Hallo, Mijn baby is vandaag 2 weken en ik geef haar vanaf geboorte borstvoeding ze is 4,2 kilo ongeveer was ze ook bij geboorte . Nu weet ik dat ze zeggen borstvoeding op aanvraag geven maar toch vraag ik me 2 dingen af. Als Ze begint te huilen geef ik haar 9 van de 10 keer gelijk de borst. Dit doe in natuurlijk na eerst de luier te checken en 10 minuten proberen te troosten. Als ze niet troostbaar is geef ik het haar gelijk. Ze drinkt dan ook en valt meestal in slaap. Nu vraag ok mij af doe ik dit te vaak en kan ze hier aan wennen?! Mijn andere vraag is ik heb weleens gekolfd maar blijft moeilijk om te weten of ze genoeg krijgt. Ik lek vaak alle kanten dus heb wel genoeg borstvoeding. Ik probeer een ritme van om de 2/4 uur te houden. Maar soms dus veel vaker door gehuil. Krijg ze wel genoeg voeding binnen?! Ze drinkt meestal maar 7/10 minuten . Is dat wel genoeg? Kan het ook zijn dat mijn borstvoeding niet voedzaam genoeg is?! Ik drink veel water en probeer wel genoeg te eten maar zitten soms dagen tussen dat ik geen fruit of groente eet. Wanneer kan ik starten met afgekolfde melk aan de fles te geven om in ieder geval even op stap te kunnen om 1 fles te geven?!
Beste Momma, Allereerst nog gefeliciteerd met de geboorte van je dochter! Goed om te lezen dat je haar borstvoeding geeft, dit is de best mogelijke voeding voor een kleine en is qua voedingsstoffen helemaal afgestemd op de behoefte van je kindje. Je hoeft daarom nooit bang te zijn dat je teveel borstvoeding aan haar geeft. Je mag de borstvoeding aanbieden zodra zij aangeeft daar behoefte aan te hebben. Op deze leeftijd is het heel normaal dat je in een ritme zit van iedere 2-4 uur een voeding. Een lactatiekundige kan ook altijd even meekijken naar het schema en de drinktechniek van je kleine en je hier goed advies in geven. Zolang je dochter goed groeit, voldoende plast en tevreden is kun je er echt vanuit gaan dat je voldoende voeding hebt en dat je borstvoeding voldoende voedingsstoffen bevat. Mocht je hierover twijfelen neem dan even contact op met je consultatiebureau, zij kunnen je dochter wegen en meten en aan de hand daarvan bepalen of ze goed groeit. Let er verder op dat je voldoende eet, je hoeft je niet direct zorgen te maken over de voedingsstoffen in je moedermelk. Je lichaam geeft altijd prioriteit aan de borstvoeding en zorgt er voor dat er voldoende voedingsstoffen in zitten. Maar wanneer je zelf onvoldoende en minder gezond eet kan dit ten koste van jouw reserves gaan en kun je je zelf minder energiek gaan voelen. Het geven van een flesje afgekolfde melk kun je het beste pas geven rond de 6 weken. Wanneer je al eerder een flesje geeft kan dit zorgen voor tepel/speenverwarring. Bespreek even met een lactatiekundige wat het beste moment is om met een flesje te starten. Groetjes Ruby- Nutricia voor jou