Eerste hapjes bij 6 maanden: Hoe of wat?!

Discussie in 'Voeding' gestart door Olifantje, 4 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Weer een topic van mij. :) met veel vraagjes...

Ons zoontje heeft al vaak een fruitpapje gekregen (nog niet elke dag) en krijgt ook al rijstebloem in de laatste fles.
    Hij drinkt dus 5 flessen van 180/6 en in de 5de zit anderhalf schepje rijstebloem. De meeste flessen drinkt hij leeg en soms laat hij een bodempje staan.
    De fruitpap eet hij meestal al op (halve appel, halve banaan en verkruimeld koekje)

Maar nu vraag ik mij dus af, hoe zit het bij 6 maanden?
    Moeten ze dan elke dag 1x fruitpap en 1x groentepap krijgen? of is 1 van de 2 voldoende?
    Wanneer geef je het dan? In plaats van een flesvoeding? Vlak erna of vlak voor een fles?
    Ik neem aan dat je dan naar 4 flessen gaat? Moet je ze dan ophogen naar 210/7?

Ik heb ook eerlijk gezegd geen idee hoe je groentepap maakt. :)
    Ik wil voorlopig alleen vers geven. Potjes alleen bij noodgeval als ik niet voldoende tijd heb om het zelf te bereiden.

Hoop dat jullie tips hebben voor me want ik schiet al in de stress bij het idee alleen al wat ik nog niet weet. :) Stresskip :)

Ik ben best een "controlefreak".. Ik hou nog steeds de voedingstijden, gepoept of niet, welke voeding hij zantac/motilium heeft gekregen bij op papier in een grote tabel. :) :):)

2. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Geen stress, geen stress!! ;)

Is dat het enige fruithapje wat je geeft (qua soorten fruit) of heeft hij al meerdere soorten fruit geprobeerd???
    Anders kun je ook eerst verder uitbreiden met het fruit.
    Als je iets nieuws geeft zou ik verder die dag niks anders geven wat hij nog niet gehad heeft, ivm mogelijk allergische reactie. En ook puur geven en niet gemengd met wat anders, zo kan je kindje het beste de smaken leren kennen en weet je waarop gereageerd is....

Je hebt nog tijd genoeg om allemaal nieuwe soorten groenten en fruit te introduceren. Wat betreft groenten gaat dit hetzelfde als bij fruit:
    - 1 soort per keer geven
    - 3 dagen achter elkaar dezelfde soort geven
    Je kunt dus bijvoorbeeld worteltjes koken/ stomen en die óf fijn malen/ prakken óf gewoon in het handje geven. Vanaf 6 maanden kun je het ook in z'n geheel geven, mits je kindje dan goed rechtop zit.

Een aanrader vind ik het boek Opperdepop van de Albert Heijn. Daar staan allerlei 'recepten' en ideeën in vanaf 6 maanden tot 4 jaar!

Wat betreft de flessen: zodra je over gaat naar opvolgmelk nr2 mag je nog maar maximaal 800cc per dag geven ipv 1000cc. Het vult ook meer dan de nr1.
    Ip kun je bij 6 maanden over naar 4 flessen van 180/6. Het is dus niet de bedoeling om de resterende flessen te verhogen als je er een laat vallen.
    Zodra je kindje een aantal groenten en fruitsoorten geprobeerd heeft en het gaat goed dan kun je bijv 's morgens fruit geven en 's middags groenten. Hier was het schema toen:

8u fles 180/6
    10u fruit
    12.30u fles 180/6
    15u fles 180/6
    17-17.30u groenten
    19.30u fles 180/6 met rijstebloem

Toen de groenten en fruit goed gingen heb ik als eerste de fles van 15u laten vervallen. Hier kreeg ze dan een broodkorst/ rijstwafeltje oid met wat water of zo.

3. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Thnx voor je reactie Kristelstrijbos :)

Hij heeft nu appel, banaan, kiwi en peer gehad. Ook een keer aardbei maar dat zat in een potje.
    Tegenwoordig maak ik het gewoon zelf, vind hij veel lekkerder.
    Puur bedoel je zonder koekje? Mijn moeder heeft het namelijk geleerd om het met een geplet koekje te geven.

Ik heb laatst een babykookboekje gewonnen en heb gisteren even gekeken en daar staat in dat ze ook al mango mogen hebben.
    Dus dit ga ik vandaag proberen te geven. :) Ik ben benieuwd!

Bereft de groentenhap. Moet je alleen worteltjes geven? Of moet er ook aardappel bij?
    Hmm, misschien moet ik toch maar eens gaan nadenken om een Babycook aan te schaffen.
    Als je het worteltje in het handje geeft, kan dat als je kindje nog geen tandjes heeft? Dit is de rapleymanier toch?

Bedankt voor de tip van het kookboek! Die ga ik ook maar eens aanschaffen! :)

Maar, wanneer is dan het beste moment om het fruit/groentenhapje te proberen? In plaats van een fles?
    Ik durf een fles nog niet te vervangen voor een hapje omdat dat pas mag vanaf 6 maanden toch?
    Want ik zie dat er bij jou maar 2 uur tussen een fles en een hapje zit. Heeft je kindje na de fles dan nog geslapen?

Mijn zoontje zijn schema is nu ongeveer zo:
    -7u00 fles 180/6
    -11u00 fles 180/6
    -15u00 fles 180/6
    -18u30 fles 180/6
    -22u00 fles 180/6 met rijstebloem

Soms heeft hij al trek, 3 uur na de vorige fles, dus de tijden zijn hier nogal verschillend. Ligt eraan hoe vroeg hij wakker word 's morgens :)

4. papayo

papayo Lid

7 apr 2011
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik geef precies evenveel flessen als jij, kind is 1 week jonger.

Hoeveel fruit/groente geven jullie? Echt al heel potje, of 1 ijsblokje? Ik maak zoveel mogelijk vers en geef nog geen gemengde smaken. En geef nu 1 portie per dag, ca 2 ijsblokjes en soms rustdag.

5. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ik zou echt geen koekjes gaan toevoegen aan het fruit... Dat is meer iets van vroeger! Helemaal niet nodig... Toen deden ze ook overal nog een schep suiker door, ook totaal overbodig! (verbaasd mijn schoonmoeder zich nog steeds over..)

Als je start met groenten zou ik eerst puur de groenten geven om te kijken hoe je kindje er op reageert. Gaat het goed, dan kun je op een gegeven moment een aardappel toevoegen.
    Als je inderdaad stukjes wil geven a la Rapley, dan is dat helemaal geen probleem als er nog geen tandjes zitten. Heb je ooit gevoeld hoe hard die kaakjes zijn?? Als je bijv een worteltje goed kookt/ stoomt van te voren is ie hartstikke zacht en kan gewoon zonder tanden gegeten worden.

Hier ging er in het begin ook niet veel in hoor, dat had even tijd nodig. Eerst was het inderdaad de hoeveelheid van een ijsblokje ongeveer. Meer om te proeven en te oefenen....
    Verder gaf ik de hapjes in het begin vaak tussendoor. Het is natuurlijk nog geen volwaardige maaltijd die erin gaat en het vervangt dan zeker nog geen fles. Hier heb ik bij 7,5-8mnd de 4e fles laten vallen (die van 15-16u 's middags).
    In het begin heb je toch sowieso het idee dat je alleen maar bezig bent met eten geven.... Dat wordt vanzelf beter!

6. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Oh wat betreft soorten:

Fruit: appel, peer, banaan, mango, meloen
    Groenten: courgette, bloemkool, broccoli, worteltjes, zoete aardappel, pompoen, aubergine, erwtjes, boontjes

Deel Deze Pagina