ervaringen IQ test 3 jarige?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamavd, 10 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    heeft iemand daar ervaring mee hoe dat gaat? en is het wel betrouw baar? ze zullen hun dag maar niet hebben en moe zijn..dan klopt er toch niks van ?

2. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Miss kan je beter je vraag kijken/plaatsen bij hb forum
    Daar is vast meer ervaringen op te vinden.
    Is vanaf 2.5 betrouwbaar

3. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    wat is hb forum :) ?

4. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    hb-kind-forum.nl • Forumoverzicht
    Iq test wordt meestal gedaan voor bepaling iq als je twijfekt of kind hb is of gewoon slim. Misschien ook voor juist achterstand ook?
    In elk gevaal ook bij autisme etc.
    Maar in elk geval daar op forum zitten meer mensen die iq testen deden

5. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Wat ik begrepen heb is een iq-test eigenlijk pas betrouwbaar vanaf 6 jaar na ongeveer een halfjaar officieel leesonderwijs. Als je het eerder doet is het meer bepalen of er een ontwikkelingsvoorsprong is.

6. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Even nieuwsgierig: waarom zou je een 3-jarige op iq willen testen?

7. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    op advies van psz, omdat hij achter loopt...

8. tuc

tuc Niet meer actief

Hij loopt volgens de psz achter en nu adviseren ze een iq test te doen?? Hoe ver loopt hij dan achter?

9. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Mwah, een iq-test op zo'n jonge leeftijd is niet heel betrouwbaar. Op deze leeftijd speelt nog heel erg mee in hoeverre ze zich op hun gemak voelen, of ze moe zijn of niet, etc.

Wat zegt het cb? En/of de huisarts?

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Iq test is nooit betrouwbaar ook niet voor volwassene.
    op die leeftijd voor zoveel ik lees op hb forum kan je wel inschatten.
    Heb je 128 dan is erg slimme kind en andersom.

Ik zou dat gewoon doen voor eigen wil/geruststelling etc. Is ook voor jullie handig op school overhandigen dan heb je gewoon iets als bewijs etc.
    Psz normaal gesproken adviseert iq test voor erg slimme kinderen. Voor andersom nooit van gehoord.
    Maar dat maakt niet uit is iets wat je wil doen of niet en betrouwbaar is test nooit of je dat nu doet of bij 10 jaar. Qua vermoeidheid etc volgens mij maakt dat niet veel uit. Die testen voor kleintjes worden speciaal gedaan op hun niveau zelf kinderen die nog niet praten kunnen test afleggen

11. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    ik heb geeeeen idee?

ik had dus een gesprek, en er zat iemand bij die hem had geobserveerd omdat hij niet goed praat en ze dachten dat zijn taal begrip ook achter loopt...

maar nu kwamen ze er mee dat dat nog steeds is ( slechte uitspraak + taal begrip ) + hij zit niet stil in de groep en wil liever spelen en komt dan ook niet als hij moet komen.. en herhaalt vaak het zelfde ( ik denk omdat hij nog vrij weinig goed kan uit spreken) en hij doet kindjes nog na ( imitatie gedrag) en dat hoort bij jonger kind niet van bijna 3,5

en daarom nu dus een IQ test, en hij was nog lang niet basis school klaar zeiden ze ook

12. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Sorry, maar hier klopt echt weinig van. Ten eerste is een IQ van 100 gemiddeld (met een standaard afwijking van 15), 85 is dus laag gemiddeld en 115 hoog gemiddeld. Tussen de 121 en 130 is begaafd en een IQ van boven de 130 staat voor hoog begaafd/zeer begaafd. Een volgende misvatting is dat dit heel veel mensen betreft (misschien wel in absolute aantallen maar in percentages is het maar zo'n 2,5% van de totale bevolking, er zijn meer linkshandigen (10%) om maar even een vergelijking te maken). Ik heb beroepsmatig IQ testen afgenomen en het IQ is een van de meest constante en betrouwbare maten als het om psychologische onderzoeken gaat. Natuurlijk zijn er externe factoren als extra scholing/stimulering/etc. maar er is altijd een einde aan het intelligentievermogen van een persoon. Als je zegt bij jonge kinderen is het minder betrouwbaar dan ben ik het met je eens omdat zij nog niet uitgekristaliseerd zijn. Net zoals je geen psychische diagnose (maar een in ontwikkeling zijnde diagnose) kan stellen kan je het IQ ook nog niet volledig vaststellen aangezien het kind zich nog doorontwikkeld.

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Maar wat klopt dan hier net? Ik zeg dat test is niet 100% betrouwbaar maar een schatting op die leeftijd. Ik bedoel ook niet dat het 55 wijst en niet juist is en zeg maar over maand is 110. Ik bedoel dat er altijd spellig is (wat je zelf ook zegt 15 punten).
    Met 128 heb je toch slimme kind of klopt dat dan ook niet? Ik heb dat getal gewoon genomen omdat het boven gemiddeld ligt.
    Ik snap niet wat je dan bedoelt dat in mijn bericht klopt weinig van wat klopt dan niet?

14. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    TS
    Maar hoe is hij thuis?
    Ik denk dat als psz zulke uitspraken maakt is niet niets.
    Volgens mij kan je ook onafhankelijke observering inzetten.
    Iq test kost ook wat zeg maar en dan nog naast iq ook andere factoren zoals adhd, autisme etc

15. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Je stelling dat een IQ test nooit helemaal betrouwbaar is ook voor volwassenen niet is onjuist. Het scheelt bijna nooit veel als je 'm meerdere keren afneemt bij volwassenen. En dat is precies wat betrouwbaarheid is. Het blijft juist vrijwel altijd binnen de marge van 15 standaardafwijkingen. Een IQ van 128 is niet hoog begaafd. Het hangt een beetje van de test af (sommigen gaan tot een IQ van 145 en sommigen tot 140 bijvoorbeeld) of het een boven gemiddeld IQ is of zeer begaafd.

Ook zei ik dat ik het wel met je eens bent als het om kleine kinderen gaat. Ik was het dus niet helemaal met je oneens. :D

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik vind het weinig verontrustend of afwijkend klinken hoor. Nu is dit wat ik lees, ik maak hem niet dagelijks mee. Maak jij je zelf zorgen over hem of zijn gedrag? Heb je misschien het idee dat hij weinig begrijpt en is zijn gehoor in orde?

17. tuc

tuc Niet meer actief

Hmm ik vind het maar vaag. En wie heeft hem dan geobserveerd...een pedagoog?
    Ik heb ook ervaring als leidster met peuters die evt wat achter liepen, wat meer begeleiding nodig hadden. Maar een iq test laten doen op 3 jarige leeftijd, daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

18. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    O gelukkig;))
    Ik las gewoon iets over dat voor volwassene is ook niet 100% betrouwbaar (met spelling) maar jij zou indd meer verstand van hebben

19. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    Gehoor heb ik voor de zekerheid laten testen in het ziekenhuis dat was helemaal goed.. hij snapt niet altijd alles denk ik maar wel een heel stuk meer dan een poosje terug...wat ze op de psz zeiden over viel me ook nogal...dacht dat het juist beter ging

20. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    Ja ik denk het diengene is twee keer kort komen observeren..

Deel Deze Pagina