Hallo dames, Mijn kereltje (bijna 15 mnd) heeft er ineens een houtje van om te slaan als hij nee te horen krijgt. Als hij toevallig net op schoot zit en er gebeurd iets waarop ik 'Nee, dat mag niet' zeg, krijg ik een hijs in mijn gezicht. En daar blijft het niet bij, als hij nee te horen krijgt gaat hij dus slaan. Wie het ook zegt. Hoe gaan jullie hiermee om? Wat is de 'beste' manier van aanpakken? Bedankt!
Ik lees mee, mijn dreumes van 15 mnd heeft er ook een handje van en die presteert het ook gerust om te bijten..
Ons mannetje wil idd ook nog wel eens slaan, ik pak dan meteen z'n hand en zeg dat hij niet mag slaan, doet hij het nog een keer gaat hij de box in (strafplek) bij bijten is beetje wegduwen en weer vertellen dat bijten niet mag, meestal strikt hij zelf wel van mijn auw!! reactie dat hij begint te huilen en meteen wil goed maken
Ik zou in elk geval proberen om niet te vaak 'nee' te zeggen maar ook proberen af te leiden. Wat betreft slaan, hier legde ik uit dat dat ze ons niet mag slaan en de hond ook niet. Als ze wil slaan, mag ze de bank wel slaan. Hier was het vaak een stukje frustratie wat ze even kwijt moest. Werkte hier prima en fase heeft maar kort geduurd. Inmiddels zegt ze 'sorry mama' als ze me per ongeluk pijn doet. Niet zo aangeleerd maar heeft ze denk ik overgenomen omdat ik ook 'sorry' zeg als ik haar per ongeluk pijn doe.
Nou afleiden doen we meestal, maar het komt uiteraard wel eens voor dat er nee gezegd word. Vandaar mijn vraag over hoe jullie reageren op slaan, ik heb het idee dat ik er 'goed' mee omga, maar tips zijn altijd welkom!
Hier ook een ventje die gaat slaan als je nee zegt of iets doet wat hij niet wilt (en je in de buurt bent). Ik zeg dan ook heel duidelijk en boos dat hij niet mag slaan en dat dit auw doet. Vaak doet hij het dan gewoon nog een keer en vaak zelfs met een glimlach. Als dit gebeurd dan gaat hij op zijn stoel. Dit maakt veel indruk op hem en komt dan gelijk knuffelen en kusjes geven. Hij weet dus heel goed dat hij het niet mag doen.
Hier ook een jongetje van 15 maanden met 'nee' probleempjes. Hij slaat niet, hij bijt. Weet ook niet precies wat ik er mee aan moet.
Nee zeggen, uitleggen dat het pijn doet, een alternatief bieden "je mag wel aaien", en afleiden. En vol blijven houden Duurt vaak wel even voordat ze het door hebben.
Hier ben ik het mee eens. Handjes vast pakken, recht aankijken en in een lage serieuze toon NEE zeggen. Idd een alternatief aanbieden en dan afleiden. Gaat hij weer slaan, Weer handjes vastpakken, NEE zeggen en hem weg zetten. Verder niet te veel aandacht aan geven. Dat is weer negatief aandacht, en dat wil je ook niet Succes ermee. Het is vaak maar een fase wat vanzelf weer over gaat, mits je het goed begeleidt.
Dit doe ik ook. Tenminste... meestal. Laatst stond ik in de keuken en mijn man stond met zoonlief op de arm in de huiskamer. En zomaar uit het niks hoor ik ineens "PATS". Bleek dat die kleine mijn man zomaar ineens recht in zijn gezicht gemept had. Ja sorry hoor toen hád ik het niet meer. Ik heb mezelf maar snel in de keuken verborgen.
Hier werkte afleiden bij slaan/bijten niet dus ze gaat direct de hoek in en we leggen natuurlijk uit waarom ze niet mag slaan.. Ze slaat soms nog maar en het bijten is helemaal opgehouden. Gisteren sloeg ze mijn moeder omdat ze ergens boos om was en ze liep rechtstreeks naar de hoek, ik hoefde niets te zeggen..
Bedankt voor de tips Ik leg meestel wel streng uit dat het niet mag en dat het auw doet, maar echt indruk maakt het geloof ik niet. Ik dacht dat hij nog te jong was voor 'de hoek', maar die gaan we dus nu ook maar proberen! bedankt!
Ik pak onze dochter tegenwoordig als ze iets wil gaan doen of doet wat ik niet wil, rustig bij haar handje/armpje en vertel haar dan wat ik van haar wil. Ze wordt ook boos, maar als ik dat niet doe is ze gewoon 'oost Indisch doof'. Inmiddels reageert ze rustig, draait ze zich om en gaat wat anders doen. Soms pak ik haar op en zet ik haar gewoon een stukje verderop, weg van dat wat ze doen wil wat niet mag. Ik laat haar dan boos zijn, als ze naar mij toe komt troost ik haar gewoon. Zo voorkom je dat hun boosheid los laten op jou, maar ik zou het maar niet al te zwaar opnemen hoor. Dat gaat echt wel weer over. Ik geloof niet dat het ook maar een moment bewust gaat, maar dat ze gewoon een eerste reactie geven vanuit hun eigen gevoel van frustratie of teleurstelling. Het leven is nou eenmaal een lange leerweg in dit soort dingen
Ik vind 15 maanden ook te jong, zoals je zegt, het maakt weinig indruk. Gewoon omdat ze het nog niet echt snappen. In het algemeen gaat men uit van 18 maanden dat je ze in de hoek kunt zetten. Persoonlijk straffen wij overigens uit principe niet.
mijn dochter is van april 2011 en heeft ook periodes van slaan. voornamelijkj de hond moet t dan ontgelden ik zeg duidelijk nee niet doen krijg ik geen reactie pak ik haar op en zet ik haar in de keuken. dit werkt meestal goed ze is dan afgeleid en komt terug en gaat wat anders doen. ik probeer ook uit te leggen dat het auw doet maar daar is ze naar mijn idee nog te jong voor ze begrijpt nog niet hoe en wat. bijten oet ze niet wel bewust met een vingertje in je ogen prikken dat is ook niet leuk en straffen we ook af.. gr gemma