Natuurlijk moet je je kindje stimuleren! Dat kan zeker geen kwaad. Maar je moet het niet gaan pushen... en er zijn ouders die dat doen. Nog een keer, dit ging niet over de ouders die alleen maar wat onzeker zijn of ouders die hun kindjes stimuleren, maar ik lees hier echt wel vaak dingen dat ik denk van jeetje...
ja hij is heel leergierig en wil alles kunnen en het lukt hem ook heel snel op het cb hadden gezegd dat ik er rekening mee moest houden dat hij wel eens hoog begaafd kan zijn hij zegt ook al aai en mammadoet hij net sinds gisteren
Een kind geeft zelf ook heel veel aan. Inderdaad, pushen is fout, maar aanbieden niet. En als je inderdaad een heel leergierig kindje hebt is stimulatie juist heel erg goed. Ik tel ook al met Isabella. Ik zeg niet dat ze het nu al moet kunnen, maar ik laat haar er gewoon steeds mee in aanraking komen. Als er eendjes in het water zwemmen, zeg ik: kijk, eendjes in het water. Heel veel eendjes. Even tellen hoe veel. 1, 2, 3, 4, 5 eendjes. En natuurlijk kan ze nog niet tellen, en dat hoeft niet, maar ze leert er gewoon nu al een beetje mee om gaan.
Ik vraag me eerder af als ik Annika zie spelen. Is dit normaal voor een kind van nog geen 1,5 jaar, maar het zal wel, ze blijven je iedere dag verbazen. De ene dag lopen ze nog niet en een week later hollen ze door de tuin hoor, dat is echt zo van de ene op de andere dag gebeurd.
Het valt mij ook wel op, veel ouders zijn zo ongeduldig. En waarvoor? Ze zijn maar heel even klein. Het gaat al zo hard.
Ik denk dat de meeste ouders hun kind echt niet pushen iets te kunnen doen. Alleen wat doorslapen betreft wel, dat vind ik echt heel sneu, van alles proberen in een baby te stoppen om het maar langer te laten slapen. Een kind slaapt vanzelf wel door wanneer het eraan toe is, en zeker bij 3 maanden vind ik dat je het gewoon z'n gang moet laten gaan, ook al ben je moe, het hoort er toch een beetje bij. Ik denk dat het grotendeels te maken heeft met onzekerheid. En door ouders met kindjes die zich snel ontwikkelen en bij anderen gaan lopen vissen om zelf met hun kindjes te kunnen 'pronken'.
@Snoopy: Ik kan daar ook geen begrip voor op brengen, voor dat soort ouders. Je kind is verdorie geen speelgoed. Het lichaam is nog volop in ontwikkeling, en dan al zo belasten. Nee, ik begrijp dat gewoon niet.
Ik ook niet. Want voor wiens plezier wordt dat gedaan? Niet voor het kindje denk ik. Je wéét dat je een goede nachtrust voorlopig wel kunt vergeten met een baby. Het is niet leuk, maar het hoort erbij.
Wat Bosi zegt... Praat ook altijd redelijk normaal tegen Lena, in begrijpelijke taal. Ik leg uit wat we gaan doen. Volgens sommige mensen die alleen goegoegaga tegen haar zeggen, klinkt dat hard. Huh? Als we gaan eten zeg ik in gewone taal 'Lena, mama gaat wortels voor jou koken' ipv Aaaah Leeenaatje gaat mama lekkere jammiejammie peentjes koken doen heeeee'. Volgens mij kan je zo'n kindje ook echt nog niet dwingen tot dingen. Maar aanbieden, dat is inderdaad toch niet verkeerd? Als ze het nog niet snapt, laat ze het echt wel links liggen. Ik kan haar moeilijk dwingen om nu al puzzels te maken.... Kan haar wel proberen al dingen te 'leren', zoals ipv een speeltje geven de tuin in gaan en naar bloemetjes kijken. Liep vorig jaar in een stad, daar hadden ze van die lange brede traptreden, ongeveer 7 cm hoog. En zo'n klein mannetje ging daar achteruit op zijn knietjes af. En die vader tegen dat kind 'Jemig, hoe oud ben je nou'. Dat vond ik echt zo zielig!
Ik praat ook heel normaal tegen Eva, kan niet zo goed tegen dat 'oetsjie koetsjie' taaltje. Eigenlijk praat ik tegen haar zoals ik over een jaar ook tegen haar zal praten, alleen snapt ze nog niet alles . Ik tel ook altijd vingertjes en teentjes, wat ze ervan oppikt is mooi meegenomen, maar ze vindt het vooral leuk. En ik zet haar wel eens achter haar loopauto, wil ze niet, dan niet, maar meestal vindt ze het heel leuk. Ze heeft nog niet de leeftijd om er zelf aan te denken dat ze 'm heeft en het wil doen en dat ding staat niet altijd midden in de kamer (dan gaat ze er vaak wel zelf achter lopen). Valhalla, dat vind ik ook heel zielig! Ik liep een maandje terug ofzo bij ons in de wijk achter een vrouw met kindje van een jaar of 1,5. Vrouw was aan het bellen, kindje valt, begint te huilen, zegt ze: kijk dan ook uit! En gaat weer gewoon door met haar gesprek, kindje bleef huilen...
Ook het cb kan je gek maken wat dat betreft. Was met Joshua voor zijn 12 maanden controle (ondertussen is ie ruim 18 maanden). Daar ging het over lopen. Joshua liep in die tijd nog niet en dat was volgens de arts niet goed. Ik moest het beter stimuleren en spelletjes met hem doen om het te ontwikkelen en noem maar op. Bijv. Ik moest een leuk speeltje op afstand houden en dan zou ie er wel naar toe lopen, nou mijn kind was slim genoeg en die draaide zich om en ging gewoon naar een ander speeltje. Ik heb met die vrouw een hele discussie gehad en haar duidelijk verteld dat ik het onzin vond en dat mijn kind alle ruimte kreeg om zich te ontwikkelen en dat als hij er nog niet aan toe is, dat ze dan mooi de pot op kon. Mijn kind doen alles in zijn eigen tempo en ik ben hartstikke trots op hem. Uiteindelijk liep ie met 17 maanden, maar hij loopt wel stabiel en je ziet toch nog wel een kinderen die heel snel zijn gaan lopen, dat ze vaak omvallen of heel erg op hun tenen lopen. Ik ben altijd van mening dat kinderen op dingen op hun eigen tempo doen en dat je ze niet kunt dwingen.
@Valhalla: dat soort mensen snappen het gewoon echt niet. Kinderen gaan pas dingen doen als ze eraan toe zijn. Ik merk snel genoeg aan mijn kind als hij iets wel of niet kan. Ouders zouden wat meer naar hun kindjes moeten kijken, en het niet erg vinden als een kind iets nog niet kan. Daar krijg je van die hoge verwachtingen van, en niet te vergeten, ongelukkige kinderen.
@ tascha das ook lekker triest zeg! Mijn broertje ging ook pas lopen met anderhalf jaar (van beetje liggen opeens.... stapperdestap...) Daarvoor had ie er gewoon geen zin in. Toen ie 14 was is ie wel 2e geworden met landelijke roeikampioenschappen dus wanneer ze gaan lopen zegt helemaal geen ruk over latere ontwikkeling! Je hebt helemaal gelijk! Maf mens bij het CB! @ Snoopy mijn broertje (jaja, het is een apart kind en dat is ie) had dat vorige week ook. Hij was in een winkelcentrum, een kindje van 2 ofzo zat in een wagentje en die gooide een speeltje weg en riep 'opa, opa oprapen'. En die opa 'doe gdvrdmm gewoon joh gek'. En mijn broertje heeft hem even verteld dat HIJ normaal moest doen en effe dat speeltje moest oprapen. En hij deed het Eikel. Ook zielig, als je zo doet tegen zo'n kleintje! Sommige mensen....
Ik praat ook altijd normaal hoor tegen Ana-Lucia, geen oetsjiekoetsjie hier, we lezen elke dag boekjes, tellen teentjes of eendjes Valhalla, wat erg voor dat kleine mannetje... met zo'n reacties nouja, daar krijg je op den duur onzekere kindjes van. Pff Snoopy, van zo'n moeders zou ik het krijgen, als je kindje valt, dan stop je toch met bellen en ga je je kindje troosten. Jeetje... ik zou m'n mond niet kunnen houden als ik dat zou zien. Net als Valhalla haar broertje in het winkelcentrum! Goed gedaan van hem! Tascha, jeetje wat een kl*tecb bij jou zeg! Jou al onzeker maken met 12 maand omdat hij dan nog niet liep... pfff. Bij mij gaat bijna alles het ene oor in en het andere uit bij het cb, ik trek mij niks aan van hun commentaar. Had hier ook niet gewerkt hoor trouwens om een leuk speeltje op afstand te houden, dan had ze wel iets anders gepakt, of naar me toe gekropen of zo.
Kynan loopt alleen nog maar af en toe een stukkie los, en praat nauwelijks. Ik maak me absoluut geen zorgen. Vind het ook mega irritant als ouders hun kind gaan pushen om maar sneller te lopen, praten oid. Hij moet zn hele leven nog lopen en praten, laat hem maar lekker kind zijn!
Ik zeg jullie heel eerlijk... ik vind het heerlijk dat ze nog niet zo veel kan(al kan ze voor haar leeftijd gewoon de dingen die horen) Ze is nu nog zo heerlijk afhankelijk van mij en daar geniet ik vollop van!
Eva was de eerste maanden erg onrustig, waarschijnlijk ook doordat ze meer wilde dan ze kon. Dus ik ben wel blij dat ze snel is met alles . Al mis ik dat bijzondere van dat hele kleine soms wel, maar goed, die tijd gaat sowieso te snel voorbij. En ik ben dus eigenlijk vooral blij dat ze zichzelf niet meer zo in de weg zit.
Ben het met Kirby eens. Tuurlijk ben je wel is onzeker. Britt die moet ik 11 weken corrigeren en soms vergeet ik dat wel is. En vergelijk ik toch met kindjes van een jaar. En het gaat zkr hard