Ik baal.. wat moet ik nu?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Huismus, Oct 15, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Lieve dames,

Ik ben vorige week donderdag bevallen van mijn dochter en geef nu een week borstvoeding. Ik heb genoeg voeding om mijn meisje te voeden, ik zou er volgens de VK en KV zelfs 2 kunnen voeden.
    Mijn meisje drinkt en groeit ook goed en daar ben ik natuurlijk heel blij om.

Maar eigenlijk baal ik een beetje van de BV, ik heb gisteren de regeldag gehad én overleefd.
    Het scheelde niet veel of ik had vanmorgen mijn dochtertje een flesje gegeven.. mijn tepels doen zo'n pijn.
    Gisteravond en vannacht heb ik huilend BV gegeven en ik zie het niet meer zitten, ik vind het gewoon niet leuk. :(
    Daar voel ik me weer schuldig over.. wat ben ik nou voor moeder??

Doordat m'n meisje heel onrustig en bewegelijk is met haar armpjes en hoofdje, is het lastig haar goed aan te leggen en heb ik echt geluk als het in 1 keer lukt. Nu bakeren we haar eerst in voordat ze aan de borst gaat, anders zit ze telkens met haar handjes voor haar mondje en gaat ze met haar nageltjes langs mijn tepels (AU!).
    Door het vele aanleggen zijn m'n tepels beschadigd en bloeden ze ook af en toe.
    Pfff ik weet het niet meer.. ze is echt heel zoet en huilt alleen als ze honger heeft, maar dan ben ik wel telkens de pineut, omdat ik de enige ben die haar kan troosten.. door te voeden.
    Ik zie er nu gewoon heel erg tegenop om dat nog te doen.

Dus wat is wijsheid.. doorgaan met de BV of overstappen op FV en hoe doe ik dat dan??

Liefs Huismus

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Oh huismus, wat zit jij er doorheen zeg!
    Je productie is goed, het drinken gaat goed maar toch!

Via de mail kan ik niet goed beoordelen wat de oorzaak van je pijnlijke tepels is.

Ik denk dat het ook niet slim is om allerlei tips te geven zodat ze zelf kunt gaan proberen. Ik denk dat je er goed aan doet om een LK bij jou in de buurt te zoeken die op korte termijn (vandaag nog of morgen) bij je langs komt om jullie voeding te observeren. Je hebt kans dat er met een kleinigheid al zoveel beter gaat.

Jouw verhaal lezend denk ik aan een paar dingen die de oorzaak van de pijnlijke tepels kunnen zijn.

Allereerst niet goed aanleggen. Hoe is het aanleggen in het begin gegaan? Had je toen ook last van je tepels?
    Ik vermoed (maar nogmaals, via de mail is het niet mogelijk iets te zeggen over hoe het aanleggen gaat) dat doordat je ruim in de melk zit dat je meisje slordig gaat drinken. Dat is iets wat we veel zien bij moeders met veel melk en wel om de simpele reden dat de noodzaak er niet is om netjes aan te happen want de melk komt er toch wel uit. Je hoeft er bij wijze van spreken maar onder te hangen en je loopt al vol....waarom zou je dan secuur aanhappen.

Gevolg is dat kindjes gaan lopen jokeren met je tepel met alle gevolgen van dien.

Als je zegt, ze hapt wel goed aan maar daarna gaat het mis. Dan kan dat komen door een sterke melkstroom. Ze moet dan hard werken om de stroom bij te houden, de voedingen verlopen heel onrustig. In dat geval kan je al baat hebben door de eerste melkstroom weg te laten lopen (even met de hand TSR opwekken en dan in een doekje de melk weg laten lopen) en dan pas aanleggen. De stroom is dan minder hard waardoor je meisje ook rustiger kan drinken.

Als dat allemaal niet het geval is, bekijk dan serieus de mogelijkheid van spruw. Dat is een schimmelinfectie die zowel bij je kindje als bij jou kan voorkomen. Die kan jou erg gevoelige tepels geven maar ook bij je kindje kan het heel hinderlijk zijn omdat het jeukt in het mondje. Dat maakt dat ze vaak hapt, loslaat, schud, hapt, etc.

Ook kan je nog laten kijken naar het tongriempje van je dochter. het kan zijn dat dat te strak is waardoor ze gewoonweg niet een goede hap kan nemen. Maar dan zou je ook eerder al wel problemen verwachten.

Afijn, ik hoop dat je snel iemand kunt zien die even met je meekijkt. Ik verwacht dat je dan zonder al te veel problemen gewoon verder kunt voeden. Als je niet meer wilt voeden kun je daarna altijd nog besluiten te stoppen. Je hebt er dan (voor je gevoel) tenminste wel alles aan gedaan om het een kans te geven. Een maal gestopt (en naderhand spijt krijgend) wordt het lastiger om de productie weer op te pakken.

Meid ik wens je succes!
    Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt gehad. In elk geval mag je al best trots zijn op wat je nu allemaal al hebt gedaan!

Ilse

3. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    #3 Huismus, Oct 16, 2009
    Last edited: Oct 16, 2009
    Aanleggen gaat wel goed, neusje ligt vrij, kin op de borst, lipje naar buiten gekruld etc.
    In het ZKH werd ze met hulp van de verpleging aangelegd, de kraamverzorgsters hebben mij thuis geholpen en dat ging goed.
    Hebben ook gecontroleerd of ze goed aangelegd lag.

Ik denk dat het komt door het aanhappen, inderdaad veel melk en ze hoeft niet veel moeite te doen om melk te krijgen of misschien toch spruw? M'n tepels branden nu een beetje en met aanleggen als de melk toeschiet is het echt te pijnlijk.. het zakt daarna wel, zodat ik weer redelijk kan ontspannen. M'n meisje slaapt nu, als ze wakker wordt, zal ik even in haar mondje kijken.

Ik denk er eigenlijk serieus over om af te bouwen, daar ben ik toch ook nog een aantal weken zoet mee en krijgt ze nog wel iets van het goede van de BV binnen.

Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Liefs Huismus

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Hoe is het nu bij jullie? Als je inderdaad besluit om af te bouwen reken dan globaal op 1 voeding per week. Laat als eerste de minst lopende voeding vallen. Houdt je lichaam goed in de gaten (zeker met veel melk is het risico op het krijgen van een borstontsteking wat groter). Red je niet in 1 keer de tijd tot de volgende voeding kan je altijd als de spanning te groot wordt toch eerder aanleggen of de spanning eraf kolven.

Pas wanneer je geen last meer hebt van het overslaan van 1 BV moment dan laat je de volgende BV vallen. Zorg ervoor dat je altijd een BV voor en na het vervallen moment in stand houdt. Zo vallen er om en om gaten in het voedingsschema. Net zolang tot je alleen nog een avond en ochtend voeding over hebt. Welke je dan als eerste laat vallen is heel persoonlijk.

Succes met je keuze en blijf bovenal genieten van je meisje

Ilse

5. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Hallo Ilse,

Nog bedankt voor je reactie.
    Afgelopen zaterdag ben ik bij de dokter geweest omdat ik 's nachts koorts had en heel ziek was.
    Ik bleek een borst-en blaasontsteking te hebben en omdat ik er zo doorheen zat (de dokter had zelfs met me te doen), heb ik naast een AB kuur ook pilletjes gekregen om de BV te stoppen.
    Vanaf zaterdag ben ik dus al over op volledige FV en alles gaat gelukkig nu weer goed.

Liefs Huismus

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Beste Huismus,

Meid wat een verhaal. Fijn dat je huisarts zo actief met je meedenkt.
    Sluit deze periode af en ga lekker genieten van je meisje

Ilse

Share This Page