Klopt de termijn echo altijd?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by littlesunshine, Mar 13, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. littlesunshine

Jan 3, 2016
    57
    0
    0
    NULL
    Rotterdam
    Hoi,

Volgens mijn eigen berekening (laatste menstruatie 4 december) zou ik nu 14 weken en 2 dagen moeten zijn. Tijdens de termijnecho ben ik bijna een week verder gezet. Dit terwijl ik mijn eisprong rond 16/17 december heb gehad, en ik dus zeker weet wanneer ''het'' gebeurd is. Kan het toch zo zijn dat de termijnecho wel gewoon klopt en ik het dus fout heb (ook al bereken ik het vanaf m'n eerste dag laatste menstruatie)? De echoscopiste bij de echopraktijk zei ook dat ik van de termijnecho uit moet gaan en dat de termijnduur sowieso niet meer gaat veranderen.

Iemand hier ervaring mee? Ik weet het nu even niet meer...

2. sieppie

sieppie Niet meer actief

Het termijn bij termijnecho is bepalend voor de verloskundige. De beredeneren erachter is dat alle kindjes de eerste 13 weken exact gelijk groeien...
    Ik geloof hier persoonlijk niet in. Deze zwangerschap klopt het, maar bij de vorige zwangerschap ben ik bij de eerste echo rond 8 wk 4 dagen vooruit gezet en bij de termijnecho weer 4 dagen. Dat kan echt absoluut niet kloppen want dan zou mijn cyclus minder dan 3 weken moeten zijn geweest en dat heb ik nog nooit gehad... Maar ja. Dit termijn werd wel vastgehouden door de vk.

3. Daria1988

Daria1988 Actief lid

Jul 9, 2015
    130
    15
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb me dit ook afgevraagd in het derde trimester omdat ik bang was om ingeleid te worden. Volgens eisprong zou ik namelijk een week later uitgerekend zijn dan de datum termijn echo en laatste menstruatie. Uiteindelijk kwam mijn baby twee weken eerder dan de datum die de echo/lm aangaf, met een heel gezond gewicht (3.9 kg op 38 weken).

Niet te veel over nadenken dus, ervaringen van anderen zul je ook niks aan hebben. Baby's bepalen zelf wanneer ze er uit willen ;)

4. ER14

ER14 Fanatiek lid

Apr 17, 2013
    3,127
    2
    0
    Mijn ervaring is ook dat het een goede indicatie is, maar uiteindelijk is het maar gewoon een meting. Bij de vorige en ook bij deze zwangerschap liep de baby de termijnecho al voor. Maar aangezien ik via ivf in verwachting ben geraakt is de exacte datum van de conceptie bekend. Dat kindjes de eerste 13 weken gelijke groei vertonen klopt volgens mij dan ook niet.

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Als de eisprong bekend is (zoals bij IVF of ICSI), dan mág er zelfs geen termijnecho gedaan worden.

De officiele telling is: vanaf de eisprong + 2 weken.

6. Tessss

Tessss Fanatiek lid

Jul 9, 2015
    1,240
    445
    83
    Volgens mij heeft het ook te maken met de datum van innesteling, daarna begint de groei van het kindje immers pas. Bij sommige vrouwen is dit 5 dagen na de bevruchting maar het kunnen er ook 11 zijn. Dan heb je direct al 6 dagen verschil te pakken.

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Dat maakt voor de telling niet uit.

8. 1203mama

1203mama Niet meer actief

Ik wist ook mijn eisprong precies vanwege temperaturen en ben 4 dagen vooruit gezet.. ik loop nou nog hetzelfde als met de termijnecho dus ik ga gewoon uit van de termijn echo..

9. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    Ik wist bij zoon ook precies mij eisprong en werd toch 6 dagen teruggezet. Het schijnt dat er idd verschil zit in de tijd van innestelen. De termijnecho is bepalend voor het bepalen van je uitgerekende datum, omdat het betrouwbaarder is dan de datum van je laatste menstruatie, maar het zou idd best nog een paar dagen kunnen schelen denk ik zelf.

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Je hebt nou eenmaal grotere kindjes en kleinere kindjes. Daarom is de termijnecho per definitie subjectief.

Bij IVF of ICSI zijn de eisprong en de conceptie van A tot Z bekend en dus de leeftijd van het embryo. Vandaar dat daar die informatie leidend is.

11. ER14

ER14 Fanatiek lid

Apr 17, 2013
    3,127
    2
    0

Waar vind jij dat het niet gedaan mag worden? Zou toch lullig zijn dat je een van de twee echo's die je vergoed krijgt door je neus geboord wordt ;)
    Al vond en vind ik het wel rete irritant dat ik continu mensen moet corrigeren m.b.t. de uitgerekende datum.

12. Tulpenbol

Tulpenbol Actief lid

Mar 28, 2015
    452
    6
    18
    Female
    Bij mij klopte hij niet, dat concludeerde de echoscopiste bij de combinatietest. Ik werd daar een paar dagen teruggezet. Volgens haar metingen was ik juist 6 dagen langer zwanger. Ze vond de termijnecho een "flutecho":p gedaan door een minder getalenteerd persoon denk ik..

13. panter1984

panter1984 Actief lid

Nov 6, 2012
    175
    2
    16
    Het blijft een meting en schatting.
    Ik denk ook niet dat alle baby's precies gelijk groeien in de 1e 12 weken.

Ik ben zwanger via ICSI, dus de datum van de eisprong en de bevruchting is bekend.

Bij de echo met 8 weken liep de baby al 2 a 3 dagen voor op groei en met de termijnecho met 12 weken lag de baby 5 a 6 dagen voor op schema, daarom is de datum ook 5 dagen naar voren gezet.
    Ondanks de ICSI is de uitgerekende datum nu 5 dagen eerder.

Bij de 20 weken echo was de "nieuwe" uitgerekende datum volgens de meting precies goed.

(bij 1e zwangerschaps via ICSI liep ik ook 3 dagen voor, maar is de datum niet aangepast)

14. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Er mag wel een echo gedaan worden, maar de termijn mag niet aangepast worden. Is de richtlijn.

15. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    Ik ben zwanger geraakt door IUI met OI, dus bij mij was de dag van ovulatie ook bekend.

Met de termijnecho liep ik drie dagen achter, bij de combinatietest vier dagen voor, bij een controle echo bij de gynaecoloog precies op schema en bij een pretecho liep ik weer vier dagen voor.

Het gaat dus alle kanten op. We zullen zien wat de 20-weken echo toont.

16. ER14

ER14 Fanatiek lid

Apr 17, 2013
    3,127
    2
    0
    AH sorry, dan begreep ik je verkeerd.

17. Jenala

Jenala Fanatiek lid

Apr 16, 2010
    1,906
    60
    48
    Hier alle 3 de keren een paar dagen terug gezet. En mijn dochter is op de uitgerekende datum geboren (nav de termijn echo ). Maar ik denk dat die paar dagen toch niet uit maken. Als het nou om een week of langer zou gaan, zou ik wel gaan twijfelen. Maar hier dus consequent een paar dagen terug, zal wel aan mijn cyclus liggen.

18. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

May 10, 2012
    6,606
    57
    48
    Ook de ligging van het kindje is erg bepalend. Een perfecte meting met precies goede ligging is bijna niet uit te voeren doordat kindjes beweeglijk zijn.

Als het kindje iets teveel met de kin op de borst ligt scheelt dat zo weer een of meerdere dagen en te veel gestrekt dus ook..

Ze meten meerdere keren en daar komt een gemiddelde uit. Maar of het exact klopt... ik denk het niet.

Bij de 1e ook zwanger geworden via iui. Metingen weken ook wat af, maar de datum werd dus niet aangepast.
    Dit keer spontaan zwanger en getempt waardoor ik vrij zeker ben van mn ei. Maar toch 3 dagen vooruit gezet.

19. littlesunshine

Jan 3, 2016
    57
    0
    0
    NULL
    Rotterdam
    Gisteren een afspraak bij de vk gehad en het gelijk even gevraagd, het blijkt dus aan je cyclus te liggen. Heb je een onregelmatige cyclus dan kan je de eerste dag laatste menstruatie niet aanhouden als berekening blijkbaar...

20. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Het is maar een meting.

Vanwege het plaatsen van een cerclage had ik bij mijn 3 laatste zwangerschappen altijd veel echo's rond die tijd en dat wil per meting soms wel 3 a 4 dagen schelen (zelfs op dezelfde dag). En dat zijn dan zeer ervaren gynaecologen met goede apparatuur.

Share This Page