Hi misschien beetje stomme vraag maar lees als het over voeding gaat heel vaak bijv. 150 + 5.. Wordt er dan een fles van 150 cc bedoeld of van 150 water met de scheppen zonder af te gieten dus ongeveer 165cc Alvast bedankt voor de reacties! Ik geef zelf momenteel 5 flessen van 160 cc.. Ik doe dan 180 water met 6 scheppen rn giet dit af tot 160 zodat de voedingsstoffen wel kloppen
Aangezien ze zeggen 150 + 5 denk ik dat ze met 150 alleen het water bedoelen. En dan die 5 scheppen erbij en dan zit er uiteindelijk dus meer in de fles. Maar ik blijf dat flesvoeding lastig vinden, snap er nog vrij weinig van.
150/5 is idd 150 water, uiteindelijk 165. Dus als jij 160 geeft nu kun je dus gewoon 5x150 geven. 'k heb nooit de fles weer beetje weggegooid. Gewoon 90/3 120/4 150/5 en dan nu 180/6 (200)
Voor iedere 30cc 1 schep voeding. Zeker niet MEER doen, dan klopt de verhouding niet. Als mensen schrijven ik geef 60/2 dan is het 60 water en 2 scheppen voeding. Jij/je vrouw geeft bv heb ik gelezen, mocht je flesjes kv geven valt dit veel zwaarder natuurlijk.. Max per 24 uur is 30 schepjes kunstvoeding. Die kan je verdelen in een x aantal flessen. Ongeveer 150 ml VOEDING per kg lichaamsgewicht. Minimum is 120 en maximum is 180. Stel je kindje weegt 7 kg. Dan is het 7x150 = 750ml voeding. Je bepaalt zelf dan de aantal flessen. Als je iets boven of onder zit is niet erg. Afgieten = onzin. Kraamzorg wilde bij mij ook afgieten, ik heb het nooit gedaan. Dochterlief dronk met 5 weken nog niet eens 60/2 weg en eer dat ze 9 weken was dronk ze eindelijk 90/3 weg.
Maar dat sommetje geld voor al het zuivel toch, en niet enkel voor de flessen? Onze dochter drinkt 90+3 per fles en daar doet ze heel lang over. Dus meer dan 4 flessen krijgen we niet in het schema gepropt. Dat vullen we dan aan met yoghurt. Ook las ik minimaal 500 ml zuivel met 8 maanden. Dan klopt dat sommetje toch niet? Ze weegt bijna 9 kilo, dan zou ze 9 x 150 = 1350 ml zuivel moeten binnenkrijgen. Dat lukt mij zelfs niet eens, laat staan een baby.
De hoeveelheid neemt na het half jaar weer af: Dat regeltje geld tot een max van een liter. Hier was het advies bij 4-6 maand 800-1000cc melk (flesvoeding) 6-9 maand 600-800cc (flesvoeding en evt yoghurt/kwark) 9-12 maand 500-600cc (flesvoeding, yoghurt/kwark, beetje melk) Na het jaar is het advies 300 cc met max van 500.. Tot 60/2 nog afgegoten, maar daarna gewoon 90/3, 120/4, 150/5 en 180/6 gegeven. Hij dronk het lang niet altijd leeg. Lekker naar behoefte. Als je 160 wil geven, kun je 150/5 aanmaken, dan heb je 165cc. Die 5 cc hoef je de moeite niet voor te doen..
Volgens mij geldt die regel niet meer op die leeftijd hoor! Is alleen de eerste paar maanden... En of je nou 2x een grote fles geeft of 6x een kleine fles, maakt natuurlijk niet uit. Ligt er ook aan wat je kindje wil en kan drinken. Aanvullen met yoghurt/kwark op die leeftijd is prima...
Ik lees dit nu pas en ik snap echt niet hoe jij denkt dat anders de voedingsstoffen niet kloppen. 150/5 = 165 die 5 cc maakt echt niet uit hoor. Zonde om per dag 5 scheppen (= 1 fles!) weg te gooien!
Ik begrijp dat ook niet met dat afgieten. als iemand 160 cc zou willen geven dan kan je toch ook 150/5 scheppen doen en dan dus eventueel die 5 cc weggooien, waarom zou het dan met 180/6 moeten? stel je giet af naar 150 ( van 150/5) maar je giet iets minder af en er blijft 155 of 160 in de fles achter, kloppen de voedingsstoffen dan niet meer?
Nou dat heb ik van de kraamzorg haha.. Die zei dat ik altijd moest afgieten.. Cb ook trouwens! Ivm water en poeder verhouding.. Met 6 scheppen bevat het water meer voedingsstoffen dan met 5.. Het is dus geconcentreerder
Maar je hebt toch ook meer water? Elke keer 30 cc water en 1 schepje extra. Er veranderd niks aan de verhouding, is niet geconcentreerder. Meer voedingstoffen EN meer water maakt hetzelfde spul..
Jeeeej wat lopen er rare kwasten rond zeg pff. Kraamzorg heeft te weinig verstand van vermoed ik. Ik heb ook een klacht ingediend dat ik nr 1 melk mocht opwarmen en in de koelkast mocht bewaren Als je 180/6 afgiet tot 150 heb je toch precies hetzelfde dat als je 150/5 afgiet tot 150? Die ene schep mik je dr in om hem vervolgens weg te gooien! En 5x per dag 1 schep = een volle fles van 150. Erg zonde het pak gaat hard op die manier. Ohja als je een geconcentreerde voeding wil geven kan je dan net zo goed 210/7 maken en dat afgieten tot 150.... dat is toch ook zonde???
Dat is echt onzin.... Als je een fles maakt met 150 water en 5 scheppen Of een fles van 180 met 6 scheppen... De verhouding is het zelfde hoor... Je gooit dus isd elke dag een hele fles in totaaal weg voor niks
Ik bedenk me nu dat onze kraamverzorgster dat inderdaad ook vertelde. dan maakten we een fles van 100 ofzo en dan moesten we 120 maken en dat afgieten. Ik had er verder niet bij stil gestaan want ik gaf ook borstvoeding maar dit melde ik een keer bij het cb en die zij toen maar als je 90 maakt met de schepjes erbij dan kom je toch op hetzelfde? Dus daarna gewoon zo gedaan. Nu jij het zegt van die kraamverzorgster... waarom doen ze het zo.. Maar volgens mij maakt het nog steeds niets uit. gaat om de voeding die je maakt met het aantal scheppen.
Thans voor de reacties! Vond het inderdaad ook een beetje gek! Gooi nu geen voeding meer weg het is idd erg zonde!