Hoe lang laten jullie je kindjes sabbelen aan de borst als ze in slaap vallen? Ons manneke valt moeilijk in slaap zonder eten. Vermoedelijk omdat hij aan stille ondervoeding leed. Daarom krijgt hij nu nog wat te eten voor elk slaapje. Mijn man geeft hem dan een klein flesje en sust hem daarna in slaap met de speen. Als ik thuis ben valt hij in slaap aan de borst. Meestal drinkt hij dan eerst echt wat, soms gaat hij meteen in sabbelmodus. Soms, als ik bijvoorbeeld bezoek heb of op stap ben met hem, speel ik vals en geef hem op een gegeven moment een speentje (doe dus een wisseltruc) waarna hij tevreden verder slaapt. Inmiddels ben ik dus wel overtuigd dat ik hem niet tekort doe als ik hem dan een speentje geef. Overdag ben ik eerder met de speen, ik wil ook weleens wat doen en heb nog een ouder kind rondlopen, maar 's avonds laat hem meestal sabbelen tot hij zelf loslaat. Het voelt voor mij anders dan clusteren. Mijn oudste deed dat, maar was dan bijna de hele tijd redelijk actief. De jongste valt echt diep in slaap tijdens het sabbelen en zoekt ook niet de andere borst als hij per ongeluk wakker wordt. Maar hoe lang vinden jullie dan reëel? Ik laat het nu makkelijk oplopen tot 1,5 tot 2 uur als ik toch tv hang. Mag dat of is het toch beter om hem te proberen sneller weg te leggen? Ik krijg geen kloofjes, redelijk een wonder want zijn aanhappen is niet erg goed, dus heb geen fysieke reden tot afkoppelen. Wat vinden jullie, gewoon genieten van onze tijd samen of toch proberen hem wat zelfstandiger in bed te krijgen?
Mijn dochtertje doet dat ook regelmatig! Als ik tijd heb, dan laat ik haar maar sabbelen. Als ik geen tijd heb, koppel ik haar los, maar als ik haar dan probeer weg te leggen, is ze plots weer klaarwakker! Een speentje kan ik haar niet geven, dat wilt ze niet. Ze kan ook best alleen in slaap vallen, dus ik vind da ik er niets verkeerd mee doe als ik haar af en toe aan de borst in slaap laat vallen. Volgens mij kan je er niets verkeerd mee doen hoor, anders moet je volgende website eens lezen: http://kellymom.com/bf/normal/comfortnursing/ Daarin staat dat dit normaal babygedrag is.
Tot het moment dat ik mijn tepel uit zijn mondje kan trekken zonder dat hij hem weer "terug zuigt" Maar inderdaad als ik geen tijd heb, loskoppelen en speentje! 1,5 uur is best lang, ik liet dat wel toe toen hij nog kleiner was, toen lag hij eigenlijk constant bij me. Je doet hem echt niet tekort als je hem een speentje geeft na een tijdje, ze hebben gewoon ontzettende zuigbehoefte en jij moet soms ook wat tijd hebben om andere dingen te doen, zeker omdat je nog een ouder kindje rond hebt lopen!
Daarom ben ik overdag wel strenger. Maar avond is ook echt onze tijd samen. Ik werk 4 dagen en heb ook de oudste die, natuurlijk, aandacht wil, dus ik geniet erg van de tijd samen. Maar soms twijfel ik dan toch of ik iets verkeerd doe door er ook zo van te genieten. Stom eigenlijk, maar het voelt wat ongeaccepteerd.
Ik bedacht me ook altijd, het is maar tijdelijk. Deze intieme momentjes komen nooit meer terug..Want voor je het weet willen ze opeens helemaal niet zo lang aan de borst en is het drink drink slik slik weg weg...Dus ik zou zeggen geniet er nog even van die momentjes... Mijn jongste is net 2 en drinkt alleen nog s'avonds voor het slapen gaan. Daar neemt hij dan de tijd voor (nee geen 1,5 uur hihi), en het voelt nog steeds heel bijzonder. Ik kan nog wel met weemoed terug denken aan de tijd dat mijn kindjes nog zo klein waren en als een klein poppeke bij me lagen te drinken.. Enne, ongeaccepteerd...who cares wat anderen er van denken toch?
Oh maar als je er toch zo van geniet, lekker laten sabbelen!! Wat geef jij er om wat anderen ervan denken. Ik geniet ook echt van dat momentje samen voordat hij gaat slapen, zeker de laatste week is hij weer erg aanhankelijk omdat hij zich niet helemaal lekker voelt (diarree) en dan valt hij zo lief in slaap in mijn armen, daar geniet ik dan ook een half uurtje extra van voordat ik weer moet koken enzo
Dat heeft hij hier ook gedaan toen hij wat honger is en hij doet dit s nachts soms ook... ik laat het lekker gaan, als ik het op dat moment zelf ook prima vind om even te niksen. Ik heb er geen last van.. hij geniet ervan, dus dan doe ik dat ook!