Verkeerd aanleggen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Suuzje, 4 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Hoi Ilse,

21 september ben ik bevallen en begonnen met de bv bij mijn dochter. Het aanleggen ging echter niet goed, waardoor ik de blaren op mijn tepels had staan. Ik ben hiervoor bij de lk van het cb geweest, en het advies gekregen verschillende houdingen uit te proberen om zo mijn tepels zo veel mogelijk te ontzien. Daarnaast goed wachten op het zoekreflex, zodat ze haar mondje goed open zou doen en een groot genoege hap zou nemen.
    Dit blijft echter een probleem. Ze doet haar mondje naar mijn idee niet ver genoeg open, en als ze dat wel doet heeft ze een probleem met het vasthouden van het vacuum waardoor de hap die ze genomen heeft toch steeds kleiner wordt.
    Heb jij nog tips? Ik word inmiddels toch wel gek van die pijnlijke tepels en het steeds opnieuw aanleggen wat maar niet goed wil gaan (de blaren zijn gelukkig wel weg inmiddels). Als ik teveel afkoppel is mevrouw het ook zo beu, en dan wil ze maar gewoon niet meer eten.
    Als ze klaar is met drinken is mijn tepel aan een kant schuin, soms zelfs aan beide kanten platgebeten.
    De lk van het cb had niet het idee dat het probleem bij het tongriempje lag, en zag ook geen spruw. Het aanleggen heeft ze niet kunnen observeren omdat mijn dochter niet wakker wilde worden.
    Ik hoop dat dit voldoende informatie is.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Suuzje,

Een helder verhaal waar je naar mijn idee al behoorlijk van begint te balen.
    Het is goed dat je al informatie hebt ingewonnen bij het CB.

Ik zal je proberen kort te beschrijven waar je op kan letten bij het aanleggen. Het aanleggen is via de mail alleen niet te beoordelen.
    Ik zou je aanraden om (wanneer het oefenen niet direct effect geeft) toch een afspraak te maken met de LK op een moment dat je dochter wel wil drinken. Ik vermoed dat het om een kleinigheid gaat. Uit je verhaal (beschrijving van de tepels) maak ik op dat ze een
    grotere hap moet nemen. Als iemand meekijkt dan kan ze misschien zo aangeven waar de aandachtspunten zitten.

Afijn, hier toch een poging:

Ik zal je proberen nog wat tips voor het aanleggen te geven.

Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld.

Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

Stap voor stap.
    Leg haar zo dat haar neus tegenover de tepel ligt
    Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen
    Als reflex zal zij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt haar helpen door het kinnetje wat naar beneden te duwen met je duim.

Als haar mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van haar gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je haar naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat haar dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in haar mondje zijn.

De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

Borstvoeding geven mag geen pijn doen!

Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is zij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met de armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal en geeft meestal weinig tijd om te proberen.

Heel veel succes,

Hou je me op de hoogte?

Ilse

Deel Deze Pagina