heel vaak willen drinken..

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door MoesCH, 5 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    hallo!

Ik hoop dat u mij kunt helpen! Ik ben namelijk ten einde raad! Ik ben 1,5 week geleden bevallen van een prachtig kereltje.. na een stressvolle periode ivm met het borstvoeden is mijn productie eindelijk op gang gekomen.. het lukt me nu sinds 2 dagen eindelijk om de kleine goed aan te leggen.. maar soms blijft hij moeilijk doen met pakken van de tepel.. nu wil hij elk uur tot anderhalf uur aan de borst.. overdag is t nog wel te doen.. maar 's nachts breekt t me echt op.. eer ik m verschoond heb, gevoed en heb laten boeren, word hij na ongeveer 1 uur.. 1,5 uur max weer wakker en wilt hij weer aan de borst! Hij drinkt ongeveer 20 min per voeding.. Ik ben zo moe.. probeer overdag bij te slapen maar dat lukt niet altijd.. nu zei mn zus dat hij waarschijnlijk niet lang genoeg drinkt of niet genoeg binnen krijgt.. ze raadde me aan om na de laatste voeding 's avonds nog een flesje kunstvoeding bij te geven zodat hij in ieder geval 's avonds wat slaapt.. en ik wat rust krijg.. is dit nu een goed idee??

thnx alvast!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo,

Allereerst een pluim voor het werk wat je al hebt verricht!
    Ik kan me je gevoel van wanhoop wel voorstellen. Je zit in een cirkel en ziet geen einde komen. Hoe moet je verder!

Als ik je verhaal zo lees dan vraag ik me af of hij voldoende melk binnenkrijgt. Kan je wat zeggen over zijn gewicht?
    Ik veracht niet dat het effect heeft als hij langer drinkt. Ik ben meer benieuwd naar hoe hij drinkt. Drinkt hij effectief (jem oet dan een overgang zien van oppervlakkig zuigen naar zuigenmet grote teugen en krachtige klok/slik bewegingen met af en toe een pauze. Op een gegeven moment wordne de pauzes langer dan het drinken, dan is hij klaar) dan moet hij zelf de borst loslaten, je kunt dan de andere kant als toetje aanbieden. Totaal duurt een voeding dan zo'n 20 minuten.

Ik raad je aan een LK bij jou in de buurt te benaderen (kijk even of je verzekering vergoed). Zij kan meekijken met aanleggen en precies aangeven waar bij jou nu de hoogste prioriteit ligt.

Wat betreft het flesje nageven. Ik kan me die redenatie voorstellen maar je moet je afvragen wat je wilt bereiken. Als je kijkt naar het principe van borstvoeden, vraag en aanbod. Met een flesje aanbieden (en als je dan niet kolft om die voeding wel te vragen) zal de aanmaak van melk verminderen.

Je productie wordt lager. Belangrijker is (als je de BV wilt laten slagen) om te kijken naar de oorzaak. Waarom drinkt hij zo lang en zo vaak. Is er voldoende melk? Krijgt hij die effectief binnen of moet de aanlegtechniek worden verbeterd? Die vragen los je niet op door een flesje te geven.

Dus mijn advies, zoek een LK in de buurt die je kan begeleiden.

(Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen of Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding voor een vrijgevestigde LK in de buurt)

Meid, ik wens je succes!

Ilse

3. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    bedankt voor je antwoord!
    Kheb helaas de laatste voeding en de nachtvoeding vervangen voor een flesvoeding.. het ging egt niet meer.. hij begon na 15-30 min al te huilen omdat hij weer wou drinken.. het aanleggen gaat nu wel heel goed,, hij hapt gelijk goed en laat niet meer los.. in het begin zuigt hij snel en zijn t korte zuigjes.. daarna gaat t over naar grotere zuigen en slikt hij vaker.. soms zie ik m zuigen maar dan lijkt t alsof er niks komt want dan gaat t niet over in grote zuigen en slikt hij ook minder vaak.. ik weet me geen raad meer en t lijkt of ik maar wat aan kloot met de voedingen (sorry voor mn grove taalgebruik).. ik probeer m eerst goed de borst aan te bieden, lukt de ene kant niet dan probeer ik nog de andere kant.. heeft hij na 15-30 min weer honger dan voed ik m bij met flesvoeding.. ik denk er zelfs over om helemaal te stoppen met bv en alleen maar kunstvoeding te gaan geven..
    ik merk wel dat mn productie achteruit is gegaan, 's avonds heb ik maar weinig melk.. ik laat m dan drinken maar na 10 min begint hij alweer te huilen..
    zijn geboortegewicht is trouwens 4 kilo en was 49 cm.. op de dag 7 woog hij weer 4 kilo.. daarna is hij niet meer gewogen.. maar ik denk wel dat hij gegroeid is want sommige kleertjes passen niet meer..
    Ik heb het cb gebeld over hoe over te stappen op flesvoeding en zij raadde mij aan om eerst de borst aan te bieden en dan als hij nog honger heeft max 100cc flesvoeding aanbieden.. niet meer anders gaat hij t overgeven (dat doet hij wel eens)..

als hij te weinig binnenkrijgt via de borst.. hoe weet ik dat dan? en hoe krijg ik dan meer melk??
    en hoe stop ik eventueel met borstvoeding geven? kan dat in een keer of moet ik afbouwen?

en hoe weet ik nou of de kleine huilt omdat hij honger heeft of omdat hij krampjes heeft.. want hij doet altijd happen naar zijn handen als hij huilt..
    vind t zo erg om te stoppen met borstvoeding, maar ik zie t zo ook niet zitten....

(mijn verzekering vergoed helaas geen lactatiekundige en van wat ik gelezen heb is een lk vrij duur:()

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Meid, ik lees dat je er helemaal doorheen zit!
    Ook zit je echt met het voeden in je maag. Ik lees dat je wel helemaal wilt overstappen maar toch ook eigenlijk weer niet. Kortom veel twijfel.

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen om je op weg te helpen. Als je wilt borstvoeden dan kan ik je daar info over geven. Dat betekent dat je wel zult moeten investeren in tijd om de productie op gang te krijgen. Je moet dat 100% doen want anders heeft het weinig nut.

daarnaast vraag je om af te bouwen. Dat is een keuze. Ga je voor de BV dan kan jen iet tegelijk ook afbouwen. Wil je wel afbouwen dan is dat sneller gedaan als je niet eerst de productie verhoogd.

Daarom is het goed om voor jezelf op een rijtje te zetten wat je wilt.

Misschien is het ook goed om er met iemand over te praten. Kosteloos kan je bellen met mensen van VBN of LLL (telefoonnummer van de landelijk telefoonlijn zijn te vinden op Borstvoeding.nl - Welkom op de site van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties onder de betreffende organisaties. Zij kunnen je al heel veel info geven.) Ook kan je een LK bellen en je verhaal voorleggen. Ook het kostenaspect kan je bespreken. Er zijn ook LK die tijdens een inloop best even willen meekijken of je in elk geval op weg kunnen helpen.

Ik denk namelijk dat een live gesprek met jou even veel zinvoller is dan via de mail allerlei opties uit te werken.

Als je dat wel wilt dan doe ik dat met liefde, begrijp me goed. Maar ik heb het gevoel dat ik niet even dat persoonlijke contact mis op dit moment om jou de optimale informatie te geven.

Ik hoor van je.

Succes meid!

Ilse

5. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    #5 MoesCH, 16 okt 2009
    Laatst bewerkt: 16 okt 2009
    hartstikke bedankt voor je hulp! ik weet t ff allemaal niet meer.. voel me idd niet lekker in mn vel op t moment..
    ik zou graag mijn kleintje willen blijven borstvoeden.. zeker nu met de winter waarbij iedereen telkens maar snotterig is, ik zou graag mijn kleintje zo antistoffen willen geven.. ik zit er erg mee dat ik waarschijnlijk te weinig melk heb.. als ik m gevoed heb en hij heeft na n uurtje weer honger vind ik t egt zielig.. en vooral als iemand dan tegen me zegt je hebt te weinig melk of je melk is niet goed ofzo..
    de kleine krijgt nu 3 keer per dag de fles omdat ik t anders egt niet bij houd.. hij krijgt de laatst voeding met de fles, de nachtvoeding en 's middags n flesje.. de rest geef ik m nog wel borstvoeding.. maar als hij na de BV na n half uur al begint te huilen, dan voed ik m bij met de fles..
    's morgens heb ik wel genoeg melk, als ik m dan geef dan heeft ie voor 2 uurtjes wel genoeg.. soms iets langer.. maar naarmate de dag vordert, hoe minder melk ik heb.. als ik m 's avonds geef, begint hij na n half uur, soms n uurtje al te huilen en wilt meer.. ik snap t niet, normaal zou er tog steeds melk aangemaakt moeten worden als hbij steeds op die tijden drinkt? waarom bij mij dan niet?
    ik zie om me heen ook mensen waarbij t prima lukt, die geven de kleine te drinken en die zijn dr dan 2 tot 3 uurtjes zoet mee.. en de nacht slapen ze ook goed door..
    miss heb ik gewoon een hongerige baby.. want soms heb ik m de fles gegeven, maar dan wilt ie na 1,5 uurtje weer.. ik zal s overleggen met t cb..

ik zal ook eens contact opnemen met een van die organisaties..
    ik hoop dat ik in iedergeval wel nog iets aan borstvoeding kan blijven geven.. ook al krijgt hij er nu ook nog de fles bij..
    3 keer per dag borstvoeding ofzo en de rest de fles.. beter dan helemaal niks.. maar hopen dat mn productie nu niet helemaal terug loopt...
    in ieder geval, heel erg bedankt!!!

ow ja.. ik merk dat ik aan een borst pijn heb aan mn tepel.. egt van die gemene steekjes.. kan dit duiden op een borstontsteking?? de borst is niet rood en heb ook geen harde plekken.. kheb wel nog n beetje last van kloofjes.. maar deze steken voel ik ook van binnen zeg maar..

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo,

Wat proef ik veel onzekerheid in je verhaal. Ik vermoed, uitgaande van je stukje over de toch pijnlijke tepel dat het aanleggen bij jouw de grootste "boosdoener" is.

Ik vermoed dat wanneer je de aanlegtechniek wat weet te verbeteren dat je enerzijds geen pijnlijke tepels meer hebt maar dat ook de melkproductie kan verhogen. Als een kindje niet effectief kan drinken dan neemt de melkproductie af ondanks het feit dat je wel heel vaak aanlegt. Voor jouw lijf is er immers geen melkoverdracht = geen of weinig vraag en minder vraag leidt tot minder melk.

Ik zal proberen om je toch nog wat info te geven zodat je wat meer gericht kunt oefenen. daarnaast is het natuurlijk prima als het je gaat lukken om tenminste nog een deel BV te geven!

Om je productie te verhogen kan je gaan Kolven en/of aanleggen.
    Waarom? Omdat het drinken niet effectief genoeg lijkt te zijn is de melkproductie achtergebleven. Door te kolven en vaker aan te leggen creëer je meer vraag en uiteindelijk meer aanbod. Als je na het voeden afkolft krijg je de meest vette melk, waar je mannetje goed op kan groeien.

Hou zijn gewicht in de gaten door regelmatig op het CB te gaan wegen.

Als hij niet effectief drinkt dan kolf je de borsten max 15 minuten of totdat het niet meer stroomt. Bij voorkeur met een dubbelzijdige electrische kolf die je kunt huren.

Ook het aanleggen zelf is natuurlijk nog een punt van aandacht maar via de mail kan ik in deze situatie weinig bieden. Ik raad je aan een LK in jouw buurt te zoeken, neem mijn verhaal mee als je dat wilt, en kijk of zij jou kan helpen met concrete tips / aanleggen, etc. De begeleiding van een situatie die jij in je bericht schetst red ik in de praktijk zelfs niet in 1 consult.

Ondanks de slechte start vind ik dat je het super doet, je let erg goed op je kindje en je trekt aan de bel. In een vraag van een andere moeder schreef ik ook al dat je als moeder zelf al veel dingen ziet, maar soms moet iemand anders de feitjes aan elkaar plakken.

Ik zal je proberen nog wat tips voor het aanleggen te geven.

Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld.

Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

Stap voor stap.
    Leg hem zo dat zijn neus tegenover de tepel ligt
    Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen
    Als reflex zal hij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt hem helpen door zijn kinnetje wat naar beneden te duwen.

Als zijn mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van zijn gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je hem naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat hem dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in zijn mondje zijn.

De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

Borstvoeding geven mag geen pijn doen!

Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is hij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met zijn armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal.

Misschien heb je nog wat aan mijn epistel.

Heel veel succes,

Hou je me op de hoogte?

Ilse

7. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    hey hey! bedankt voor je reactie! ben vandaag bij het cb geweest om te wegen.. en de kleine is in 2,5 week tijd 1 kilo aangekomen! dus wel goed..
    volgens het cb moest ik eerst beide borsten aanbieden aan de kleine.. en dan nog 60cc bijvoeden omdat ze vond dat hij te vaak voor een voeding kwam.. ze zei dat dat niet te doen was en dat het beter was voor hem als hij om de 3 uur een voeding kreeg.. nu ben ik vergeten te vragen hoe lang ik m dan aan iedere borst moet laten drinken? is 15 min aan elke borst voldoende? of krijgt hij dan alleen de voormelk binnen?

bedankt voor je tips.. ik ga het aanleggen eens goed oefenen.. na het drinken is mijn tepel idd afgeplet net als een broodje.. dus miss dat hij daardoor niet genoeg drinkt!

ik hoor hem de eerste 5 min egt goed zuigen en slikken.. maar daarna zuigt hij meer dan dat hij slikt.. en als ik m dan van de borst haal dan gaat hij hulen, dus heeft hij waarschijnlijk niet genoeg gehad... als ik dan met mijn hand een kolf beweging maak, dan komt er wel nog melk uit.. dus er zit nog wel melk in.. daar ligt t denk ik niet aan..

als t zo niet lukt met je tips dan zal ik eens een lk raadplegen!

hartstikke bedankt voor de hulp!!

8. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Wahhhh, 1 kilo in 2,5 week, dat is 400 gram per week! Als je nagaat dat 90-200 gram per week gemiddeld is dan vraag ik me af waarom je nog zou moeten bijvoeden.......maar dat terzijde!

Ik denk dat je even goed aan de slag moet met aanleggen. Als je hem goed hoort slikken en zuigen dan zou het goed moeten drinken. 15 minuten is lang genoeg, je kan afgaan op het zuigritme. Als de pauzes langer worden dan het zuigen/slikken dan is ie klaar.

En ja....als je daarna met de hand kolft komt er melk uit. Dat komt omdat de borst nooit leeg is. Sommige kindjes zijn wel klaar met drinken maar hebben daarna nog zuigbehoefte (maar geen honger) dan ga je huilen......misschien dat een speentje jullie nog uitkomst biedt (als je weet dat hij goed heeft gedronken mag dat best)

Overigens kan je van zoveel groeien ook last hebben.......als ik even naar mezelf kijk en ik heb een keer heeel erg lekker gegeten (en net wat teveel) dan zit ik de hele avond op de bank met een onprettig gevoel.....OK, ik ga dan niet huilen, maar als dat je enige manier is om duidelijk te maken dat je niet lekker in je velletje zit, dan kan ik me dat voorstellen. Wat is er beter dan getroost bij mama (evt aan de borst want zuigen zorgt ervoor dat de spijsvertering geactiveerd wordt.)

Je kan nadat hij 5 minuten actief 1 kant heeft gedronken hem laten boeren, verschonen en de andere kant aanbieden. Als hij dan ook nog een paar minuutjes drinkt dan kan hij klaar zijn. Heb je al eens geprobeerd om hem na de voeding in een draagdoek dicht bij je te hebben. Veel kindjes vinden het heel fijn om in een half gebogen houding te zijn na de voeding, hoe kan dat beter dan lekker warm tegen jou aan?)

Kortom, ik zou wel het aanleggen bekijken maar ook zien of het echt zo slecht gaat met de voeding als dat je denkt......
    Hoe zit het met de plas en poepluiers?

Ik zou echt een LK even live laten meekijken naar jullie verhaal. Om even alles goed op een rijtje te zetten.

Hoop dat ik jullie hier nog wat mee kunnen of heb ik jullie onzekerheid alleen maar vergroot? Ik hoop het niet!

Succes

Ilse

9. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    idd kvind ook dat ie goed is aangekomen!
    bedankt voor je tips! heb er veel aan.. heb vandaag s met die draagdoek geprobeerd! bij mij lukte t helaas niet.. ik krijg m niet goed in die doek gehangen.. bij mijn man lukte t wel en daar heeft hij heerlijk geslapen!

ik geef bijvoeding omdat mn zoontje na 10 min, soms half uur aan de borst, keihard begint te krijsen voor meer.. als ik m bijvoed houd ie t wel 3 uur vol..
    maar nu heeft ie wel veel last van krampjes.. denk erover om nutrilon omneo te geven..

plassen doet hij goed, poepen 1 keer per dag.. soms om de dag.. maar hij perst wel heel veel en kreunt er ook bij.. alleen komt er dan niks.. zijn ontlasting is dun en gelig..

die stekende pijn in mn tepels/borst.. kan dat niet spruw zijn? mijn zoontje heeft namelijk ook n witte laag op zn tongetje, maar ik weet niet of dat van de melk is..

ik ga je tips mbt t aanleggen zeker proberen en kzal ook n lk raadplegen! thnxx voor je hulp!!

10. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik dnek dat jullie goed bezig zijn. Als je een weg vindt waarbij jullie je prettig vinden dan is dat goed.

Wat betreft de pijn in de tepel, kan spruw zijn maar dat kan ik op basis van een mailtje niet echt met zekerheid zeggen. Jek an bij de huisarts ernaar laten kijken. Als er sprake is van spruw laat dan wel jullie beide behandelen. Mocht je nog contact hebben met een LK dan kan zij ook even kijken. De stekende pijn kan namelijk ook door verkeerd zuigen komen (bijvoorbeeld als het bloed uit de tepel is weggezogen, de tepel is dan wit na de voeding, daarna komt de doorbloeding weer op gang en geeft een scherpe stekende pijn)

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina