Bij ons staat de tv vrijwel de hele dag aan. Smorgens kijk ik het nieuws en daarna vaak of op radio of een willekeurige zender. Gewoon als achtergrond geluid. Maar; mijn zoon kijkt amper tv. Hij vraagt sinds enkele weken om "papaty" en dan bedoelt hij wordparty. Hij danst dan de eerste minuut mee en gaat weer zn eigen gang. Hij geeft er geen sier om. Ik vind het van jullie ook niet schokkend. Maar als je het vervelend vind, waarom zet je hem dan niet gewoon uit? Afstandbediening hoog en klaar? Dat ze dr boos om worden dat ze niet mogen kijke gaat vanzelf over.
Misschien moet je kijken waarom je nu zo vermoeid bent. Eerder was dit niet zo dus waardoor komt dit nu? Over die onderzoeken. Ouders die dagelijks heel veel de tv aan hebben staan zijn over het algemeen lager opgeleid, minder inkomen en op een andere manier met opvoeding bezig dan dat ik jou lees doen. Ook is daar vaker sprake van (erfelijke) stoornissen en problemen. Het is dus niet zo dat teveel tv je automatisch dom maakt of verkeerd gedrag geeft. Natuurlijk is teveel tv niet goed. En is ook bepalend wát ze zien. Iets educatiefs of een druk of gewelddadig progamma met veel lawaai en geschreeuw. Ik zou proberen zelf op tijd naar bed te gaan. In de ochtend op tijd opstaan. Tv uit bij het eten. En daarna samen opruimen en een activiteit doen (een frisse ochtendwandeling, tekenen, spelen etc). Pas weer tv aan als je moet koken en ze niets te doen hebben. Of bij veel regen ofzo. En laat ze helpen bij het huishouden ipv tv kijken. Wees ook niet te streng voor jezelf!
Bedankt voor het delen van je routine Mooie tip van het ontbijt klaar leggen. Het klinkt misschien overdreven, maar ik ben 'bang' dat er de volgende dag wat stof op oa de borden ligt. Voordat ik het ontbijt klaarmaak ga ik even snel met een doek over de tafels heen, omdat er stof op te zien is (donkere tafels). Word er gek van.
Ik denk inderdaad dat er meer factoren spelen bij de conclusie dat te lang tv kijken schadelijk is. Het is (was) hier niet zo dat ze de hele dag tv kijkt en dat ik helemaal geen activiteiten met haar doe. Er wordt hier volop gelezen, geknutseld, getekend, buiten gespeeld, de deur uit gegaan voor uitjes enz..Ze praat ook erg goed voor een peuter die bijna 2 1/2 jaar oud en is heel sociaal. Kortom, eigenlijk maak ik me niet druk om haar ontwikkeling. Langer dan een uur tv kijken vind ik echter gewoon te veel. Ik, als volwassene, doe dat niet eens. Wat betreft de vraag waarom ik zo moe ben: gebroken nachten door mijn dochtertje van 9 maanden. Zij heeft last van doorkomende tandjes en ze zit in een sprong (weet nog steeds niet of ii wel moet geloven in die sprongen). Een zetpil lijkt een beetje te helpen, maar ik wil dit niet elke avond geven. Verder denk ik een tekort aan vitamine D, B en/of ijzer. Ik ga daarvoor bloed prikken.
Heerlijk dat hij het kennelijk niet zo interessant vindt. Misschien niet helemaal duidelijk uit mijn verhaal, maar het is nu niet dat de tv aangaat omdat zij er om zeurt. Ik deed de ipad en/of tv aan omdat ik erg moe ben in de ochtend. Dus om in de ochtend even langer in bed te blijven liggen mocht mijn dochter, in bed bij mij, op de ipad 'Bing' kijken. Het probleem was ook dat wanneer we beneden waren (en ik me nog voelde als een zombie) de tv aanging. Gelukkig gaat dit nu niet meer zo
Gelukkig dan! En je moet je niet te schuldig voelen hoor als je soms even de "tienermoeder " bent. Dat zijn we allemaal wel en dat hoort ook zo. Niemand kan perfect zijn.
Joh, dit doe ik ook elke ochtend. Door de weeks zodat ik rustig kan douchen en aankleden om naar werk te gaan en in het weekend bij ons in bed zodat ik nog even kan doorslapen. Niets aan de hand denk ik, zolang ze verder maar genoeg andere dingen doen op een dag zoals tekenen, puzzels, spelen, etc etc. Ik zet hem ook altijd het laatste half uurtje van de dag aan zodat hij even rustig kan bijkomen van de dag voordat we gaan slapen. Maar misschien ben ik te makkelijk
Even een update: vandaag de bloeduitslagen te horen gekregen en het blijkt dat er sprake is van een zwaar tekort aan vitamine D. Logisch dus dat ik zo erg moe ben. Nu 2 maanden lang elke week een zware dosis slikken en na die 2 maanden extra vitamine D slikken. Het gaat nu goed wat betreft de hoeveelheid televisie kijken: ik hou nu maximaal 1 uur tv kijken per dag aan. In de ochtend mag ze even, wanneer ik rustig mijn kop koffie opdrink en soms als ik aan het koken ben.