wanneer gingen jullie kindjes echt zelfstandig zitten? als ik bas neer zet blijft hij ook zo 10 minutern achter lelkaar zitten maar zelf in zithouden gaan doet hij niet. is dat dan ook zitten ? en doen ze dat zelf los of met behulp van vasthouden aan iets? ik hoor hier in mn omgeving er verhscillende reacties. wel zo handig met fietsen straks (waar we zowiezo pas na 9 mnd gaan doen).
ik heb begrepen dat als je kindje zelfstandig kan blijven zitten, dat dat voldoende is om te kunnen fietsen. Maar dat moet dan wel best lang zijn. Dus als je kindje een half uurtje op de grond kan zitten spelen ofzo. Maar het is moeilijk om daar een precies getal aan te geven. Misschien heeft het ook wel te maken met dat je kind stevig zet. Dus als je zachtjes duwt, dat het niet gelijk omvalt, maar wat kan opvangen en corrigeren.
Roy blijft sinds een week goed op zijn billen zitten, maar dan moet ik hem wel zo neerzetten. Laats heeft hij zich 1x aan de spijltjes van de box opgetrokken tot zitten en toen zat hij ook stevig. Hij gaat ook de knietjes zitten tegenwoordig, ook vanuit zitten op zijn billen. Maar na die ene keer heb ik hem het niet meer zien doen (zelf gaan zitten). Je hebt volgens mij zelfstandig zitten en zelfstandig gaan zitten (dus ook zonder hulp van spijltjes). Gr. Marieke
Je ziet soms ook kindjes 'zelf zitten', die helemaal scheefgezakt of ingezakt zitten maar nog net niet omvallen. In ieder geval moeten ze zelf hun evenwicht kunnen bewaren als je ze een (zacht) duwtje geeft. En ze adviseren niet langer te fietsen dan je kind zelf kan blijven zitten. Dus als dat max 10 minuten is, dan niet een fietstocht van een half uur gaan maken. Maar fietsen (zeker als je niet op asfalt rijdt) hobbelt echt onzettend. Ik ben blij dat wij Ise pas in een stoeltje hebben gedaan toen ze echt al heel stevig zat én zelf kon gaan zitten (en weer liggen).
Krummel bleef al een tijdje goed zelf zitten, maar als ze er dan flauw van was, liet ze zich zomaar vallen, dus ik zette haar alleen op haar bibs als ik er bij kon blijven. Ongeveer een maand geleden leerde ze eindelijk kruipen (pffffff, was ze al zoooooooooo lang mee bezig en tijgeren, ho maar!) en toen ging ze ook ineens zelf zitten. En sindsdien weet ze ook hoe ze weer kan gaan liggen. Gaan zitten doet ze vanuit buiklig. Ze gaat eerst in de kruiphouding (op handjes en knietjes) en dan duwt ze zichzelf overeind. En als ze weer wil liggen, zet ze haar handjes op de grond en dan kruipt ze weg of ze gaat liggen.
Het gaat erom dat je kindje langere tijd achter elkaar stevig rechtop kan blijven zitten, dus niet half hangend voorover hangt enzo: dan mag je fietsen ook Ze moeten namelijk zelf het nekje goed rechtop kunnen houden, want dan kunnen ze ook schokken wat ondervangen, (uiteraard de eerste tijd voorzichtig fietsen ).
hihi toch verschillende reacties dank je. en fietsen laat ik want ik woon in t centrum met veel drempels en keien dat verschrikkelijk hobbelt. dat doe ik bas niet aan.
Je bemerkt zelf wel het verschil denk ik. Mijn zoontje kan al een tijdje zitten, maar sinds hij 7 maanden oud is, zit hij ECHT stevig. Hij zit kaars rechtop, hij corrigeert zichzelf, hij kan ver naar zij reiken zonder om te vallen en vervolgens weer rechtop zitten, hij speelt zo een half uur zittend zonder om te vallen, etc. Dat versta ik dus onder echt zitten
Anne zit sinds 2 week zelfstandig, ze gaat zelf zitten zonder zich ergens aan vast te houden en blijft zo ook gerust een half uurtje op haar kont zitten te spelen (daarna gaat ze wat door het huis kruipen en ergens anders zitten of ze wil op schoot zitten) zittenn dat kon ze al een tijdje, maar dan moesten we haar neerzetten en goed in de gaten houden, anders kukelde ze zo weer om. tot nutoe is ze maar 3 keer gevallen in 2 week tijd, vind ik best kanp, ik had verwacht dat ze veel vaker zou vallen voordat ze het zitten doorzou hebben