slechte eter/drinker rond kiezen?

Discussie in 'Voeding' gestart door Juud, 24 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Hallo,

De tijd lijkt weer aangebroken dat mijn zoontje slecht eet en drinkt. Hij heeft dit afgelopen zomer ook een periode gehad. Toen zat ik echt met mijn handen in het haar, maar uiteindelijk heeft het probleem zich opgelost en is hij er zeer gezond doorheen gekomen.

Nu heeft hij het dus weer, maar het is nog maar 4 dagen zo. Als het weer een maand gaat duren, weet ik niet of ik dan nóg zo geduldig ben.

Nu zat ik echter te denken: vorige keer leek het wel samen te vallen met het krijgen van kiezen, en nu weer. Wie is er bekend met het fenomeen dat kindjes rond die periode beduidend minder eten en drinken dan normaal?

Ik bedoel: normaal gesproken gaat het hier prima aan tafel en hij laat wel eens wat staan, maar eet gewoon voldoende. Nu is hij dus zeer selectief en kan met heel weinig tevreden zijn.

Echter, hij kiest wel zorgvuldig wat hij wel en niet eet: vlees is oké, maar groente en aardappelen niet. Melk hoeft hij niet, maar roosvicee en Karvan Cevitam wel. Brood gaat tot nu toe nog redelijk...

Kortom: wat is dit? Uittesten of gewoon een tandjesfase? En hoe reageer je erop? Dwingen helpt niet, maar is er een ander idee?

PS: Siem is ruim 19 maanden

2. Jelle zit nu ook in zo'n fase. Gisteren ook alleen het vlees gegeten weer, en nog geen stukje groente of aardappel.
    Vorige keer dat ie dat had kreeg hij ook een kies.
    Nu weet ik nog niet zeker of er weer een kies in aantocht is, ik mocht gisteren niet voelen van hem... maar van de week heb ik wel een bobbel gevoeld dacht ik.
    Dus ik heb wel het idee dat het krijgen van kiezen er iets mee te maken kan hebben hier.
    Jelle is overigens 14 maanden.

3. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Heb nu zelf toch het idee dat er meer aan de hand is. Gisteravond was een drama. Meneer begint enthousiast aan het eten, maar zodra er iets gebeurt dat hem niet zint, is het hommeles: KRIJSEN! Zo boos en overstuur. Hij heeft zeker een half uur zitten huilen en krijsen. Wilde alleen maar zijn fopspeen en/of knuffel.

Uiteindelijk gaf hij de strijd op en zijn we met z'n drietjes gaan spelen op de bank. We hebben hem maar een volle avondfles gegeven en die dronk hij weer eens helemaal leeg (was al lang niet gebeurd, dus we waren er bijna van af).

Hij heeft de dag goed en gezellig afgesloten en is goed gaan slapen. Vanmorgen goed gedronken en de boterham op, maar ik vrees al weer voor vanavond... Hij kan nog in de laatste sprong zitten en het gedrag lijkt op een machtsstrijd. Hoop maar dat het niet té lang aanhoudt...

Edit: ga mijn vraag maar even bij topic 'opvoeding' plaatsen, want dit lijtk meer op een opvoedingsvraag nu. Suggesties en tips zijn wél welkom, als je die hebt...

Deel Deze Pagina