Krampen en daardoor 'persen' tijdens het drinken

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Inge88, Feb 10, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    2,264
    0
    0
    #1 Inge88, Feb 10, 2012
    Last edited: Feb 10, 2012
    Hallo,

Ik heb een vraag mbt het drinken van mijn dochtertje van 2weken oud. Ze krijgt friso hypoallergeen, 6 tot 7 keer per dag 100 ml (90 water, 3 schepjes). Schema: 3.00 uur - 6 - 10 - 13 - 16 - 19 - 22. Heel soms slaat ze die van 3 uur over maar dat is al even geleden. Ze woog gisteren 3690 gram.

Sinds een paar dagen merk ik dat ze krampjes heeft, althans dat vermoed ik. Ze begint namelijk te kreunen en duikt dat in elkaar om daarna weer helemaal te strekken. Ze slaat met haar armpjes en sabbelt op haar vuistjes. Ze blaast ook belletjes. Daarnaast loopt ze rood aan en maakt pers geluidjes. Als ze ervan moet huilen dan is het echt schreeuwen, vind dat zo zielig! Ook laat ze flink wat (stink!!!)scheetjes. Soms lijkt het haar ook op te luchten maar daarna begint het weer. Ze poept ongeveer 2x op een dag en dan is het groen/gele plakkerige ontlasting (geen idee of dit normaal is?)

Dat babys krampjes hebben hoort er bij zegt iedereen, maar ik begin nu ook moeite te krijgen met haar fles. Tijdens het drinken krijgt ze namelijk nu voortaan vaak die krampen en daardoor gaat het drinken heel onrustig. Ze perst en drinkt tegelijkertijd en daardoor spuugt ze vaak haar drinken uit en ze verslikt zich soms en moet dan hoesten. Daarnaast is ze dus heel beweeglijk door ie krampen en is het een strijd om die fles leeg te krijgen. Dat lukt meestal wel, soms laat ze 20cc staan. Ik doe er wel zeker een half uur over en moet tussendoor dan laten boeren en verschonen en daarna drinkt ze pas verder.

S nacht lijkt het iets beter te gaan, maar had vannacht ook wel wat moeite. Slapen overdag doet ze niet zo goed, vaak weer aan het persen en beweeglijk. S nachts doet ze het wel goed. Slaapt van ong 22.45 tot 3 en dan van 3.45 tot 6 of 7 uur. Het kan af en toe een uurtje afwijken maar ze komt nooit eerder dan 3 uur tussen de voedingen.

Een heel verhaal zoals je leest en ik vroeg me af of jemisschien tips hebt. Wat kan ik doen tegen die krampjes? Met name tijdens de voeding? We dragen haar regelmatig op de arm en op onze buik liggen vind ze ook heel fijn. Daarnaast proberen we ook met haar beentjes te fietsen tijdens de fles maar vaak strekt ze zo erg dat dat niet lukt.

In ieder geval vast bedankt!

Groetjes inge

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi Inge,

Vervelend dat je dochtertje nu last heeft van krampjes. Het ene kindje heeft hier meer last van dan het andere kindje. Ze krijgt een goede hoeveelheid voeding voor haar gewicht, dus dat doe je alvast prima! Er zijn wel wat tips die misschien kunnen helpen.

Je kunt erop letten dat ze niet te snel haar fles leeg drinkt. Een goed drinktempo is ongeveer 15-20 minuten. Als het drinken sneller gaat, dan kan je een ander speentje met een kleiner gaatje proberen. Je kan haar tijdens het drinken een paar keer laten stoppen om te boeren en ervoor zorgen dat de speen tijdens het drinken goed gevuld is. Verder kan je ervoor zorgen dat ze iets warms op haar buikje krijgt en je kan 'fietsen' met haar beentjes en met de klok mee over haar buikje wrijven. Hopelijk helpt dit een beetje!

Groetjes Linda

3. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    2,264
    0
    0
    Hoi Linda,

Ze drinkt juist niet snel, deed 30 min over een fles.
    Ik heb afgelopen weekend een andere fles gekocht. Ik gebruikte avent en heb nu een dr browns fles. Daarnaast heb ik op advies van iemand infacol gekocht en dat gebruiken we nu voor iedere voeding. Ik vond het drinken nog steeds heel langzaam en heb nu op de dr browns fles de fase 2 speen gezet. Nu doet ze ong 15 min over de fles.

Weet jij hoe snel we resultaat moeten zien met de nieuwe fles en infacol? Ik wil namelijk niet onnodig infacol gebruiken..

Ook adviseerde mij gisteren iemand om de fles me bar le duc water te maken ivm kalk in kraanwater. Zou jij dit ook adviseren of is dit onzin?

Alvast bedankt weer! :)

Groetjes Inge

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Drinken gaat inderdaad niet te snel. Qua fles zou je het misschien al binnen 2 dagen kunnen merken. Misschien dat infacol wat meer tijd nodig heeft. Het is niet wetenschappelijk aangetoond maar sommige kindjes reageren beter op bronwater dan op kraanwater. Dat is even proberen.
    Hopelijk gaat het snel beter.
    Groetjes Angelique

Share This Page