Ons manneke is van 8 december en woog bij geboorte 3430 gram. Hij verloor 9% van z'n geboortegewicht maar gaat nu als een speer, afgelopen donderdag woog hij 4020 gram. Omdat hij bijna nooit een boertje doet, veel teruggeeft en hooguit 10 minuten over z'n fles doet zijn we vandaag begonnen met Nutrilon A.R en een tommee tippeefles. Hij deed net zeker 15 minuten over z'n fles en z'n ogen vielen dicht. Onderstaand het schema van de afgelopen drie dagen: 19.00/110 - 20.15/30 - 23.15/135 - 3.15/135 - 7.30/110 - 11.30/110 - 14.45/110 18.45/110 - 22.45/135 - 2.45/135 - 7.00/110 11.30/110 - 15.45/110 20.00/110 - 23.45/135 - 4.30/135 - 9.00/110 - 12.15/110 - 16.45/110 - 20.00/110 Hoe ziet dit schema eruit in jou ogen? Wanneer zou hij omhoog mogen, dus meer voedingen van 135 en hoeveel tijd mag daar dan tussen zitten? We willen naar een schema dat de laatste fles om 22.30 gegeven gaat worden, is dit (al) te sturen? Hij heeft overwegend beneden geslapen in de kinderwagenbak in de box of in m'n armen, geen 'slaapproblemen' tot dusver...sliep juist heel veel naar mijn idee. De laatste fles geven we op ons bed en daarna leggen we hem in z'n eigen bedje en daar is meneer het niet mee eens, uiteindelijk valt ie wel in slaap maar daar gaat eerst wat gepruttel en gespartel aan vooraf...zodra hij mij hoort aankomen is hij stil. Nu geef ik hem een schone broek, een fles, we knuffelen even, dan mag ie even in de box "spelen" en dan leg ik 'm boven in z'n bedje dus elk tukje gaat ie nu in z'n eigen bedje....hier is hij het natuurlijk niet mee eens maar dat is een kwestie van tijd hoop ik, we doen het op zich goed zo? Bijvoorbaat dank voor je reactie
P.S. nog een vraag over afgelopen nacht 20.30 had ie 110 op en kwam vervolgens pas 6 uur later om 02.30, kreeg 135 en kwam toen 5 uur later om 7.30...over 135 doet ie overigens precies 20 minuten. Je zou zeggen dat hij op 135 langer zou slapen dan op 110 of werkt het niet zo simpel? En mag er 6 uur tussen zitten? En wat is een beetje de verhoudingen tussen slapen en wakker zijn, denk soms dat ie teveel slaapt...moet ik 'm dan wakker houden denk ik wel eens?
Hallo! Het is inderdaad echt even zoeken naar ritmes en hoeveelheden. Het zou fijn zijn (als dit mogelijk is) om dit patroon te doorbreken. Hij heeft veel voedingsmomenten waardoor hij waarschijnlijk ook niet goed in de rust komt en weer voor nieuwe voeding vraagt. Goed van je om te proberen om in zijn bedje te slapen, dat geeft vaak al meer rust als in de wandelwagen of box. Je kan op zich wel omhoog naar de 135ml. Alleen kan je dan 6 keer een voeding per 24 uur aanbieden, liever niet meer. Het werkt niet direct zo dat als je meer geeft ze langer op de voeding kunnen doen. Belangrijk is ook het drinktempo. Wanneer ze sneller dan 15-20 minuten (zonder stoppen) over een flesje doen, treedt de verzadiging niet goed in en komen ze ook eerder voor een flesje. De voeding iets indikken met Nutriton (johannesbroodpitmeel) zou dan goed werken. Hopelijk kan je hier al iets mee vooruit, anders mail gerust terug! Succes groeten Femke
Ben ik weer: Stijn zit nu een week op 6x135 per 24 uur. Hij kwam altijd keurig om de 4 uur en heeft nachten van 6/7 uur gemaakt. De laatste twee dagen meldt hij zich eerder, na 3/3,5 uur en 's nachts na 5 uur. Wat betekent dit, als het al iets betekend Hij doet overigens keurig 15-20 minuten over z'n fles. Wat is de volgende stap en wanneer weet je of hij daar aan toe is?
Hoi, Moeilijk om zo te zeggen. Het hoeft niet perse wat te betekenen. Je kunt even kijken hoe het gaat. Evt. kun je ook gaan kijken (als je kindje eraan toe is) om 5 x 165 ml te gaan geven. Het drinktempo is verder prima. Tussentijds kun je evt ook een kleine hoeveelheid water/rooibosthee geven, dit zorgt voor tijdelijk wat voller gevoel. Groetjes Angelique
We zijn weer een week verder dus weer even checken We hebben z'n laatste fles verhoogd en deze gaat helemaal op, hier het schema van de afgelopen twee dagen: 03.45 (120/4) - 8.30 (120/4) - 12.45 (120/4) - 17.45 (120/4) - 22.00 (150/5) 07.00 (120/4) - 11.15 (120/4) - 15.15 (120/4) - 19.15 (120/4) - 22.30 (150/5) Vanmorgen kwam ie dan weer om 7.15, 11.30 en nu (15.15) slaapt hij nog. Hij komt zelf voor de voedingen, zeker als ie in diepe coma is maken 'm niet wakker. Afgelopen maandag hebben we gewogen bij het cb en toen woog hij 4600 gram, helemaal goed zeiden ze. Krijgt hij nu genoeg voeding en hoe bereken je dat precies, gaat het om die 120 of om de 135...dus inclusief of exclusief de schepjes voeding? Oh en hij slaapt de laatste twee dagen meer lijkt wel, valt na de voeding vrijwel gelijk weer in slaap. Wil wel eens proberen te 'spelen' met 'm maar hij wil gewoon bij me hangen of slapen. Nou is het wel slaapweer maar dat hoort ook bij z'n leeftijd zeg maar?! Bijvoorbaat weer dank voor jullie reactie
Hallo! Dit ziet er voorbeeldig uit! Wat is zijn gewicht? Ik verwacht dat hij helemaal prima zit qua hoeveelheden, dat hij voldoende krijgt. Je rekent inderdaad met de totale hoeveelheid voeding. Zijn slaap'gedrag' is inderdaad normaal voor deze leeftijd. Vaak heeft het ook weer met sprongetjes te maken, maar als hij weer een poosje op deze hoeveelheid zit, zal je zien dat hij straks na de voedingen er weer meer behoefte aan krijgt. Succes! groeten Femke
Dank je, bevestiging dat het goed gaat is altijd fijn Afgelopen maandag woog hij 4600 gram. Net zat ik te twijfelen om 'm ook 150/5 te geven maar toch nog niet gedaan. Wanneer er minder dan 4 uur tussen komt te zitten, is het dan in principe pas tijd om op te hogen? En dan gelijk alle flessen 150/5 of rustig opbouwen?
Hallo, De hoeveelheid die je nu geeft is prima. Het ophogen kun je inderdaad gaan doen als hij niet genoeg meer lijkt te hebben aan deze hoeveelheid. Je kunt dan alle flessen tegelijk ophogen. Groeten, Petra
Daar was ik weer. We zijn maandag bij het cb geweest en hij weegt nu 4780, de curve ging omlaag... Hij kreeg 5x120/4 en 1x150/5 en we zijn nu overgestapt 5x150/5 maar dan krijgt ie dus in totaal minder...hij kreeg 840 en nu 825! Zouden we 6x150/5 geven komt ie op 990 en dat lijkt me iets teveel van het goeie. Gister zag het schema er zo uit: 7.30/12.30/17.30/22.30/7.00 Na de laatste voeding bleef ie nog wel even nasmakken, teken dat ie nog niet genoeg had? Moet er wat omhoog en hoeveel of....advies graag?!?
Toevoeging op voorgaand bericht: Het schema van de afgelopen 24 uur: 7.00 dus/12.15/17.30/22.30 en vanmorgen kwam ie 7.15. Gisteravond rond 20.30 smakte hij wat en was ie onrustig waardoor we weer gingen piekeren, is die 5 uur ertussen te veel en/of krijgt ie te weinig over de dag, maar dat duurde maar even en bleef toen gezellig wakker tot 22.30. Hoop dat je ons iets kan aanreiken of kan geruststellen dat het zo goed is!?!
Hoi! Voor het gewicht van je zoontje is 5x150/5 een prima hoeveelheid hoor. Daar doe je hem absoluut niet aan tekort Je doet het dus prima! Vanaf 5 kg mag die hoeveelheid, als je zoontje daar behoefte aan heeft, nog iets omhoog naar 5x180/6, maar dat is ook echt een maximale hoeveelheid. Groetjes Linda
Weer even wat checken: Was net bij een vriendin die een zoontje van 5 maanden heeft en we kregen het over voedingen. Ik zei dat er bij Stijn 5 uur tussen zit en daar schrok ze van, moet 4 uur zijn. Volgens haar berekening krijgt ie nu 4 voedingen en volgens onze berekening 5...wat is nu juist? Het schema is alsvolgt: 7 uur / 12 uur / 17 uur / 22 uur en dan slaapt ie tot 7 uur...telt die voeding dan mee of begint de dag dan opnieuw. Wij tellen deze dus als 5 en 1 en m'n vriendin alleen als 1. Zij rekent per dag en wij per 24 uur. Ben er toch een beetje onzeker van geworden nu
Hoi, Misschien dat je dit nog even aan kunt houden. vanaf 5 kg kun je prima 6 x 165 ml gaan geven of 5 x 200 ml. Lukt het om er met drinken 15-20 minuten over te doen? Evt. tussendoor wat water geven kan helpen voor tijdelijk wat voller gevoel. Groetjes Angelique
Dank je wel voor je antwoord maar dat is mijn vraag niet helemaal Het drinken gaat allemaal prima maar volgens mijn vriendin moet er vier uur tussen de voedingen in zitten en bij ons zit er 5 uur tussen en hij krijgt geen nachtvoeding. Krijgt ie niet te weinig nu? Zijn schema is ongeveer: 7 / 12 / 17 / 22 en dan weer 7 uur. Zijn dit 4 of 5 voedingen, hoe moet je dat nou rekenen?
Hoi, Nee dat klopt, sorry. Zie nu net dat alle vragen en antwoorden ondertussen al op 2 pagina's staan . Daardoor heb ik je laatste berichtje over het hoofd gezien. Fijn dat het drinken goed gaat. Ieder kindje is anders hoor. Bij de een zit er meer tijd tussen dan bij de ander. Dat maakt niet uit. De een slaapt 's nachts ook langer dan de ander. Dit zijin 4 voedingen (7-12-17-22 uur). Met 2 maanden is 4 voedingen wel wat weinig. Meestal tussen de 4-6 maanden gaan ze over van 5 naar 4 voedingen. Groetjes Angelique
Dank je wel, volgende keer toch maar een nieuwe topic openen...misschien toch makkelijker Omdat ie al drie weken hele nachten maakt ga ik toch maar weer naar 4 uur er tussen zodat we op de 5x165 uitkomen.
Hallo, Volgens het schema krijgt je baby 4 flessen in 24 uur, je mag hem 5 flessen per 24 uur geven. Wanneer je 4 uur tussen de voedingen laat, kom je op 5 voedingen per dag. Groetjes, Petra