Te vroeg geboren door harde buiken?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Bioluun, 15 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bioluun

Bioluun Fanatiek lid

20 sep 2015
    3.983
    1.639
    113
    Net terug van de vk en ze vertelde me dat ik het echt rustiger aan moet doen omdat ik teveel harde buiken heb. Ben nu 32 weken zwanger en ze was bang dat ze me anders over een paar dagen aan de lijn zou krijgen omdat de harde buiken over zouden kunnen gaan in weeën. Moet eerlijk zeggen dat me dat wat overdreven in de oren klonk. Maar... ik ben geen vk en zij heeft ervoor geleerd! Dus uiteraard ga ik kijken waar ik het rustiger aan kan doen.

Ik vraag me alleen wel af: hoe vaak gebeurt dat nou? Dat het echt overgaat in een vroeggeboorte? Hoor je namelijk eigenlijk nooit! Iemand ervaring?

2. jp87

jp87 Actief lid

26 okt 2011
    275
    22
    18
    Hoi hier bij de eerste met 28wk. Opgenomen geweest ivm hard buiken die op weeën gingen lijken en voor ontsluiting hadden gezorgd.
    Daarna ook advies echt rustig aan te doen. Vanaf 37 weken had ik zoiets nu mag je komen en ook weer gewoon vanalles gedaan. Wel harde buiken maar ging niet over in weeën, uiteindelijk 39.5 ingeleid.
    Bij onze 2de begonnen de harde buiken al eerder wel rustig aan gedaan maar niet overdreven. Ingeleid met 4owk.
    Wel ivm harde buiken omdat die aanhielden maar nooit doorzette.
    Nu is iedere zwangerschap niet hetzelfde maar bij mij heeft het niet geleid in een vroeggeboorte of bevalling die vanzelf op gang kwam

3. Swinty

Swinty Actief lid

3 dec 2015
    138
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb twee collegas gehad die flink harde buiken hadden (een bij 30 en de ander 31 weken) en daarop beginnende ontsluiting (ik geloof iets van 1 cm), hierop opname met weeenremmers en beiden rust dus stoppen met werken (degene in uit Belgie kreeg advies van bedrust). Gelukkig hierop bij beiden niet verder doorgezet en bij normale termijn bevallen.

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier bij de jongste vanaf een week of 28 heel veel harde buiken iedere dag, maar de verloskundige gaf aan dat mijn baarmoeder waarschijnlijk wat gevoeliger was. Daarnaast kon ik ook niet echt rustiger aan doen (thuisblijfmoeder, man deed al het huishouden bijna geheel) dus het was nou eenmaal zo. Ze hielden aan tot 39+5 en toen bevallen :p

5. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik heb bij alle vier heel veel en ook pijnlijke harde buiken gehad

Bij de derde en vierde ook ontsluiting tot 3 cm. Maar de bevallingen begonnen tussen de 36-37 weken dus opZich netjes vind ik :p

6. Mieleke

Mieleke Actief lid

5 feb 2016
    293
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook hier een collega die heel vroeg harde buiken had. Ze vond het ook overdreven en is met 26 weken bevallen. Haar zoontje vecht ondertussen al 10 welen op de nicu voor zijn leventje. Ik zou en niet zo banaal over denken maar doen wat je k zegt. Wat zijn die paar weken nu tv alle miserie die je te wachten staat bij een vroeggeboorte?

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.176
    16.511
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bij de oudste had ik veel harde buiken maar dacht dat het erbij hoorde en had het weleens aangekaart maar toen kwam het inderdaad ook door een gevoelige baarmoeder en ik had verder geen klachten.
    Uiteindelijk ben ik onverwacht met 35 weken bevallen na volledig gebroken vliezen.
    Is allemaal goed gekomen maar leuk is anders.
    Bij nummer twee heb ik mijn leefwijze compleet omgegooid en heb misschien een paar harde buiken gehad en beviel met 40 weken en de derde idem dito met 40 weken en nog wat.

8. Bioluun

Bioluun Fanatiek lid

20 sep 2015
    3.983
    1.639
    113
    Wisselende verhalen tot nu toe dus. Ik doe er ook zeker niet banaal over, maar was vooral ook nieuwsgierig. Jullie inspireren me wel om nog wat meer op zoek te gaan naar mogelijkheden tot rust. Vind dat wel erg moeilijk met twee jonge zoontjes (4&2 jaar). Vl neemt al zoveel mogelijk over en breng de kids al veel vaker weg dan bij m'n vorige zwangerschap. Morgen maar eens kijken wat m'n baas voor me kan betekenen.

Meer inspiratie?

9. Mommysince13

Mommysince13 VIP lid

7 nov 2012
    5.683
    326
    83
    Vrouw
    Horeca medewerker Hotel
    Ik ben met 22 weken bij de zwangerschap van mijn dochter gestopt met werken vanwege harde buiken, uiteindelijk met 39,4 weken pas bevallen, heb vanaf 34 weken elk weekend in het zkhuis geslapen en aan monitoren gelegen om m'n dochter goed in de gaten te houden.
    net voor de bevalling zat ik op 1cm ontsluiting

10. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik had met de oudste harde buiken vanaf week 27/28, waarschijnlijk ook door een gevoelige baarmoeder. Ze hebben gelukkig niet voor ontsluiting gezorgd. Deze zwangerschap al voor de 20 weken extreem veel harde buiken en probeer het nu ook echt rustig aan te doen, hopelijk hobbel ik nu ook gewoon door tot 40 weken 😁

11. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Hier vanaf 34 weken regelmatige en pijnlijke harde buiken, heb nu ook 1 cm ontsluiting, ik kreeg ook het advies om rustig aan te doen maar mocht wel naar huis en bij de vk blijven. het hoeft niks te zeggen maar het kan wel. dus zou het zeker rustiger aan doen.

12. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Hier in mijn eerste zwangerschap veel harde buiken gehad. Werd wat weggewuifd door vk. Was normaal dat je buik wat harder aanvoelt blabla... Ik ben ook niet zo goed in pijn enzo aangeven dus was nooit duidelijk voor hun.
    Met 36.3 het ziekenhuis ingegaan met gebroken vliezen. Wel kunnen rekken tot 37 weken.
    Dit keer van plan het wat rustiger aan te doen. Of dat gaat lukken is een tweede, werk enzo willen nog niet echt meewerken....

13. Loving

Loving Bekend lid

24 apr 2008
    904
    0
    16
    In m'n eerste zwangerschap wist ik niet waar vrouwen het over bij 'harde buiken'. Heb daar nooit last van gehad. Bij de tweede vanaf een week of 36 af en toe. Hij is met 40+3 geboren.
    Derde zwangerschap veel harde buiken vanaf +/- 25 weken. Ook vaak hoog in mijn baarmoeder. Uiteindelijk zijn m'n vliezen gebroken hoog in mijn baarmoeder met 38+2 en is hij die dag geboren.

14. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook veel harde buiken en dat terwijl ik niet rustiger aan kan doen dan dat ik nu doe. Afgelopen maandag heel de dag door en toen even niks maar in de avond oefff ik werd er echt bang van, de ene was nog niet weg en de andere kwam alweer. Baby was ook echt aan het stoeien daar binnen. Rond 06.00 viel ik eindelijk in slaap en om 09.00 werd ik weer wakker met af en toe nog wat harde buiken. Ben naar de verloskundige geweest en kon weer vertrekken met de boodschap..rustig aan doen ga nog even lekker slapen en neem een patacetamol..

15. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Hier vanaf 24 weken heel veel harde buiken zonder ontsluiting te krijgen en rustiger aan doen helpt niet;). Dus ook gewoon gewerkt tot 36 weken, conclusie van vk was dat ik gewoon een wat gevoeligere baarmoeder heb ook omdat ik al harde buiken krijg als de kleine dame binnen een feestje viert!
    Dus kan beide kanten op en zou gewoon kijken of rustiger aan doen helpt.

16. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Hier ook al vanaf 21 weken veel harde buiken, wisselend zo'n 5-10 per uur. Nu al enkele weken ongeveer elke 5min harde buik, en 1-2cm ontsluiting.
    Kreeg vanaf 21 weken het advies om "als het kan rustig aan te doen", maar geen concreet advies om bv minder te gaan werken dus heb gewoon fulltime doorgewerkt. Maakte bij mij overigens helemaal niets uit of ik nu de hele dag bezig was of op de bank lag...

17. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Bij mijn 2e zwangerschap veel last van harde buiken. Met 20 weken een week thuis gebleven ivm een verweekte baarmoedermond. Met 29 weken opgenomen in het Z-H aan de weeremmers en longrijping. MER 30 weken nog een nacht Z-H en met 31.5 weken braken mijn vliezen. Al die tijd veel last gehad van harde buiken. Werd wel iets minder door rust, maar buik voelde veelal hard en gespannen aan. Kleine geboren met 32.1 weken na weer weeremmers en longrijping gehad te hebben. Hier gingen de harde buiken dus wel dergelijk over in weeën. Nu bijna 16 weken zwanger van nmr 3 en al vanaf 12 weken op en af harde buiken. Met 14 weken bloed verlies, maar gelukkig goede echo. Nu nog last van bruinverlies en wisselend last van harde buiken. Hier nu al 2 weken in de ziektewet door onrustig buik en op en af ook beroerd met overgeven en flinke hoofdpijn. Maandag weer controle bij de gynaecoloog...

18. meissie86

meissie86 Fanatiek lid

25 aug 2013
    1.916
    0
    0
    Hier de eerste zwangerschap ook heel veel last van harde buiken gehad. Deze hebben uiteindelijk tot een vroeggeboorte geleid bij 32.6

Nu begonnen ze weer de harde buiken en duidelijk instructies gekregen rustiger aan t gaan doen. Dus dat doe ik dan ook maar.

19. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Zou het niet zo zijn dat het om de oorzaak van de harde buiken gaat, of ze eventueel tot ontsluiting zouden kunnen leiden? Niet dat je daar echt achter kunt komen.. maar ik ben ook wel benieuwd. Ik heb ook veel harde buiken en geef mijn peuter nog borstvoeding, wat extra veel en lange harde buiken veroorzaakt. Vorige zwangerschap hetzelfde, maar ik ben pas na 40 weken bevallen. Nu 31 weken en veel harde buiken, ik heb niet het idee dat dat bij mij leidt tot vroeggeboorte. Wat is je eigen gevoel over de harde buiken?

20. Bioluun

Bioluun Fanatiek lid

20 sep 2015
    3.983
    1.639
    113
    Bloembloem ik weet het niet zo goed. Bij beide eerdere zwangerschappen ook harde buiken gehad. Kan me alleen niet meet herinneren of het er ook zoveel waren bij deze termijn. Bij de oudste spontaan bevallen op 42 weken en de jongste beetje geholpen op 41+5. Toen had ik wel al 3 cm ontsluiting naar wat wil je bij die termijn. Toch voelt dit anders. Heb vandaag bv ook al de hele dag af en aan lichte menstruatie zeurpijn (geen kramp). Wat me opvalt is dat de harde buiken veel harder zijn als ik ontspannen ben. Juist als ik bezig ben lijken ze niet door te zetten of zo.

Vandaag iig goed gesprek gehad met m'n baas en er zijn toch wel wat aanpassingen mogelijk zonder dat dat betekent dat ik met 34 weken moet stoppen.

Deel Deze Pagina