Te veel vruchtwater

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Lotje89, 18 jul 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lotje89

Lotje89 Lid

14 aug 2018
    46
    10
    8
    Vrouw
    Hallo dames,
    Ik had vanochtend een groeiecho in het ziekenhuis en daaruit bleek dat ik ineens (met 37w) te veel vruchtwater heb. 2 weken terug nog een echo gehad, en toen viel het ze ook wel op dat er ruim vruchtwater was, maar toen was er nog “niks” aan de hand. De baby is niet groot, maar gewoon gemiddeld en groeit goed. De gyn zei dat de kans groot is dat er niks aan de hand is, maar dat er ook een kans is dat er toch iets mis is met de kleine (bv slikprobleem of een slokdarmprobleem). Er wordt geen extra GUO meer gedaan op dit termijn, we moeten het afwachten tot na de geboorte van de kleine. Hij wordt dan extra onderzocht door een kinderarts. Nu heb ik op Google uiteraard ook de afwijkingen gelezen en ik maak me nu uiteraard zorgen :(.
    Iemand hier ervaring waarbij dit ook speelde, ook evt zo laat in de zwangerschap? En hoe is het afgelopen. Ik ben overigens al getest op suiker, die was goed. De gyn verwacht dus niet dat dat een oorzaak is.

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.913
    15.584
    113
    Nabij Utrecht
    Ik had dit bij de 1e zwangerschap.
    Ook bij mij was de suikertest goed.
    Volgens de vk zat hij "lekker ruim in zijn soppie" :)

3. Lotje89

Lotje89 Lid

14 aug 2018
    46
    10
    8
    Vrouw
    Dank voor je reactie! Ik hoop uiteraard dat dat hier ook aan de orde is :). Maar m’n gedachten maken soms overuren helaas :(. Er zit helaas niks anders op dan afwachten.

4. wbee

wbee Lid

6 jul 2014
    67
    9
    8
    Vrouw
    Bij mij was het bij de derde zwangerschap dat het geconstateerd werd rond de 35 weken. Ik liep bij de verloskundige en die gaf aan dat ze ruim in het sop zat (niks alarmerends). Met de liggingsecho was alles prima (ook de hoeveelheid vruchtwater). Maar ze lag in stuit waardoor ik nog een gesprek en echo had bij de gynaecoloog. Toen de gynaecoloog keek zag ze dat er wel heel veel vruchtwater was. Toen ze dat opmeette zat het over de marge (bij de liggingsecho lag het nog binnen de marge). Daarna een suikertest en GUO gehad, daar kwam niks uit. Ik had toen al wel het idee dat het iets was wat bij mij paste. Bij mijn andere twee kinderen had ik ook veel vruchtwater (en een dikke buik) terwijl mijn kinderen allemaal gemiddeld waren. En er hangt ook veel vanaf hoe je ligt en hoe de baby ligt op het moment van opmeten.
    Ik hoop dat dit bericht je een beetje gerust kan stellen.

5. GabrielaH

GabrielaH Fanatiek lid

9 jun 2021
    4.863
    3.164
    113
    Vrouw
    Ik had bij de zwangerschap met mijn zoon ook te veel vruchtwater! Extra Gtt gedaan met 36 weken en die kwam ook goed uit. Geen verklaring kunnen vinden voor te veel aan vruchtwater!! Ze dachten misschien dat kindje toch niet goed slikte maar dat was zeker ook niet het geval. Wel uit medische voorzorg ingeleid met 39 weken en een paar dagen want ze wilde t risico niet lopen dat bij een spontane bevalling de navelstreng eerst naar buiten zou komen of eerst een arm. Dus hebben ze (gezien kindje ook gunstig lag met hoofd naar beneden) ingeleid!

6. Lotje89

Lotje89 Lid

14 aug 2018
    46
    10
    8
    Vrouw
    Dank voor je reactie. Ik ben morgen 39 weken en weer een controle bij de gynaecoloog. Ik ben benieuwd hoe de situatie er morgen voor staat.

7. Lotje89

Lotje89 Lid

14 aug 2018
    46
    10
    8
    Vrouw
    Dank voor je reactie, dat klinkt ook een beetje zoals het bij mij gegaan is en stelt me inderdaad een beetje gerust. Ik had ook de liggingsecho (niks aan de hand), kind lag wel in stuit waardoor ik een versie zou krijgen. Toen was hij zelf gedraaid. Toen leek het inderdaad gewoon op veel vruchtwater. De echo erna (groeiecho geloof ik) was het ineens te veel, ook niet super veel te veel overigens. Gynaecoloog zei dat het inderdaad ook maar net aan een grote plas van het kindje kon liggen. Morgen weer controle, ik ben erg benieuwd hoe het er nu voor staat. ik hoop natuurlijk dat de hoeveelheid nu weer binnen de marges valt, maak me bij momenten toch nog wel een beetje zorgen of het kindje wel volledig gezond is :(.

8. GabrielaH

GabrielaH Fanatiek lid

9 jun 2021
    4.863
    3.164
    113
    Vrouw
    Hoe was jouw afspraak bij de gynaecoloog?

9. Lotje89

Lotje89 Lid

14 aug 2018
    46
    10
    8
    Vrouw
    Eigenlijk wel goed, lief dat je het vraagt. Ze heeft het vruchtwater opnieuw opgemeten en de diepste pocket was nu 8 cm, dat is "de grens". Alle 4 de pockets bij elkaar opgeteld was 22 dus dat viel onder de marge van te veel. Zij classificeerde het nu dus gewoon als ruim vruchtwater, dus dat was fijn om te merken. Blijft wel dat de kleine extra onderzocht wordt na de geboorte en dat ze het nu in de gaten blijven houden omdat het wel een keer te veel is gemeten. Maar goed, maag en blaas waren ook mooi gevuld, eerdere echo's lieten niets afwijkends zien dus de kans dat er iets mis zou zijn is wel klein gaf ze aan. Dus dat is al wel een geruststelling. Maar toch ben ik blij als ik straks een gezonde jongen in mijn armen heb :). Maar dat is natuurlijk altijd wel zo, haha.

wbee, toch3 en GabrielaH vinden dit leuk.
  10. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    619
    678
    93
    Vrouw
    Bij een ongeplande echo op 38+5 omdat ik gevallen was werd bij mij ook vastgesteld dat er erg veel vruchtwater was. Gyneacoloog deed er verder heel makkelijk over, en er bleek (behalve een enorme vloedgolf tijdens de bevalling) ook niks aan de hand. Mijn ervaring; vooral vervelend omdat ik een debiel grote buik had. (Ik vermoed dus wel dat ik niet officieel 'te veel' vruchtwater had, maar dat de baby gewoon inderdaad ruim in d'r soppie zat ;)).

Deel Deze Pagina