toch maar een (late)voedingsvraagje

Discussion in 'Flesvoeding' started by taliaa, Jun 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,063
    2,202
    113
    Brabant
    hoi dames,
    nu toch even een voedingsvraagje van mij...
    Elize groeit goed, zit goed in haar vel en ontwikkelt zich prima.
    Ze heeft flinke reflux, maar door de zantac minder pijn en spuugt nu ook wat minder.
    Ze krijgt ingedikte flesvoeding, nu 5x 210/7
    Daarnaast een potje fruit per dag en we starten nu ook weer met groente. De flessen gaan niet altijd schoon op, maar de eerste en de laatste wel.
    Tot 2 weken terug kreeg ze 180/6 maar we merkten dat we 's ochtends steeds eerder kwam voor de fles (honger)

Ze heeft geen schema, eet en slaapt op verzoek. alleen voor de late fles maken we haar wakker.

Nu mijn vraag, wanneer zou die late fles eraf kunnen?? Ze wordt nog steeds vroeg wakker, tussen half 6 en 7. Soms is ze dan nog zo moe dat ze meteen terug naar bed gaat, maar soms niet.
    Ik wil gaan starten met rijstebloem of (over 2 weken) met pap, maar wil dat eigenlijk liever niet 's avonds geven, maar 's ochtends.
    Maar wanneer geef ik dat dan? om half 6? of de volgende voeding?

Pfft, lastig hoor, ik wil geen strakke schema's en stress, maar vind het nu wel even lastig hoe ik die bijvoeding in moet gaan passen en hoe die 5e fles eraf gaat...
    alvast bedankt voor de tips!

2. adi

adi Niet meer actief

Ik zou sowieso de hoeveelheid kunstvoeding terug gaan brengen. Ze krijgt nu al meer dan het maximuum aangeboden, omdat ze niet alles opdrinkt zal ze hopelijk wel binnen die max. 30 schepjes per dag blijven.
    Straks met 6 maanden gaat ze over op opvolgmelk en daarvan mag je max 24 schepjes per dag geven.

Mijn kindjes werden ook altijd vroeg wakker, en wilden na de fles gelijk verder slapen. Om die reden heb ik nooit een bordje pap gegeven in de ochtend. Rond 7 maanden kregen ze dus eerste die vroege fles, gingen verder slapen, en als ze weer wakker waren kregen een broodkorst of paar hapjes brood.
    Dat zijn ook granen.
    pap is namelijk niet noodzakelijk.

De laatste fles kun je gewoon proberen weg te laten en kijken wat ze dan doet.

3. misa

misa Niet meer actief

Ik zou de flessen als eerste minderen. want ze mogen maximaal 1 liter per 24 uur hebben. Daar zitten jullie ver overheen. Dus maximaal 5x 200 ml (180+6). Ot 4x 210+7.

En als je binnenkort over gaat naar voeding nr 2, dan mag je maar 800 ml op een dag geven. Dus maximaal 4x 180+6.

Pap ben ik nog steeds niet aan begonnen, we hebben net 2x vast voedsel aangeboden. Maar dat zou je zeker kunnen proberen.
    En doet je kindje wel 15 a 20 min over een fles..? Is wel belangrijk ivm een verzadigd gevoel.

De laatste fles kun je gewoon proberen weg te laten. Wij hebben in het begin gewoon wat gerekt overdag, zodat we ietsje later uitkwamen savonds. En dat hebben we langzaam terug gebracht. Maar in 1 keer kan misschien ook prima!

Nu is dit ons ritme ongeveer (soms een half uur eerder/later):
    7:30 - 11:30 - 15:30 - 19:30. En voor de voeding van 15:30 krijgt hij dus wat groente sinds twee dagen.
    Allemaal flessen van 180+6 (voeding nr 2).

4. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,063
    2,202
    113
    Brabant
    @adi, tja, ik weet t ook, maar ze heeft gewoon zoveel honger...
    Opvolgmelk verzadigt ook meer he? misschien dat het dan beter gaat.
    Als we de late fles weglaten wordt ze 's nachts wakker voor een voeding. dus daar schieten we niks mee op.
    Ik hoop dat ze met de groente enzo gewoon wat gaat schuiven en dan overdag genoeg binnenkrijgt en de late fles (de 4e dan) rond 20:00 komt ofzo..

5. misa

misa Niet meer actief

Vervelend zeg. Wat voor voeding gebruik je? Heb je al voeding voor hongerige baby's geprobeerd?

Ja, als je kindje echt zo'n honger heeft, dan zou ik ook proberen wat meer te geven, maar niet aan flesvoeding..! :)
    Misschien rijstebloem, pap of groente.

Succes!

6. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,063
    2,202
    113
    Brabant
    ik zou dus het liefst overgaan op 4 flessen, vandaar dat ik de andere flessen opgehoogd heb, zodat ze overdag al meer zou eten. maar dat werkt dus (nog) niet.
    gezien haar leeftijd en gewicht zou ze best op 4 flessen moeten kunnen, misschien de late fles afbouwen? lastig lastig...

Ze is de eerste 2 maanden zo intens ongelukkig geweest, het gaat nu sinds een paar weken echt super goed met haar, dat ik het lastig vind om nu dingen te veranderen....
    achja, we zien wel.
    komende week cb en daarna weer kinderarts, dus dan wordt ze weer doorgelicht.

7. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,063
    2,202
    113
    Brabant
    @jois, ja dat was ook mijn idee. meer bijvoeding, en minder flesvoeding.
    wahaha, dat is het natuurlijk: als ze meer groente eet, vervalt er een fles, dan een beetje schuiven, en hopelijk slaapt ze dan door zonder late voeding.

wel lastig dat ik net komende week weer moet gaan werken, maar goed, komt goed...

8. misa

misa Niet meer actief

Als ze de groente (en/of) fruit straks wat meer eet, dan kun je de laatste (4e) fles ook later doen.
    Dus ongeveer dit:
    7:00 fles
    9:30 fruit
    11:30 fles
    15:30 fles
    17:30 groente
    20:00/21:00 fles

Dan heeft ze meer momenten op een dag en kan ze niet al te vroeg de laatste fles krijgen.
    Lastig soms he!

Maar wat voor flesvoeding krijgt ze?

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Is de honger wel honger?
    Hongerig gedrag is ook een typisch verschijnsel van reflux. Dat ze zo hongerig is kan even goed beduiden dat de medicatie nog niet afgestemd is op haar behoefte.

10. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,063
    2,202
    113
    Brabant
    @dirksmama, honger is echt honger. ik herken heel goed de refluxsignalen, en heb de medicatie dus onlangs verhoogd.

@jois, comfortvoeding, ingedikt dus.
    Nou gisteren super goed gegaan hoor! fruit én groente gehad, dat was de eerste keer. En 4 flessen!! 4x210 waarvan ze 1x 30 en 1x 70 liet staan. De laatste fles had ik met rijstebloem gedaan rond half 10, maar daarvan liet ze dus 70 staan. vanavond zonder rijstebloem doen, kijken of ze hem opdrinkt.
    Vanochtend werd ze om half 6 wakker, kunnen rekken tot 600 en toen had ze echt honger, 210/7 ging schoon op.
    Kijken of we het vandaag weer kunnen doen met 4 flessen.

En weet je, ik maak me eigenlijk niet zo druk om te veel/ te weinig. Ze heeft het al die tijd super goed aangegeven. Ze is na de geboorte bijna 600gr afgevallen en heeft daarna echt een inhaalslag gepleegd, laatst ook weer minder gedronken en meer gespuugd, dus wrs was nu weer een inhaalslag.
    ze was bijna 2 weken overtijd, dus ze is nu haast 6 maanden, tijd voor echte bijvoeding dus;)

11. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,063
    2,202
    113
    Brabant
    gister (of eigenlijk vannacht) is het niet goed gegaan
    gister heeft ze 4 flessen op en fruit en groente. In de laatste fles 1 schepje rijstebloem en die kreeg ze om 2000, is toen om 2030 gaan slapen. Om 230 kwam ze weer, heeft een hele fles (210/7) gedronken en om 630 kwam ze weer, liet toen wat staan van de fles.
    Ik denk dat ze er gewoon nog niet aan toe is om de late te laten vervallen? Wat is wijsheid? de 4e fles zo laat mogelijk geven en haar hier dus voor wakker maken rond half 10 ofzo? of gewoon weer 5 flessen geven en proberen wat te minderen qua hoeveelheid?
    shit, ik was zo ontspannen mbt eten, omdat ik merkte dat ze het zo goed zelf aan gaf, maar ik wil haar ook niet overvoeden..
    en nu met vast voedsel is het echt gewoon heel erg zoeken, en maandag begin ik met werken en merk gewoon dat de hormonen hoogtij vieren eventjes.
    iemand nog een idee?

Share This Page