Te veel melk

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door wowowannetaas, 20 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wowowannetaas

wowowannetaas Nieuw lid

20 nov 2008
    2
    0
    0
    Hallo!

Ik heb een vraag over mij en mijn zoontje van 10 weken. Al sinds zijn geboorte heb ik het gevoel dat ik erg veel melk heb. Ik heb zelf veel last van stuwing, vooral 's nachts. Ik moet soms 4x mijn pyjama verschonen, en dan is ook mijn beddegoed kletsnat.
    Mijn zoontje heeft erg last van spugen, onrustig drinken, onverteerde melkresten in zijn ontlasting, huilen tijdens en vlak na de voeding en ga zo maar door.
    Op dit moment zit ik een beetje in twijfel. Ik heb 's nachts zoveel pijn door de stuwing dat ik bijna niet zonder kolven kan. Mijn zoon meldt zich nog een keer, rond een uur of vier. Maar tegen drie uur sta ik echt op knappen! Ik weet dat het kolven juist averechts werkt, maar ik heb er echt last van.
    Nu dus de volgende vragen:
    - Wat kan ik doen om het ongemak voor mijn zoon te verminderen?
    - Wat kan ik doen tegen mijn eigen stuwing?

Alvast bedankt!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Een beetje verlaat antwoord maar toch. Je zit duidelijk met veel melk.
    Als je het gevoel hebt te moeten kolven omdat de spanning te hoog wordt dan mag dat best. Kolf dan alleen de spanning weg. Of probeer (half slapend) toch aan te leggen. Voedne op verzoek kan ook op jouw verzoek zijn.

Bij veel melk hoort vaak ook veel lekken. Leg een badlaken in je bed om het meeste op te vangen. Andere oplossingen kan ik je zo niet beiden.

je kan op Vereniging Borstvoeding Natuurlijk onder informatie een folder downloaden over het onderwerp "te veel melk" daarin vind je veel tips hoe om te gaan met veel melk.

Je kan bijvoorbeeld je zoontje aanleggen nadat je eerst zelf een TSR hebt opgewekt en de eerste melkstroom hebt weg laten lopen. De voeding zal dan rustiger verlopen. en doordat er minder lucht binnenkomt en meer vette melk is de vertering daarna ook rustiger. (minder krampjes)

Probeer met de tips in de folder eens aan de slag te gaan. Als je daarna nog vragen hebt lees is ze wel. Ik kan je evt ook nog wat middeltjes aanreiken die de productie iets kunnen afremmen maar daarmee ben ik altijd erg voorzichtig (zeker via de mail) omdat je wel eerst de normale manier moet hebben geprobeerd zeg maar.

Succes en ik lees het wel als je meer vragen hebt.

Ilse

Deel Deze Pagina