Dag lactatiekundige, onze jongen van bijna 5 maanden drinkt nog altijd graag 's nachts. Er is nog geen één nacht geweest dat hij niét kwam. Er zijn periodes geweest (twee maanden geleden ofzo) dat het er op leek dat hij steeds langer tussen de voedingen liet 's nachts (5, 6, een enkele keer zelfs 7 uur), maar tegenwoordig is het toch meestal weer om de 3, 4 of 5 uur. Ik probeer de late voeding na 23.00 uur te geven, zodat ik zelf meteen daarna kan gaan slapen en dan hopelijk pas tegen 4.00 uur weer hoef te voeden. Maar deze week is het ook een keer gebeurd dat hij kwam om 22.00 uur, 2.00 uur en 5.00 uur... * gaap* De late voeding geef ik vaak op mijn verzoek. Ik ben bang dat als ik hem dan door laat slapen hij zijn lange ruk slaap op de vroege avond / begin van de nacht pakt en daarna korter op elkaar komt, wat voor mij veel vermoeiender is. Moet ik er op vertrouwen dat hij de nachtvoeding toch zelf wel gaat afbouwen als hij hem niet meer nodig heeft? Of is er inmiddels al sprake van gewenning? Hij groeit prima (vanaf z'n geboorte volgt hij keurig de middellijn van de bv-groeicurve, al is hij de laatste meting ietsje daaronder gezakt). Is het verkeerd om hem voor een late voeding te wekken als hij zelf dan mogelijk probeert door te slapen? Kan ik iets doen aan het afbouwen van de nachtvoeding? Hij drinkt de late voeding erg goed / veel, dus hij gaat volgens mij prima de nacht in. Hij drinkt dan wel slapend, maar krijgt zeker een volwaardige voeding binnen. Ik heb volgens mij geen problemen met de hoeveelheid van mijn productie. Wat kan ik doen om hem te helpen door te slapen? Of moet ik het loslaten en er op vertrouwen dat hij het zelf gaat doen als hij er klaar voor is? Het is niet enorm belastend om 's nachts even te voeden, maar zelf weer ongestoord kunnen slapen zou natuurlijk nog fijner zijn. En vooral wil ik hem niet een gewoonte aanleren die onnodig is en waar we straks niet meer vanaf komen. Hij weegt nu ongeveer een kleine 7 kilo denk ik. Alvast bedankt voor het meedenken, Chantico
Zolang de nachtvoeding ook echt een voeding is (en niet een manier om weer in slaap te vallen) hoort het er wel bij. IK ben zelf wel een voorstander van helemaal op vraag voeden dus ook niet laat op de avond wakker maken. Het kan best zijn dat zijn ritme anders zou zijn dat hij dan de lange ruk maakt en jij hem daar in stoort. Ga dan zelf ook lekker vroeg naar bed zodat je al slaap hebt gehad!