Graag jullie gedachten hierover

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Gwenolyn, 21 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    2 weken geleden ben ik bevallen van ons eerste kind. Ondanks dat ik tijdens mijn zwangerschap heel sceptisch was over BV had ik wel zoiets van: Ik wil het gaan proberen, lukt het dan prima, anders ook goed.
    Kleine geboren, en in 1x wilden ik toch mega graag BV gaan geven.

Even een lang verhaal in het kort: Bevallen (36 + 6), aangelegd en heeft gedronken. Suiker waarde schommelde te heftig, dus werd bijgevoerd met een cupje. Gelukkig accepteerde ze dit. Ook had ze veel moeite om zich op temperatuur te houden. Heeft hiervoor nog een uur in een couveuse gelegen.
    In het ZK daarna niet meer aangelegd. Haar suiker bleef schommelen, maar wel boven de waarde.
    Dag erop naar huis. Toen dronk ze nog. Volgende dag kraamhulp, meteen een kolf gehuurd om de BV op gang te brengen. Zuigreflexen werden al minder.
    's nachts helemaal geen zuigreflexen meer, en ook niet goed wakker te krijgen.
    Volgende dag (dinsdag) met vingerfeeding gestart in combinatie met mijn gekolfde melk. Iedere voeding zagen we steeds meer de zuigreflexen terug komen.
    Borst lukten nog steeds niet. Te moe, en eigenlijk is ze voor haar gedrag te vroeg geboren.
    Uiteindelijk gelukt om haar met tepelhoedje aan de borst te krijgen. Extra kraamzorg gekregen ivm de BV. Afgelopen maandag voor de eerste keer zonder tepelhoed kunnen voeden.
    Nu drinkt ze volledig zonder tepelhoed (sinds 3 dagen). Op advies van de LK hebben we nog een weegschaal gehuurd om in de gaten te kunnen houden wat ze drinkt.

De kraamhulp had uitgelegd dat ik per voedingsbeurd (om de 3 uur) 1 borst moet laten leegdrinken zodat ze goed de achtermelk eruit krijgt.
    2 dagen geleden kwam CB langs, en die vertelden dat ik huis beiden borsten moet aanbieden ongeveer 10 á 15 minuten per borst. Juist omdat ze nog zo jong is, kost het haar teveel moeite om 1 borst leeg te krijgen. Plus dat het 6 uur duurt voordat de andere borst weer aangeboden word. Hierdoor kan de productie terug lopen.
    Zodra ik zie dat ze "murmeld" de andere borst aanbieden.

De eerste dag ging het perfect (vrijdag dronk gem. rond de 110 CC per keer). Zaterdag dronk ze al minder (tussen de 50 en 70CC), plus dat ik haar bijna niet omgelegd krijg.
    Vandaag een beetje wisselend (tussen de 50 en 90CC).

Komt dit omdat het vermoeiend is voor haar? Bied ik haar te vaak te drinken aan (om de 3 uur), waardoor ze nog verzadigd is? Misschien de tijd tussen de 3 á 4 uur aanhouden? Mag dit?
    Of is zij soms bezig om de productie op te krikken?

Sorry toch nog een lang verhaal geworden. Ik hoop dat jullie er wijs uit kunnen worden.
    Overigens geeft ze niet altijd aan wanneer ze honger heeft. Zeker als we iets gedaan hebben (douchen, wat drukke visite) is ze daarna helemaal "out".
    Het is pas sinds vrijdag dat ze wakkerder begint te worden.

2. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Bij zo'n jong babietje zou ik eerder denken aan iedere 2 uur drinken, zeker niet 4 uur ertussen. Ze worden inderdaad nog snel moe, en kunnen nog niet zoveel drinken. Die achtermelk komt wel. Laat je kindje eerst maar es goed leren drinken door lekker vaak aan te leggen.

Niet te veel op de klok kijken.
    Kindje bij je houden en vaak aanleggen (als je kleintje wakker is dan he ;), goed voor je kindje om te leren drinken en goed voor je productie.
    Ritme (vol buikje en dan na een uur of 3 weer echt honger) komt vanzelf wel na een maand of anderhalf of zo.

Tenminste, dat is mijn persoonlijke benadering geweest... ik ben geen lk, en geen arts, maar geef al wel 1 jr en 7 maanden succesvol bv en heb nooit problemen gehad, dus kan je mn ervaringen vertellen ;)

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou ook idd wat vaker voeden en dan maar wat kleinere beetjes. Maar als je echt goed advies wilt, zou ik toch de LK er weer even bij halen, want Cb is sowieso vaak (op z'n zachtst gezegd) wat onhandig met adviezen rondom BV en kraamhulp wisselt nogal... Ik had een kraamhulp die BV-gecertificeerd was en ze wist echt een boel, maar miste toch echt nog wel de kennis die de LK dus wel had.
    Het om de 3 uur drinken zou ik laten schieten en vooral veel aanbieden als ze wakker is en zien of ze dan drinkt. En vooral ook niet per drinkbeurt gaan kijken hoe lang ze drinkt. Als je denkt dat ze te moe wordt, kun je prima afkoppelen en even kijken wat ze doet, maar als ze weer terughapt zeg maar, zou ik het lekker nog even laten gaan.
    Hier was 3 kwartier drinken per voeding (totaal) de eerste tijd heel normaal namelijk... (en hier een meiske dat dan wel 2 weken te laat was, maar nogal moe van een zware bevalling en van -wat later bleek- kiss-syndroom en daardoor ook niet goed aan kunnen happen. Ook hier dus met tepelhoedje gevoed).

Succes!

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik ben het met twee bovenstaande reacties vrijwel helemaal eens.

Wil er wel nog even aan toevoegen dat ik de kleine niet los zou halen na 10/15 minuten aan 1 borst te hebben gedronken, maar gewoon wachten tot de kleine zelf de borst los laat ;)! Zo heeft ze meer kans om de borst goed leeg te drinken en de nieuwe aangemaakte vettere melk lekker op te drinken.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn tip: koop het boek "Borstvoeding" van Stefan Kleintjes & Mary Broekhuijsen. Hierin staat ontzettend veel informatie, van mensen die er volgens mij ECHT verstand van hebben. (Bij het cb twijfel ik hier ernstig aan... ik denk dat het daar teveel afhankelijk is van wie je treft.)

Zij raden aan om je kindje gewoon aan één borst te laten drinken totdat hij zelf stopt. Daarna kun je de tweede borst aanbieden om te kijken of hij nog wat wil. Automatisch na 10 / 15 min wisselen raden zij echt af. Het is juist niet goed voor de productie als de borst niet goed leeg wordt gedronken. Bovendien is de 'achtermelk' inderdaad wat vetter en dat is ook goed voor je kindje.

Verder: (zeker nu) zoveel mogelijk aanleggen. Elke keer wanneer je kindje dit aangeeft. Hiermee krik je de productie op. Je kindje kan dan ook wat vaker kleine beetjes drinken en toch voldoende binnenkrijgen.

Veel succes meid! Ik denk dat dit een moeilijke periode is, maar als je daar doorheen bent zul je vast (weer) kunnen genieten van het borstvoeden!

6. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Ik heb je verhaal nog es gelezen...
    Naast wat ik eerder zei:
    wees niet te bang om gewoon te proberen en te luisteren naar je kindje.

Ik heb zelf altijd slechts 1 borst per voeding gedaan. Ze dronk altijd wel vrij vaak, ook toen ze 6mnd en ouder was nog wel elke 2 a 3 uur. In mijn geval was een belangrijke reden om steeds 1 borst aan te bieden de grote hoeveelheid melk die ik had: zo kreeg ze meer achtermelk, en tevens had ze niet een 2e keer last van een nogal heftige eerste toestroom van de melk. Het kan dus best, 1 borst per voeding, is niet perse nadelig voor je productie hoor.

De beste antwoorden op al je vragen vindt je overigens niet in boeken, bij de lk of het cb; de beste antwoorden vindt je door je kindje te leren kennen en je eigen borsten en melkproductie ;) Echt hoor, je weet meer dan je denkt! Overigens is er vaak niet slechts 1 juist antwoord, bv geven kan op veel verschillende, goede manieren. Zoek naar wat het beste werkt voor jullie.
    Het komt vanzelf, geef het nog een paar weken en je bent een prof!

7. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    (... ik zie dat ik net achter een boek-advies aan postte ...
    Geen kwaad woord over boeken hoor! Lezen, vragen, zoeken, ervaringen delen, absoluut doen! ;) Maar wat ik wou zeggen: je gevoel zal je ongetwijfeld ook al heel veel antwoorden geven. Heb vertrouwen)

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Haha, jouw opmerking is terecht hoor! Het boek dient als achtergondinformatie en er staan tips in, ook voor situaties waarin het even wat moeilijker gaat. Ik denk ook dat het lezen van (dit of een ander) boek je zelfvetrouwen kan geven, gewoon omdat je wat meer 'theorie' kent. Maar de praktijk is voor iedere moeder en ieder kindje anders, lijkt mij.
    Ik denk dat een combinatie van;
    "je er goed in verdiepen",
    "als het nodig is advies vragen" en
    "vertrouwen op je eigen kunnen èn dat van je kindje"
    altijd het beste resultaat zal geven!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Boek is heel handig om achter de hand te hebben voor als je het even niet weet. Net zoals je in de keuken uit je hoofd kookt maar voor sommige dingen er toch weer even een receptenboek bijpakt.

Ik ben erg enthousiast over het Handboek Borstvoedig van LLL.

In het kort:
    Op deze leeftijd ga je uit van babies te weinig, al heb je uitzonderingen.
    Je biedt 1 borst aan, die je helemaal laat uitdrinken (kijk niet op de klok). Dan boer je, verschoon je eventueel (worden ze weer wakker) en bied je de 2e borst aan. Ook die laat je helemaal uitdrinken. Je merkt vanzelf wel of je kind die 2e borst wel of niet wil.

10. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Bedankt voor alle tips en adviezen!!

Ben er meteen mee aan de slag gegaan. Gisteren zodra ze tekenen gaf dat ze wilden drinken, meteen aangelegd. Ik moet zeggen dat dit goed is bevallen.
    Wel heeft ze sinds gisteren de neiging om melk terug te geven zodra ze in bed ligt:(
    Gisteren en ook vandaag komt ze om de 2 1/2 uur. Soms 3 uur. Ook gaf ze vanochtend zelf aan dat ze 2 borsten wilden hebben.

Verder probeer ik zo goed mogelijk naar mijn gevoel te luisteren, en Joënna te observeren.

11. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Melk teruggeven is niet erg, goede kans dat ze dan lekker gedronken heeft.

Ik zou ook twee borsten aanbieden (tenminste zo heb ik het gedaan). Zoals dirksmama het zegt, tussendoor even veschonen zodat ze weer wat wakker wordt.

Goed naar je kindje kijken en vooral je gevoel volgen, dan komt het vast helemaal goed. In het begin vond ik het ook een gestuntel maar over een tijdje zul je merken dat het een stuk makkelijker gaat.

12. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Dacht dat het aan mij lag, dat ik haar niet goed had laten boeren:)

Ik vind het inderdaad nog een hoop "gedoe", maar dat komt meer omdat ik alles nog moet leren. Ook Joënna leren kennen.
    Gelukkig is het een heel tevreden meisje. Ze huilt alleen als ik niet goed op haar heb gelet, en ze dus echt honger heeft (of als haar badwater te koud is:)).
    Aanhappen gaat ook steeds beter. Links doet ze 9 van de 10 keer al helemaal zelf, rechts is niet onze sterkste kant. Hier help ik haar vaak nog even mee. Anders heeft ze vaak alleen de tepel te pakken (auw), en dan de volgende hap ook een stuk van de tepelhof mee.

Ook lijkt het alsof ze links makkelijker de melk eruit krijgt als rechts. Kan dit?
    Rechts wil ik haar nog wel eens meehelpen om de borst goed leeg te krijgen.

13. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Jahoor, dat kan. Ik merk vooral als ik kolf dan de ene borst veel "langzamer" is als de andere. De linker is zomaar leeg, de rechter duurt een paar minuutjes langer terwijl de opbrengst uiteindelijk wel gelijk is.

14. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Dank je wel.

Ik merk het ook als ik onder de douche sta. Dan controleer ik mijn borsten om te zien of er geen rode plekken te zien zijn. Zodra ik de linker vast pak en controleer, spuit het eruit.
    De rechter druppelt wel iets, maar meer niet.

Kan het kwaad om haar op het laatst even mee te helpen? Dan bedoel ik dus dat ik van bovenaf wat druk op mijn borst zet (zodra zij de goede zuig beweging maakt). Ik merk dan aan haar dat ze meteen weer begint te drinken.

15. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    volgens mij kan dat geen kwaad. Borstcompressie heet dat als ik het goed heb.

Ik doe dat ook wel eens nu omdat mijn zoontje niet goed was gegroeid. Zo krijgen ze wat meer vette melk

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zo te horen gaat het prima met jullie! Je hebt zelfs al op eigen houtje borstcompressie ontdekt!

En wat heeft ze een schitterende naam!

Deel Deze Pagina