Ik wil graag afbouwen met de borstvoeding. Mijn dochtertje is 5,5 maand en haar voedingsschema is als volgt: 6.30 uur BV 10.30 11.00 uur fles 180 CC, afgekolfde melk 14.30 15.00 uur fles 180 CC, afgekolfde melk 17.15 uur groentehapje, bijvoorbeeld een potje olvarit oid voor 4+ maanden à gaat helemaal op. 18.15 uur BV 20.00 20.30 uur BV, laatste voeding Ze slaapt nu s nachts wel weer door, sinds we het groentehapje er tussengevoegd hebben. We moeten haar s ochtends vaak rond 6.15 uur wakker maken. Nu wil ik in ieder geval zover afbouwen dat ik alleen nog de ochtendvoeding zelf geef. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Alvast bedankt voor de reacties.
Geef je die flessen alleen op werkdagen, of ook als je thuis bent? Het makkelijkste is om eerst het kolven af te bouwen. Doe dat rustig aan, trek per kolfbeurt die je afbouwt 10-14 dagen uit. Kolven afbouwen doe je door steeds een beetje minder te kolven. Het verschil dat je kind nodig heeft vul je aan met vriezervoorraad of kunstvoeding. Dus als je normaal gesproken 180cc kolft, dan probeer je elke 1-2 dagen 10cc minder te kolven. Je kindje is nog erg jong om met alleen een ochtendvoeding je borstvoeding lang in stand te houden. Dat lukt meestal pas als ze een maand of 9 zijn. Tot die tijd hebben de meeste vrouwen ongeveer 3 voedingen per dag nodig om een stabiele productie te houden. Voordeel van drie voedingen per dag geven is dat je kind als het zes maanden is in principe er dan geen zuivel meer naast hoeft te hebben, als het ook groente, fruit en evt. brood eet. Na zes maanden ag een bordje yoghurt of kwark er ook bij trouwens (als er geen allergie is).
De flessen zijn alleen op werkdagen, de overige dagen krijgt ze gewoon BV. Ik merk aan haar dat ze er niet meer voldoende aan heeft. Komt dan soms eerder.