen die stoppen. Ja heel aardig maar er ontstaan echt gevaarlijke situaties omdat de mensen achter hun dat niet verwachten, mijn dochter het niet begrijpt en bovendien de andere banen gewoon door blijven rijden dus moet ik haar alsnog enorm goed vast blijven houden.. tja
Ik zou hem leren altijd bij een Zebrapad over te steken mocht deze zichtbaar zijn. Daarnaast zou ik hem leren dat hij altijd naar links en rechts moet kijken voordat hij oversteekt! Voorrang krijg je namelijk en dat moet je niet nemen.
Ik vind je niet te streng. Wij doen het precies zo met onze dochter. Wat anderen ervan denken...i don't care. Dit is hoe wij haar opvoeden en dat respecteren ze maar net als wij anderen respecteren in hun opvoeding. Ik vind mezelf soms ook een zeikerd met handje geven bij oversteek ed maar daarentegen wil ze nu niet eens meer anders.
Klopt, de kids zijn echt de reden dat we hier willen blijven wonen, want zelf missen we wel winkels, een pinautomaat, dat soort dingen.
Ok, 3min was wat ruim genomen, het is korter. Sowieso leer ik hem dat ze ook bij een zebrapad niet altijd stoppen en hij dus moet kijken. Ik ben toch blij dat meer dames het zo doen en handjes vasthouden enzo. Mn vriend en ik denken vaak dat we streng zijn, omdat we ook genoeg mensen kennen die hun kids amper of niet straf geven als ze iets fout doen. En zo ook met dit soort dingen.
Hier zijn ze bijna 6 en net 4 jaar maar allebei handjes vast bij oversteken hoor, ze lopen naar de weg toe, wachten daar op mij (alhoewel ze nooit verder dan 3-4 meter van me af lopen) handje, samen kijken en dan oversteken.. Dan ben ik maar een zeikerd LOL maar ze zullen het goed leren Alleen buiten spelen mag nog alleen voor het huis en dan heb ik de ramen en deuren open en kijk ik elke 5 minuten , sinds een paar weken mag de jongste nu soms mee, soms ga ik erbij zetten en soms ga ik in de keuken eten alvast koken en dan kan ik ze zo zien...
Mijn zoontje neem trouwens alles zo letterlijk dat als ik zeg dat ie op het schoolplein moet blijven (dat is tegenover mijn huis namelijk vandaar dat ie er wel mag spelen want is afgezet e.d.) dat is in het begin zelfs niet ervan af "durfde" om te gaan plassen thuis haha dan riep ie mij en vroeg ie of ie mocht plassen LOL (inmiddels is dat gewoon duidelijk hoor maar het toont aan hoe letterlijk die alles neemt!) Hij "zorgt" nu ook voor zijn zusje, als zij moet plassen dan loopt ie netjes mee, steken ze samen handje in handje over de straat (rijden eigenlijk geen auto's) en loopt ie ook weer met haar mee terug... best schattig om te zien..
Volgens mij is het in ieder geval in belgie verplicht het zebrapad te gebruiken als het zich binnen zoveel meter bevindt. (Ik heb in Belgie op school gezeten dus geen idee of dat in NL ook zo is) Wij leren ons zoontje nu al aan om te wachten bij het stoplicht of het zebrapad, goed links en rechts te kijken en dan een hand te geven of op zijn minst naast mama te lopen. Als hij zo bedachtzaam blijft als hij nu is zou ik hem misschien daarin wel loslaten. Maar om het even waar oversteken als er een zebrapad in de buurt is, echt niet! Die zebrapaden liggen er niet voor niets en als er wat gebeurt ben jij als ouder of je kind niet in de fout! Wat dat spelen met de neefjes betreft, je moeder moet jouw regels volgen en alleen jij kunt inschatten of je zoontje het aankan (en dan moet je je angst proberen los te laten en puur te denken aan zijn gedrag en verantwoordelijkheidsgevoel). Godzijdank heb ik nog 2 jaar om dat loslaten te leren. En trouwens, ga niet aan jezelf twijfelen omdat andere ouders het anders doen. Wat jij doet is veiliger en je kind mag best leren hoe het zich in het verkeer hoort te gedragen. Dat loslaten kun je misschien in stapjes doen. Dus meekijken als je zoontje met zijn neefjes gaat spelen, je zoontje zelf bij het zebrapad laten oversteken, gewoon oefenen, wie weet vindt je zoontje die nieuwe zelfstandigheid wel hartstikke leuk en kun jij straks trots zijn omdat je zoontje het zelf kan. Plus je kan dan trots zijn op jezelf omdat jij hem geleerd hebt wat veilig is! Succes!
Wij hebben de basisschool tegenover ons huis, we wonen aan een redelijk drukke weg. Romy is nu 4....maar die begeleid ik de komende jaren nog wel naar school Zoiezo is Romy een meisje wat in 7 sloten tegelijk loopt en echt niet uit kijkt. Demi moet nog 2 worden, maar blijft veel beter bij mij dan Romy en is ook een stuk voorzichtiger. En of je te streng bent ? nee ik vind van niet.
Oh ik ken je gevoel helemaal. Ben in sommige dingen heel gemakkelijk, maar met bijv. alleen buitenspelen ben ik heel anders dan ik had gedacht. Mijn oudste dochter is 7 en mag niet alleen naar se speeltuin. Nouja, ik ben net begonnen om haar te laten gaan en dan kom ik er na een paar minuten achteraan. Ze mag sinds kort heel af en toe alleen naar het winkeltje (hier vlak achter, ik woon in een compound, een soort ommuurde wijk) om een brood oid te halen en ik vind dat al best spannend. Mijn vriendin haar dochtertje is net zo oud als mijn middelste (4) en doet dit al een jaar. Zij speelt ook vaak alleen buiten. Ik zou gewoon bang zijn dat ze dingen deed die niet mogen. Ik moet nu nog vaak genoeg zeggen dat iets niet kan of mag. Is die controle nodig? Ik weet het niet, maar ik volg mijn hart. Ze is enorm trots op de vrijheid die ze nu stapje voor stapje krijgt. Zolang ze er serieus mee om blijft gaan zal ik haar steeds meer ruimte geven. Tot nu toe was het er de tijd gewoon nog niet voor... In de straat spelen is geen probleem trouwens. Al ga ik wel vaak mee/erbij zitten, maar dat is omdat ik het gezellig vind
Even offtopic, maar klopt je onderschrift met geboortedata van je dochters wel? Als Romy 4 is en Demi 2, kunnen ze niet beide in 2009 geboren zijn?!
ik ben ook streng in dit soort dingen, al vind ik het niet ''streng'' ik vind het heel normaal. Mijn man gelukkig ook maar ik zie inderdaad ook wel eens dingen wat jij omschrijft of een kind voor mn auto de straat op rennen terwijl mama nog komt aanlopen 10 meter verder Ik geef je dus groot gelijk
Ben in ieder geval blij te lezen dat ik niet té streng ben. Ik vind veiligheid gewoon heel belangrijk. Op zich vertrouw ik mijn zoontje ook wel om bijv alleen buiten te spelen bij mn ouders (met zn neefjes), maar het gaat mij er dan vooral om dat hij bijv mee genomen zou kunnen worden. En het feit dat hij zn zwemdiploma nog niet heeft speelt ook mee, er zijn daar veel slootjes. Ik heb gewoon graag zicht op wat hij doet. Loop altijd overal mee naar toe, zelfs op de kinderboerder laat ik hem eigenlijk nooit alleen lopen. Tot voor kort toen ik met een moeder van een kindje uit zijn klas aan het praten was. Die liet haar dochter lekker rondhobbelen daar terwijl ik hem overal achterna loop
Vind je ook niet te streng hoor. Liever wat te voorzichtig dan te makkelijk. Speciaal bij een zebrapad zou ik niet oversteken maar ik ben wel streng met oversteken hand vast goed luisteren.... Wel ga je op een gegeven moment je kinderen hier in meer los laten. Tot die boom en als je goed luistert mag je zelfstandig naar de stoep lopen maar wacht toch mama er is. En ja jij mag kijken of er geen verkeer aankomt. ( zelfvertrouwen in geven) En stap voor stap gaan ze op een gegeven moment zelfstandig verder en verder. En nog als zoon met mij mee loopt kijk ik voor hem en dan zegt hij maar ik kan zelf wel zien wanneer ik moet oversteken tja haha ik ben en blijf je moeder. Dat zit gewoon in je haha. Merk wel nu met mijn tweede dat ik wat ( makkelijker ben ) en meer op mijn gevoel vertrouw. Maar met oversteken blijf ik heel lang de baas. ( in het engels heb je een gezegde kan het niet goed op schrijven. Better save than sorry zo iets) .
Hier juist met verkeersregels.. En dus zebrapaden wel streng. Die regels zijn er niet voor niks. En natuurlijk lap ik ze weleens aan m'n laars... Zal dochterlief vast ook weleens doen later. Maar voor nu, wil ik dat ze het gewoon leert zoals het hoort.
@knap ja dat hoor je vaker dat je met een 2e makkelijker bent. Ik laat hem nu ook wel vooruit lopen en dan roep ik stop en dan stop hij ook wel. Hij wacht netjes tot ik er ook ben. Je had het bijna goed hoor met het gezegde het is safe, ipv save @saskia zoiets heb ik ook, ik wil het hem gewoon goed leren. Later zal hij idd ook wel eens iets doen wat niet mag, ik doe nu ook niet alles volgens het boekje wie wel hahaha