verwante familie?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by sassie1980, Feb 1, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Hoi,

Ik lees wel eens dat je moet informeren naar afwijkingen bij verwante familie, maar welk deel van de familie wordt hier toegerekend?

Mijn schoonvader heeft een neef die een kindje heeft gehad met een open schedeltje. Is dit een risico voor mij?
    Mijn schoonvader heeft een zus die een kindje heeft gehad met een open ruggetje. Is dit ook een risico voor mij?

Ik slik al sinds november foliumzuur, normale dosering voor zwangeren, was 18 december voor het laatst ongesteld geworden en inmiddels bijna 7 weken zwanger.

Groetjes Saskia

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Saskia,

wanneer je een eerder kindje hebt gekregen met een sluitingsdefect zoals we dat noemen, of 1 van de ouders heeft het zelf, dan kom je in aanmerking voor prenatale diagnostiek. Als het meerdere keren in de familie voorkomt, dan is het méér 2 keer, kun je een uitgebreide screeningecho in een academisch ziekenhuis bij 20 weken laten maken. Dus voor zo'n echo kom je in principe ook niet in aanmerking. Al scheelt dat wel per regio.
    Wel mag je tegenwoordig bij 20 weken kiezen voor een standaard uitgebreide screeningsecho. Daar wordt het kindje van top tot teen helemaal nagekeken en wordt er naar grove afwijkingen gezocht. Belangrijk: er is geen garantie dat je kindje gezond is als er niets wordt gezien en eventueel heel kleine neurale buis defecten kunnen ook niet zichtbaar zijn.
    De afwijkingen staan relatief ver van je kindje af, maar ik zoek het nog even precies voor je uit.

Groetjes Brigitte

3. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Saskia,

Ik heb nog even wat navraag gedaan, en wat ik hiervoor heb geschreven klopt helemaal. De kans is dusdanig klein, dat er geen invasief onderzoek wordt aangeboden.
    Je kunt dus bij 20 weken een standaard screeningsecho laten doen. Mocht daar dan iets op gevonden worden, wordt er pas een uitgebreide echo in een academisch ziekenhuis gedaan.

Groetjes Brigitte

4. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Hoi Brigitte,

Bedankt voor je reactie! Ik had zelf ook niet het idee dat ik een verhoogd risico had, maar ik wilde het even zeker weten. Vroeger had je natuurlijk niet zoiets als foliumzuur, dus dat scheelt ook al veel.

Even nog een vraagje, ik vind het onnodig om hier een nieuw onderwerp voor te openen...
    Ik eet wel eens een broodje warm vlees met pindasaus, dat is dan plakjes fricandeau wat op de grill heeft gelegen. Is dit een probleem, omdat ik wel eens lees dat vleeswaren zoals fricandeau af te raden is? Lijkt me toch niet als het gebakken is?

Groetjes Saskia

P.S. Toppie dat jullie zo snel alle vragen beantwoorden! :thumup:

Share This Page