Slaapritme baby 4 maanden, zo goed?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Star87, 10 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Star87

Star87 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Hoihoi!!

Ik ben erg benieuwd hoe jullie kleintjes slaapritme is over de dag. Mijn zoontje is 4 maanden en heeft echt zijn slaapjes nodig. Is/was dit bij jullie ook zo? Nu is natuurlijk elk kindje anders, maar ik hoop dat ik het zo goed doe.

Vanaf het moment dat hij wakker word, krijgt hij een fles, en ongeveer anderhalf uur/2 uur na het wakker worden geeft hij aan moe te zijn en leg ik hem in bedje. De ene keer slaapt hij een uur, soms 3 uur. Hij is soms redelijk snel moe als hij kort heeft geslapen en leg hem weer op bedje, hij slaapt dan ook gewoon weer.
    Nachten slaapt hij de ene keer wel door en de andere keer niet, dus ik denk dat dit wel goed is zo.

Hoelang na het wakker worden willen jullie kindjes op deze leeftijd weer gaan slapen? Sommige zeggen dat hun baby's 2 keer per dag-overdag slapen, maar dat lijkt me best weinig. Aangezien hij na anderhalf/2uur wilt slapen ligt hij er wel 3/4 keer p dag op voordat het nacht is.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaring hierin. En leggen jullie ook je baby op bed of in de box? Ik merk dat mn zoontje het fijner vind op bed, lekker rustig.

2. Raaf92

Raaf92 Niet meer actief

Hoe je het doet lijkt me prima! Mijn dochtertje sliep toen echt nog wel 3x en als t korte slaapjes waren 4x! En als hij het lekker vind in bed zou ik hem zeker in bed leggen ;)

3. Star87

Star87 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Ja precies, legde hem overdag altijd in de box, laatste tijd sneller wakker dus ben het boven gaan proberen en dat werkt goed nu.
    Vanaf wanneer merkte je dat je dochtertje minder slaap nodig had?
    Hij is namelijk een goede slaper, maar wel in een bed of box. Hij slaapt niet goed in de kinderwagen of maxicosi, dat lukt hem gewoon niet, raakt oververmoeid en gaat huilen. Uiteindelijk lukt t maar het is gewoon zo sneu. Dus ergens heen gaan is soms wel een dingetje. Dat zal makkelijker gaan als hij wat langer wakker kan zijn.

4. Raaf92

Raaf92 Niet meer actief

Mijn dochtertje sliep tot 5 maanden goed in de wagen of maxi cosi en daarna sliep ze 3 slaapjes in bed. Ik legde der gewoon in bed als ze moe was, wij zitten sinds kort pas op 2 slaapjes ;)! En lekker laten slapen hoor als hij het nodig heeft, mijn dochtertje heeft niet vaak lange slaapjes gedaan overdag! En met weggaan is het indd soms wel vervelend!

5. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ziet er goed uit hoor :)

Mijn baby heeft sinds hij 6 weken was al een ritme 's nachts.
    Hij slaapt nu 9 a 10 uur achter elkaar, dan wordt hij wakker voor een flesje. Dan speelt hij een half uurtje en slaapt daarna nog 2 uurtjes. Ik reken dat zelf bij zijn nacht dus hij maakt een nacht van 11 a 12 uur.

Dan overdag wisselt het:
    Hier werd mijn baby na 2,5 uur moe en ging dan slapen. Maar nu geld dat alleen voor zijn eerste slaapje op de dag, en die is vrijwel altijd 2,5 a 3 uur na zijn nachtrust.
    De slaapjes erna wisselen heel erg. Soms doet hij er nog ééntje kort, soms twee korte, soms één hele lange, soms twee lange, soms geen.
    (Gisteren en eergisteren deed hij twee slaapjes van 30 minuten , vandaag twee slaapjes van een uur)

Ik leg mijn baby in de wagen of in zijn bedje. (we hebben geen box)

6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Dat gaat op gevoel. Daar kan je niet echt een richtlijn op zetten. Als je ziet dat je aanpak werkt weet je dat je goed bezig bent. Onze kindjes waren compleet anders met slapen. De oudste sliep heel veel en had echt zijn dutjes nodig, De jongste slaapt vanaf dat hij 3 maanden is maar 1 keer overdag. Zolang je ziet dat jouw kindje gelukkig is gaat het gewoon goed.

7. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Hier ook een baby van 4 maanden. Een slaapritme is nog ver te zoeken overdag.
    Hij slaapt wel rond 17:00/17:30 uur een half uurtje en van 19:00 tot 7:30 uur.

Overdag net wakker hij moe is en hij zich aan een slaapje over wil geven. Soms is hij een uur wakker, soms drie/vier uur.

8. Star87

Star87 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Leuk om te lezen hoor, en inderdaad het is op eigen gevoel. Elk kindje is ook anders. Tot kort geleden deed ik hem steeds in slaap wiegen/lopen, omdat hij daarvoor moeite had met zelf in slaap komen. Van de week moest ik maar liefst 8 keer helpen, en dan steeds maar 5/10 minuten slapen. Ik dacht, ik ga het anders proberen. Zodra ik merk dat hij moe word, dus huilerig, oortje en oogjes grijpen, dan knuffel ik even met hem en leg m op bed. En dat werkt! Jippie haha, soms is het ook echt uitproberen.

Wat goed VBJ82, dat hij al zo lang slaapt vanaf 7 uur. Hier moet er nog wel een laatste flesje in.

VBJ82 vindt dit leuk.
  9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Volgens mij prima hoor! Hier ook een meisje van vandaag 4 maanden dat nog best veel slaapt. Moet wel zeggen dat ze sinds een week of 2 wat onrustiger slaapt overdag, wordt altijd na 3 kwartier wakker en ligt dan even wakker, valt uiteindelijk wel weer in slaap nog, slaapt dan soms daarna opeens nog weer heel diep en de andere keer is het na de volgende 30-45 minuten klaar. Sinds een paar dagen houden we een redelijk ritme aan, omdat haar tijd vroeg in de ochtend altijd hetzelfde is gaat ze nu 's avonds wat eerder naar bed, ik was zelf toe aan een beetje een vast ritme en dat lijkt goed te gaan zo.

Ergens tussen 4.30-6.00 wordt ze wakker en krijgt dan een klein flesje van 130+3 schepjes.
    Vervolgens starten we de dag om uiterlijk 8.00 en krijgt ze gemiddeld om de 4 uur een fles.
    Ik maak d'r niet wakker voor een fles, mits er langer dan 5 uur tussen zit en als ze na 3,5 uur een fles wil is het ook geen probleem, krijgt ze gewoon een fles.
    1,5-2 uur na de fles gaat ze naar bed toe en slaapt dan gemiddeld dus 1,5-3 uur. Het 3e slaapje is eigenlijk altijd maar 3 kwartier, enkele keer 1,5 uur als ze overdag erg weinig heeft geslapen.
    Ons ritme gisteren was zo:

5.45 flesje, dronk ze 100cc van en sliep toen weer
    7.15 wakker, omdat broer naar psz moest
    7.45 fles 200cc
    8.45-11.15 slapen (toen wakker gemaakt omdat we broer moesten halen)
    11.45 fles 200cc
    13.15-16.00 slapen
    16.00 fles 200cc
    17.45-18.30 slapen
    19.15 in bad
    19.45 fles van 230cc
    20.30 slapen

10. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Klinkt goed hoor!
    Mijn zoontje kwam rond die leeftijd tussen 7.00 en 7.30 eruit, dronk zijn flesje en wilde binnen 30 minuten weer zijn bed in o_O
    Hij sliep dan ook gewoon rustig nog eens 2 uurtjes.
    Nu hij het staan en kruipen heeft ontdekt is het een ander verhaal.
    Dutjes worden bijna niet meer gewaardeerd, maar zijn nog wel noodzakelijk soms.

11. Star87

Star87 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Het ziet er wel allemaal redelijk hetzelfde uit als hier eigenlijk. Hier wel een uitslapertje tot half 10, maar dan is hij wel snachts een keertje geweest of smorgens rond 6.30 uur.
    Hij heeft vorige week de hele week doorgeslapen, maar laatste 2/3 nachten wil hij rond half 4/4 uur weer een fles. Die is binnen 5/10 min op en kan hem meteen weer in bed leggen. Schijnt ook weer een periode te zijn dat ze wakker worden voor een fles snachts. Hij heeft wat meer dunne poepluiers over de dag. Ben benieuwd of het de vaste voeding is waar we mee zijn begonnen of een doorkomend tandje. Vind het wel fijn nu een soort ritme gevonden te hebben. In het begin niet weten waar je aan toe bent en jezelf smorgens niet kunnen douchen of aankleden omdat er iemand honger heeft is gelukkig niet meer haha. Nu weet ik gewoon wanneer ik niet moet werken; 7.30 douchen, aankleden en onrbijten, zodat ik klaar ben als mn zoontje wakker word. Echt heel fijn wat meer structuur.

12. Aagje90

Aagje90 Bekend lid

25 apr 2012
    911
    335
    63
    Vrouw
    Mijn dochter is 3 maanden en heeft een redelijk vast ritme qua drinken en slapen.
    Om 6.30 maken we haar wakker en drinkt ze 150 cc fles
    7.30- 8.30 even slapen, soms wat langer soms slaapt ze helemaal niet
    10.00 in bad
    10.30 150 cc fles
    11.30/11.45- 14.30 slapen
    14.30 150 cc fles
    16.15/16.30-17.15 slapen, soms wat langer
    18.30 150 cc fles
    19.15/19.30- 22.30/23.00 slapen
    22.30/23.00 150 cc fles
    en dan gaat ze slapen en slaapt ze de hele nacht door.

Alle slaapjes doet ze in bed in haar ledikant op haar eigen kamer, behalve na de fles van 22.30. Dan slaapt ze in de wieg op onze kamer. Als we weg gaan slaapt ze ook wel in de kinderwagen.

Soms wordt ze 's ochtends eerder wakker maar dan rekken we tot 6.30. Anders maken we haar wakker voor flessen.

13. suikerklontje

suikerklontje Fanatiek lid

23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    Wij hebben eigenlijk hetzelfde ritme. Alleen de ochtend later. En soms na ochtend slaapje valt ze bij me in me armen nog even in slaap.
    Ook alle slaapjes in der bedje (althans we proberen het sowieso) en s nachts ook in der eigen kamertje.

14. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Meiden, mag ik nog even doorgaan met dit topic? Ik loop de laatste dagen in de avond even vast.
    In principe krijgt dochter 4 flessen om 8.00-12.00-16.00-19.30/20.00 ongeveer en meestal vroeg in de ochtend, rond 5.00/5.30 nog een flesje van 100cc, waar ze terug gaat slapen en we rond 8.00 de dag beginnen.
    Nu slaapt ze vaak de 1e 2 slaapjes prima, slaapt dan meestal (bijna) tot de volgende voeding. Het 3e slaapje wil ze ook wel doen, dat is vaak 3 kwartier, maar de laatste dagen valt ze dus pas na 3 uur wakker te zijn geweest in slaap en slaapt dan dus 3 kwartier. Als ze dan wakker wordt is het al bijna tijd voor de laatste fles, maar vervolgens blijft ze na die fles dus nog gerust 2 uur wakker, omdat ze vlak daarvoor nog heeft geslapen.
    Ik zou het liefst hebben dat ze voor de laatste fles al zo'n 1,5 uur wakker is, zodat ze na de fles, moe (of slapend) d'r bedje in gaat.

Gisteravond sliep ze uiteindelijk van 19.00-19.45, kreeg om 20.15 de laatste fles, tegen 21.00 op bed gelegd maar slapen werd 'm niet, vervolgens om 22.15 weer geprobeerd en ging ze wel slapen, maar na 3 kwartier weer wakker. Dus om 23.00 nog een flesje van 120/4 gemaakt, maar daar dronk ze maar 50cc van (dus honger heeft/had ze niet) en daarna is ze wel gaan slapen tot 5.30 vanmorgen.

Iemand tips hoe ik dit misschien een beetje kan sturen?

Deel Deze Pagina