Mijn kleuter wil niet eten...

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door mausi, 16 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.751
    646
    113
    Gelderland
    Ik weet niet of dit onderdeel op ZP ook voor oudere kinderen is, maar misschien hebben jullie toch een advies?
    Mijn dochter, net 4 jaar, was altijd al geen grote eter, maar de laatste weken is het helemaal drama. Ze eet echt ontzettend weinig.
    Als ze naar school gaat eet ze haar fruit en brood (continue rooster) op. Ik geef 2 boterhammen mee en wat fruit (bijv. 1 mandarijntje, bakje druiven, oid en dit gaat op). Maar vervolgens thuis gaat er maar weinig in.

Avondeten gaat er gewoon niet in. Eerder kon ik nog afspreken dat ze 3 happen moest eten, dat ging goed, maar de laatste weken kokhalst ze gewoon... Vervolgens slaapt ze de hele nacht door, dus ze wordt niet wakker van de honger.

Hebben jullie advies, ik ben zo bang dat ik er een heel eetprobleem van maak... Fruit vindt ze heerlijk... ze zou het liefst 's avonds fruit eten. Ook paprika e.d. vindt ze lekker om zo te eten, maar dan wel gewoon koud en niet in een maaltijd... zo lastig!

Snoep eet ze niet tussendoor en op brood vindt ze worst, smeerkaas, etc net zo lekker als iets zoets, haar smaak is dus niet per definitie 'zoet' en eigenlijk lust ze alles wel, maar van alles maar heeeeeel weinig...

Het is een klein mager ding... en na de griep van een paar weken geleden, mag er wel weer een grammetje vet aan.... maar als ze nauwelijks eet.... verwacht ik te veel? Is ze 's avonds te moe misschien?

Ze heeft overigens wel bergen energie, dus dat is het probleem niet.

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Beste Mausi,

Bedankt voor je vraag op het forum.

Ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt omdat ze haar warme maaltijd de laatste tijd weigert. Maar probeer het positief te bekijken, ze eet haar boterhammen goed op, eet voldoende fruit, slaapt goed en heeft voldoende energie.

De reden dat zij haar warme maaltijd nu weigert zal te maken hebben met haar ontwikkelingsfase. Probeer dit gedrag aan tafel niet te belonen (negatief of positief) en biedt haar geen alternatieven aan. Als je je zorgen maakt over de hoeveelheid groente kun je haar overdag vaker wat rauwkost geven als tussendoortje.

Door er weinig aandacht aan te besteden zul je merken dat ze vanzelf weer beter gaat eten.

groetjes Ginger
    Nutricia voor jou

3. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.751
    646
    113
    Gelderland
    Hallo, ontzettend bedankt voor jullie snelle antwoord!!!!

4. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Hi Mausi,

Dank je wel! Erg leuk om te horen dat je tevreden bent met onze service;) Als er nog vragen zijn dan weet je ons te vinden.

Fijne avond.

Groetjes,
    Samara - Nutricia voor jou

Deel Deze Pagina