Te vroeg geboren

Discussie in 'Prematuur' gestart door MamaSofie1, 8 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaSofie1

    MamaSofie1 Fanatiek lid

    18 jun 2023
    1.701
    1.162
    113
    Vrouw
    Zijn er nog mama’s actief met prematuur kindjes?

    Wij zijn 2 januari voor de tweede keer mama en papa geworden van ons zoontje. Ik was 34 weken zwanger. Hij woog 2870 gram en 50cm groot. Het gaat gelukkig goed met hem en met ons.
     
  2. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.432
    2.597
    113
    Mijn oudste is een prematuur nu 9 jaar met 32 weken gehaald.
     
    MamaSofie1 vindt dit leuk.
  3. Caithxxx

    Caithxxx Fanatiek lid

    27 mrt 2019
    2.227
    2.160
    113
    Vrouw
    Hier een meisje van nu bijna 2 maanden. Ze is met 33 weken geboren met een gewicht an 2085 gram. Na 3,5 week neonatologie werd ze met sonde naar huis gestuurd. De sonde is 1,5 week later verwijderd. Zijn nu 5 weken thuis.
     
    MamaSofie1 vindt dit leuk.
  4. MamaSofie1

    MamaSofie1 Fanatiek lid

    18 jun 2023
    1.701
    1.162
    113
    Vrouw
    Gaat het goed met je dochter nu? :)
     
  5. Caithxxx

    Caithxxx Fanatiek lid

    27 mrt 2019
    2.227
    2.160
    113
    Vrouw
    Zeker! Ze doet het onwijs goed. Merk wel echt nog premature trekjes. En met je zoontje?
     
    MamaSofie1 vindt dit leuk.
  6. kleinebeer

    kleinebeer Bekend lid

    5 feb 2017
    623
    334
    63
    Gefeliciteerd!
    Mijn dochter is in 2017 met 29 weken en 5 dagen geboren; behoorlijk prematuur dus. Wat zou je willen weten/vragen?
     
  7. KarlijnA91

    KarlijnA91 Bekend lid

    8 okt 2021
    849
    1.347
    93
    @MamaSofie1 Gefeliciteerd! Wat een flinke baby al met 34 weken. Gaat alles goed met jullie?

    Mijn zoontje is in juni met 35 weken geboren, hij was 2800 gram en had een goede start. In de eerste weken kon ik duidelijk merken dat hij prematuur was, hij sliep heeel erg veel, traag drinken, etc. En ik had het gevoel dat zijn sociale ontwikkeling wat trager op gang kwam. Maar nu (7 maanden) merk ik niet meer zoveel verschil met leeftijdsgenootjes.
     
  8. MamaSofie1

    MamaSofie1 Fanatiek lid

    18 jun 2023
    1.701
    1.162
    113
    Vrouw
    @karlijn91 fijn dat het goed gaat met jou zoontje! Hij had inderdaad ook een goed gewicht bij zijn geboorte.
    Fijn dat je geen verschil meer ziet nu op zijn leeftijd.

    Mijn zoontje doet het gelukkig ook goed. Net zoals bij jou zoontje drinkt hij traag zijn flesjes en slaapt ook wel behoorlijk wat. Verder zien we weinig verschillen eigenlijk.

    @kleinebeer hoe gaat het nu met je dochtertje?
     
  9. Lylytje86

    Lylytje86 Actief lid

    22 jul 2023
    301
    264
    63
    Vrouw
    België
    Bij mij was het
    Eerste op 33+ woog 1995kg nu 15 jaar
    Tweede op 34+ woog 2070kg nu 12 jaar
    Derde op 36+ woog 3625kg nu 4 jaar
    Vierde op 37+ woog 3260 kg nu 2 jaar
    Vijfde nu 31+ hopen blijft ze nog efkes zitten.
     
    MamaSofie1 vindt dit leuk.
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.039
    14.305
    113
    Vriendin met 24 weken (of 26...) manneke gaat als een tierelier en doet niet onder voor R, nouja R loopt vergeleken met hem eerder achter. :)

    Vanaf geboorte gerekend zijn ze bijna even oud. Bijdehante peuter <3
     
    MamaSofie1 vindt dit leuk.
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.218
    8.942
    113
    Onze zoon is inmiddels 10 maar kwam met 34.5

    Eerst nog kanarie geel en na ongeveer 10 dagen naar huis met een sonde. Omdat hij zo traag dronk moest de rest met een spuit.

    Kort er na kreeg hij verborgen reflux.

    Hij was met de geboorte al groot en heel helder. Ze vroegen of het termijn wel goed was. Je merkte na een paar maanden niks van zijn vroeggeboorte.

    Inmiddels met 9 jaar al 1 meter 50.

    Het is een vlotte knul dus lijkt het als of hij met alles vlot is inclusief geboorte:roflmao:
     
    MamaSofie1 vindt dit leuk.
  12. MamaSofie1

    MamaSofie1 Fanatiek lid

    18 jun 2023
    1.701
    1.162
    113
    Vrouw
    Fijn om te horen dat het eigenlijk allemaal goed gaat met de kids :D:o:
     
    Lylytje86 vindt dit leuk.
  13. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.539
    3.233
    113
    Vrouw
    Gefeliciteerd nog met de geboorte van jullie zoontje! Weten ze waarom hij te vroeg is geboren?

    Inmiddels is onze dochter bijna 4 maar ze is geboren met 34+3. Woog toen 2412 gram.
    Ze heeft er wel wat dingetjes aan over gehouden, zo kon ze slecht haar melk drinken omdat ze het ademhalen/slikken niet goed kon afwisselen en dat soms dus tegelijk deed wat resulteerde in vele spannende momenten. We moesten haar elke x op haar zij voeden. Dat is gelukkig nu voorbij maar zorgde toen wel voor spannende momenten. Borstvoeding lukte niet live dus ik heb 9 weken gekolfd, daarna over gegaan op flesvoeding.

    Ze loopt iets achter in spraak, maar ook compleet normaal volgens de logo.
    Verder rolde ze pas om met een maand of 9 en kon ze pas echt zelf gaan zitten met net 1 jaar ofzo. Ze heeft misschien 1 week gekropen om vervolgens op te staan en het huis door te rennen:roflmao: Dat deed ze pas rond 1.5, dus wat later als normaal maar was te verwachten vanwege haar vroeggeboorte.
    Wel staat ze nog elk jaar onder controle bij de kinderarts vanwege haar prematuriteit.

    Weet wel dat, mochten jullie nog een kindje willen, het verstandig is om in ieder geval een afspraak te maken bij de gyn om eventuele preventieve behandeling tegen nog een vroeggeboorte in te zetten.
     
    MamaSofie1 vindt dit leuk.
  14. KarlijnA91

    KarlijnA91 Bekend lid

    8 okt 2021
    849
    1.347
    93
    @Zuul, wat fijn dat je dochter het zo goed doet! Toch vind ik die mijlpalen altijd zo lastig hè. Je weet nooit precies wat bij het normale tempo/karakter van het kind hoort en wat komt door de vroeggeboorte.

    Mag ik vragen waarom jullie elk jaar een afspraak hebben bij de kinderarts voor controle? “Alleen maar” vanwege de prematuriteit? Als het goed is wordt ons traject met de KA 1 jaar na de geboorte afgesloten, als er verder geen bijzonderheden zijn.

    Goede tip over het preventieve consult. Bij de nacontrole begon de gyn over een eventuele behandeling met progesteron bij een volgende zwangerschap. Heb niet echt opgeslagen wat hij precies zei… was net bevallen man :roflmao:
     
  15. MamaSofie1

    MamaSofie1 Fanatiek lid

    18 jun 2023
    1.701
    1.162
    113
    Vrouw
    @Zuul dankjewel! Nee, dat weten we niet waarom hij te vroeg is geboren. Gelukkig gaat het goed met hem en doet hij het ook goed.
    We willen geen kindje meer erbij, zijn compleet :) toch dankje voor de tip!

    En fijn dat jouw dochter het ook prima doet nu. Fijn dat we in een wereld leven waar je veel medische hulp en raad krijgt indien nodig.
     
  16. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.539
    3.233
    113
    Vrouw
    Haha ja hier ook, ik moest er toen niet aan denken om ook maar een piemel te moeten zien:roflmao:

    Onze dochter was ook iets te licht bij geboorte, gaat echt maar om 100 gram ofzo, maarja protocol is protocol. Nu hadden we toevallig afgelopen maandag een afspraak staan en dat zou eigenlijk de laatste zijn. Maar omdat het niet zo goed met haar gaat nu was ik echt blij met die afspraak! Ze word dus nog zeker tot 5 jaar opgevolgd. Tenzij er iets ernstigs uit het bloedonderzoek komt...
     
  17. KarlijnA91

    KarlijnA91 Bekend lid

    8 okt 2021
    849
    1.347
    93
    Oh sorry, dan is het natuurlijk een ander verhaal! Dan is het fijn dat ze opgevolgd wordt de komende tijd. Hopelijk komen er geen gekke dingen uit het onderzoek!
     

Deel Deze Pagina