Hai meiden, misschien kunnen jullie me helpen.. Mijn dochter van 5weken heeft echt helemaal geen ritme, vind ik niet erg want ik wil haar best op verzoek voeden, maar wat ze doet is geloof ik niet helemaal goed.. Ze zet het bijvoorbeeld op een huilen waarvan je zou denken die heeft onwijs veel honger. Dan maak ik een flesje van 90cc en dan drinkt ze er maar 20cc van! Om vervolgens een uur later weer te huilen en dan maar 30cc te drinken.. Zo gaat het de hele dag door. Laten huilen of een speentje heb ik al geprobeerd en de tijd rekken door haar in bad te doen etc. ook.. Niets helpt, ze neemt de fles dan echt niet meer aan.. Luier tussendoor verwisselen heb ik ook geprobeerd. Doordat ze dus steeds maar maximaal twee uur slaapt is ze in de avond kapot. Ze huilt dan de hele avond terwijl je haar ogen ziet wegvallen.. Soms blijft ze ook gerust 5 a 6uur achter elkaar wakker overdag of in de nacht. Ze dronk normaal 90cc en soms zelfs 120cc in 1keer leeg (ze deed er zo'n 15 a 20min over) Ik weet niet zo goed meer wat ik moet doen..
Ik denk gewoon een gevalletje mama-honger? Wil ze niet gewoon lekker bij je zijn?! Maar ehm voeden op verzoek geldt alleen voor borstvoeding toch?
Zolang je niet over het maximale gaat mag je geloof ik ook met flesvoeding voeden op verzoek. Het is geen Mama-honger, want dat ken ik ook van haar en dan blijft ze gewoon rustig bij me liggen.. Maar ook dat wilt ze niet. Het is gewoon honger omdat ze de fles ervoor maar 30cc heeft gedronken.
Hoe is je regelmaat verder? Hou je een vaste regelmaat aan qua wakker worden - voeden - verschonen - knuffelen/spelen - slapen? Niet op vaste tijden, maar wel steeds hetzelfde ritme? En een vaste slaapplek en speelplek? voor zover er natuurlijk al sprake is van 'spelen' op die leeftijd... Het klinkt mij een beetje in de oren alsof je meisje overprikkeld is en daardoor de slaap niet goed kan vatten en niet goed haar slaapjes kan afmaken. Ook heel belangrijk om haar bij de eerste vermoeidheidssignalen op bed te leggen! T kan overigens ook een sprongetje zijn, die zitten rond 5 en 8 weken na de uitgerekende datum....
Ik doe alles in een vaste ritme.. Het is altijd; Wakker worden - Eten - Tussendoor luier verschonen (anders valt ze in slaap) - Verder eten - Knuffelen - Of 'spelen' of slapen. En ik was haar altijd in de ochtend. Ze slaapt in de middag in haar ledikantje en 'savonds en 'snachts in haar wieg. In de box slaapt ze nooit. Dat ze overprikkelt is kan wel.. Want ook ik had dat vermoeden, maar dan om de reden dat de visite hier niet stopt. Ik word er zelfs helemaal gestoord van, dus ik heb net ook mijn man duidelijk gemaakt dat het nu genoeg is en dat ik voorlopig niemand over de vloer wil.
Je regelmaat is idd prima, daar kan ik niks over zeggen En ja, visite kan ook zorgen voor teveel prikkels... ik word er altijd al doodmoe van, laat staan de kleintjes Goed plan om de visite even stop te zetten totdat jullie in wat rustiger vaarwater terecht zijn gekomen!
Ik denk dat ze regeldagen heeft, die zitten rond 6 weken. Zij is natuurlijk geprogrammeerd op borstvoeding en rond deze leeftijd moet zij ervoor zorgen dat er meer melk komt. Dat betekent heel vaak komen om te drinken, en dan niet zo heel veel drinken. Onrust 's avonds is waarschijnlijk clusteren. Ze wil dan bij je zijn en vaak kleine slokjes drinken. Dit is allemaal ingesteld op bv, maar met de fles kun je er gewoon aan toe geven. Elke keer een flesje van bijv 90cc aanbieden en opschrijven hoeveel ze heeft gedronken. De regeldagen zullen snel over zijn, en dan zal ze waarschijnlijk ook toe zijn aan grotere flessen.
@Adi; Ja, alleen is het vreemde dat ik ook borstvoeding heb gegeven. Ze krijgt nu al een week volledig flesvoeding en wat ze nu doet deed ze altijd al. Dat zou betekenen dat ze van de 5weken 4weken regeldagen heeft gehad. In het begin dacht ik namelijk ook regeldagen, maar het gaat maar heel weinig 'goed'. Soms zitten er dagen tussen dat ze goed drinkt en slaapt, alleen zijn die veel minder dan de dagen dat het 'niet goed' gaat.
Ik denk dan om eerlijk te zijn dat het geen honger signalen zijn. Als een medische oorzaak uitgesloten is - bv een probleem met het maagje ofzo - dan denk ik eerder dat ze bv huilt door krampjes, en drinken stilt dan wel maar daar huilde ze niet om. Althans, zo ging dat bij ons. Huilen, oh ze heeft misschien honger? Drinken maar geen fles leeg.
Het is echt honger.. Want als je haar op je borst legt likt ze je helemaal onder en hapt ze de hele tijd Ook zien wij altijd aan haar handen wanneer ze honger heeft.. Ze maakt vuisten en knijpt heel erg in haar handen, ze spant ze zeg maar.. Ik weet het ook niet meer. Dinsdag moeten we naar het CB, misschien dat hun een oplossing voor ons hebben.
Zou het niet door de drukte van de visite kunnen komen? Mijn zoon van 4 weken heeft op druule dagen ook meer last en slaapt dan weinig. Vandaag op een verjaardag heb ik hem ook aan niemand gegeven. Het is al druk genoeg. Ik heb ook gelezen dat ze in drukkere ruimtes alleen gesuis horen als in een café zeg maar. En als ze dan ook nog eens van hand tot hand gaan is het volgens mij niet goed. Bij mijn dochter deed ik dat wel en als gevolg een druk meisje dat niet wil slapen. Nu ben ik er voorzichtiger mee en lijkt bij gem te werken. Ik hoop dat je snel jullie ritme vinden want het is geen pretje zo. Succes
Maar wat doet ze dan ná die 30cc? Stopt ze dan zelf en is dan even tevreden? Of stopt ze zelf en gaat huilen? Of valt ze in slaap tijdens het drinken? Misschien zit zij nog in haar bv-ritme en wil 'gewoon' heel vaak drinken. Ik lees hier vaak dat het op die leeftijd normaal is als de baby 10-12 keer per dag drinkt.
@Adi; Ze stopt zelf en valt in slaap, Ik probeer dan alles om haar nog verder te laten drinken maar ze slaapt er gewoon doorheen., dan leg ik haar in haar bedje en wordt ze vervolgens na een half uur wakker en heeft ze weer honger. Ze huilt dan ook gewoon tot je haar een flesje geeft. @Wendy; Ze heeft inderdaad veel zuigbehoefte en heeft ook een speen.. Maar ik kan echt het verschil zien tussen honger en zuigbehoefte, vooral door die vuistjes die ze dan maakt. Ze gooit haar speen ook echt weg als het honger is. @Carmen; Ik heb ook het gevoel dat het door de drukte komt..
Dan ken ik wel een trucje om dat patroon door te breken. Ze is 1 maand, en heeft nog steeds een zuigreflex, die moet je alleen even 'aanwakkeren'. Wij hebben onze kinderen vanaf het begin geleerd om slapend te drinken, het is echt een gemak en je lost meteen het probleem van wakker/ niet wakker kind op. Als ze in slaap valt en stopt met actief drinken, kun je haar zuigreflex stimuleren. Dat doe je als de speen nog diep in haar mond zit, sluit je haar mond zacht om de speen, en masseer je haar onderkin vanaf de nek richting de mond. Daar zit het zuigreflex. Omdat het een 'reflex' is, zal ze dan vanzelf gaan zuigen en drinken. Dit is geen middel om een kind te dwingen om meer te drinken, maar bij een patroon dat een baby te moe is om te drinken, en vervolgens niet genoeg kan slapen omdat ze te weinig heeft gedronken, is het wel een goede hulpmiddel. Ons hebben ze dit in het ziekenhuis geleerd.
En anders misschien toch een paar dagen tussen de voedingen gaan rekken zodat ze echt honger heeft als ze gaat drinken. En dan dus hopelijk meer drinkt. Ze zit nu in een verkeerd ritme wat haar slaap ook niet ten goede komt. Al zou ik eerst adi's truuk eens proberen.
@Adi; Dat ga ik zeker eens proberen! Dankjewel! @Yukl; Ja, daar ben ik nu mee bezig. Ik ga proberen die ritme erin te krijgen, maar eerst de truc van Adi @Carmen; Met een grotere speen verslikt ze zich, ondanks de JBPM.. Ze is erg gulzig, dus dat is helaas geen optie.. Bedankt meiden, erg lief dat jullie meedenken!