progesteron, lf en rare gyn

Discussion in 'Zwanger worden' started by mendie, Oct 26, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mendie

mendie Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    1,645
    0
    0
    den haag
    wat een topicnaam he ;)

nou t zit dus zo:
    een paar maanden geleden ben ik naar de gyn geweest met een aantal vragen. ook met betrekking tot zwanger worden, maar ook voor andere dingen.
    hij wilde dat ik op dag 21 van mijn cyclus kwam om bloed te prikken. zo gezegt zo gedaan. ik kreeg toen de uitslag dat ik een eisprong heb ( wist ik ook wel dmv ovutesten maar goed) en dat t 30 was.
    dus ik meerdere keren gevraagd: wat is 30? maar kreeg alleen te horen van ja is wel goed hoor.
    totaal geen antwoord op mn vraag dus.
    ik ben de laatste maanden op gaan letten en mijn lf is dus maar 10 dagen. ik vraag me dus af of dat niet te kort is.
    een vriendinnetje moest vandaag naat t ziekenhuis om bloed te prikken en ze durde niet alleen dus ik ging mee. we moesten lang wachten, dus ik ben ff langs de afdeling gynaecologie gelopen. aan de assistente gevraagd wat die 30 nou is.
    dat is dus een erg raar mens en ze zat me dan ook aan te kijken van wat kom je doen. heel irritant zoals jullie wel kunnen begrijpen.
    dus toen ben ik zelf maar gaan praten en zei: ik hoorde dat als je progesteron 30 is of minder dat t dan problemen op kan leveren met zwanger worden samen met een lf van 10 dagen.
    t enige wat ze zei was: ja dat was dus die 30.
    verder hielp ze me nergens mee en ben ik nog geen steek verder.

ik heb gewoon een ander ziekenhuis gebeld en kan daar morgen al terecht. daar werd ik erg blij van.

wat denken jullie, moet ik me zorgen maken met de waarde 30 en de lf van 10 dagen? en zo ja...wat kunnen ze daaraan doen?

sorry voor t hele lange verhaal en ik hoop dat t een beetje duidelijk is.
    voor mij is namelijk niks duidelijk, want niemand wilt mij ook maar iets uitleggen daar in t ziekenhuis :(

2. Margootje

Margootje Bekend lid

Sep 8, 2009
    611
    0
    0
    NULL
    NULL
    #2 Margootje, Oct 26, 2009
    Last edited: Oct 26, 2009
    Hoi Mendie, wat vervelend dat je gyn je totaal geen uitleg gaf en ook geen antwoord op je vragen. Helaas heb ik ook slechte ervaringen met mijn eerste gyn. Hij scheepte me ook af en gaf ook geen antwoord op mijn vragen. Ik kreeg van hem het "advies" er niet zo veel bezig te moeten zijn :$. Ik ben ondertussen ook van gyn veranderd en gelukkig klikt het daar wel mee.
    Toevallig heb ik ook bloed laten prikken en ik heb ook een kopie van de uitslag. Daar staan ook de referentiewaarden bij van de hormonen. Bij progesteron staat dat die tijdens je luteale fase tussen de 1,2 en 15,9 moet liggen.... in dat geval zou jouw waarde juist aan de hoge kant zijn :(
    Als ik jou was, zou ik even afwachten hoe het morgen gaat bij je nieuwe afspraak. Je hebt gewoon recht op een antwoord! Als je lf echt te kort is en je progesteron te laag, kunnen ze progesteron "geven" (weet niet precies hoe dat werkt). Dan wordt je lf vanzelf langer. Volgens mij is een lf van 10 dagen nog normaal.
    Heel veel succes in ieder geval morgen!

3. mendie

mendie Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    1,645
    0
    0
    den haag
    bedankt voor je reactie!

zie je ik snap er niks van wat die 30 nou moet zijn. en niemand daar die t me even uitlegt :(

ben er trouwens ook achter dat ik waarschijnlijk steeds verkeerd reken en dat mijn lf dus 9 dagen is. zo kan ik wel bezig blijven natuurlijk, maar heeft niet zo heel veel zin ben ik bang :(

hoop echt dat ik morgen wat meer weet.
    ben wel erg zenuwachtig en de moed zakt me een beetje in de schoenen.

4. mendie

mendie Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    1,645
    0
    0
    den haag
    verder niemand die me iets kan vertellen?

5. anja25

anja25 Actief lid

Jun 23, 2009
    100
    0
    0
    drenthe
    hee mendie

Ik ben donderdag geprikt op progesteron. dit was om te kijken als ik een goede eisprong had, nu weet ik dat je tussen de 20 en 30 moet zitten dan heb je een goede eisprong. ik heb een cyclus van ongeveer 30 dagen en ik ben op de 22e dag geprikt.
    nu was mijn waarde erg hoog volgens de ass 57. maar dit kwam omdat ik deze cyclus 2 eitjes had, ik heb ook ergens gelezen dat, als progesteron hoog is kan het zijn dat het eicel bevrucht is dan maakt je lichaam ook meer progesteron aan om je baarmoeder te beschermen ofzo?? hoe het precies zit weet ik ook niet hoor, maar hoop dat je hier wat aan heb.
    Anders bel je morgen gewoon weer na het ziekenhuis de ass heeft mij ook alles heel goed uitgelegt,
    Groetjes anja

6. mendie

mendie Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    1,645
    0
    0
    den haag
    nou ze helpen me daar dus echt niet en dat is helaas dus t probleem. vandaar dat ik een afspraak heb gemaakt bij een andere gyn.
    t enige wat ik weet is dat ik een eisprong heb en dat t 30 was ( zoals zij t dus zeiden). wat die 30 dus was, weet ik niet, maar ik denk dat dat mijn progesteron waarde is geweest. ik heb op dag 21 laten prikken..bij een cyclus van 27 toen. dus ik weet niet of ze er dan juist eerder naar hadden moeten kijken of dus later.

ik word er gewoon een beetje gek van dat ik van t kastje naar de muur word gestuurd en geen stap verder kom. echt heel frustrerend.
    ik bedoel als ik wel een goede eisprong heb (dus die 30) maar een lf van 9, dan lijkt t me niet dat t goed kan innestelen.

7. Loe

Loe Niet meer actief

Een waarde van 30 is prima. Ik heb 15 en dat vonden ze ook goed. Duh.....tussen de 10 en de 90 is het. Michael hull schreef dat met 20 je zeker een eisprong hebt gehad en vanaf 30 een goede. Ik geloofde dat ook. Mijn gyn was ook afschuwelijk die zei: progesteron om het beter te maken? Mevrouw, progesteron zit in de pil, u wilt toch zwanger worden? Heel,t heel flauw. Ik had er geen woorden voor. We zijn nu weg uit het ziekenhuis na nog een aantal onbehupzame autoritaire nee-knikkers.

LF moet minimaal 10 dagen zijn. Dan heeft het kans om in te nestelen. Is die minder, kan dat opgelost worden met progesteroncapsules die je vaginaal in moet brengen. Zoek maar op google en luteale fase insufficientie.
    en het belangrijkste: daar is geen consensus over,dus gyns zijn het niet eens, en veel gyns geloven er dus niet in, waaronder de mijne. Onterecht denk ik. Maar als je op dat begrip zoekt zul je meer info vinden. Wil je behandelt daarvoor worden (als het echt nodig is) en jouw gyn doet niks, dan is je enige optie een ander ziekenhuis......

8. mendie

mendie Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    1,645
    0
    0
    den haag
    loe, ontzettend bedankt voor je reactie.
    erg fijn om te horen dat die 30 dan dus helemaal goed is.
    mijn lf is echt 9 dagen, dus daar zou wel iets aan moeten veranderen en daar ga ik t dan ook zeker met die andere gyn over hebben.
    nu heb ik een beetje t gevoel dat ik voor niks klus. natuurlijk is t fijn, maar ik denk dat er wel begrepen word wat ik bedoel.
    ik las ook dat die progesteroncapsules je baarmoeder slijmvlies dikker maken en dat is natuurlijk ook wel erg prettig lijkt me voor een innesteling.

9. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,285
    1,459
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hai,

Ik heb een korte luteale fase van ook ongeveer 9 of 10 dagen en ik ben 26-12-2008 bevallen van een gezonde zoon. Dit is wel via IUI gebeurd maar dat is omdat ik verklevingen in mijn eileiders en dat heeft niks met mijn LF te maken. Dus met een korte LF ben ik zwanger geraakt.

Nu zijn we voor een 2e kindje bezig en had ik de laatste keer een LF van maar 6 dagen. Dat vond de gyn toch echt te kort en ik heb dus voor het eerst progesteron tabletten gekregen die ik vaginaal moet inbrengen. Ik zit nu op dag 7 na mijn eisprong en ben nog niet ongi. Mijn progesteron is niet gemeten,mijn gyn vond mijn korte LF van 6 dagen genoeg om die progesteron tabletten voor te schrijven.

Of het nu mij mij werkt weet ik dus nog niet maar het gaat de goed kant op.

Veel liefs
    Nataly

10. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Een progesteronwaarde van 30 is niet heel hoog, en een waarde van 15 is echt TE laag.

Een waarde tussen de 30 en 50 is heel mooi, elke waarde daarboven is geweldig mooi :) Als ik een waarde van 30 zou hebben, zou ik echt heeeeeeel blij gaan zijn :)

Die progesteroncapsules zijn idd een oplossing voor het probleem.

11. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Je progesteronwaarde moet minimaal 30 zijn, dan heb je een goede eisprong gehad. Vijftien is veel te laag, hoor! Je zit dus net op het randje, waarschijnlijk heb je daardoor ook een kortere luteale fase. De luteale fase moet minimaal 10 dagen zijn, dus ook dat is net op de grens. Het kan problemen opleveren, maar je kan ook net nog goed zitten.

12. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ja en maf is dat eigenlijk: de een met een superlage waarde en een superkorte3 LF wordt wel zonder moeite zwanger en een ander beland bij IVF :(

13. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Dikke knuf!

14. mendie

mendie Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    1,645
    0
    0
    den haag
    dus die 30 is op zich wel goed? en die korte lf kan verholpen worden door progesteroncapsules?
    en bijvoorbeeld etos zwanger worden?
    of is dat alleen maar goed als je een onregelmatige cyclus hebt?

15. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Thnx Jippie...

Mendie, 30 is idd goed, is niet te laag.
    Als je wel zou willen dat je LF verlengd zou worden, dan zou je idd progesteroncapsules kunnen gaan gebruiken (3 keer daags) vanaf de dag na je eisprong óf 3 keer in totaal na je eisprong Pregnyl gaan spuiten. Beide middelen verlengen de LF.

Dat over Etos zwanger worden heb ik in geloof ik in jou andere topic ook al geschreven, ik geloof daar niet in. Als je vermoed hulp nodig te hebben, heb je meer aan een arts dan aan een maf vitamine pil ;)

16. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Vitaminepillen kunnen inderdaad niet een hormoon-probleem oplossen. Als je een te korte luteale fase hebt, moet je extra progesteron toedienen. En dit kun je alleen krijgen als je onder controle van een arts staat.

17. mendie

mendie Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    1,645
    0
    0
    den haag
    nou ben net terug van de gyn en heb er een heel goed gevoel bij. alles werd goed uitgelegd en ze luisterde ook echt heel goed naar me.
    ik moet gaan temperaturen en ook wordt op dag 19 van de cyclus bloed geprikt en op dag 3 weer ( als ik niet zwanger ben natuurlijk). ook moet mijn vriend langs komen om zijn zaad in te leveren.
    eind november heb ik dan overal de uitslag van en gaan we verder kijken. misschien dan dus wel medicijnen om mijn lf te verlengen ( als blijkt dat al t andere verder goed is.)
    ik ging er echt met een goed gevoel weg en heb nu echt t idee dat er wat gebeurd. dat had ik bij mijn andere gyn helemaal niet.

o trouwens..ze vragen ook mijn dossier daar op zodat de onderzoeken die daar gedaan zijn, niet nog een keer hoeven te gebeuren.

ik vind t allemaal erg spannend en hoop dat t allemaal goed is en als ik dan eventueel medicijnen krijg om mijn lf te verlengen ik snel zwanger mag zijn.

18. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Spannend meid!! Veel succes!!

19. Margootje

Margootje Bekend lid

Sep 8, 2009
    611
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat er deze keer wel naar je werd geluisterd en dat je eindelijk antwoord kreeg op je vragen. Ik hoop echt dat je snel zwanger bent!

20. mendie

mendie Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    1,645
    0
    0
    den haag
    bedankt lieve meiden.

als t een beetje meezit dan zijn alle uitslagen er rond sinterklaas. dan vanaf daar verder kijken.

Share This Page