Wie gaat er ook voor een 1e kind na een leeftijd van 35? Er is weinig erover te vinden op het forum, dus begin ik hierover zelf een topic. Ikzelf ben ondertussen alweer 36. Een jaar geleden gestopt met de pil en wel zwanger geraakt, maar 6,5 weken geleden een miskraam moeten opwekken door een missed abortion (9 weken). Mijn verloskundige zei hierover dat het positieve hieruit te halen is dat ik in ieder geval zwanger kan worden. Ik heb altijd een kinderwens gehad, maar door omstandigheden niet eerder aan begonnen. Ik heb een eigen zaak, en tijdens de crisis hard moeten vechten (en dus ook 2 burn outs gehad). Verder was vriend ook onzeker. Nu alles goed op de rit is, zijn we meer dan klaar voor kinderen. Ze zijn heel welkom en ik droom er letterlijk van een kind in mijn armen te hebben. Aan het verleden kan ik niets meer veranderen, in ieder geval doen we ons best om nu wel zwanger te raken. Maar soms bekruipt bij mij ook wel eens de angst, vooral na de miskraam is de onbevangenheid verdwenen. Gaat een goede zwangerschap wel lukken? Sorry voor mijn relaas, maar ik wil gewoon mijn verhaal delen.
Hoi Venus, Toen ik net op dit forum zat een paar maanden geleden, heb ik ook een aantal keren geprobeerd dit topic te openen maar er kwam nooit respons helaas. Ik doe met je mee! Ben een stukje ouder dan jij hoor: over 2 maandjes word ik alweer 40!
Hoi Venusz, wat vervelend dat je een miskraam hebt gehad, logisch dat je daar onzeker van wordt. Zelf ben ik 36 en zwanger van de tweede, nog niet zo lang zoals je in m'n handtekening kan zien, maar de eerste echo's zagen er goed uit. Ben ook nog eens te zwaar, maar in de eerste ronde zwanger geraakt. Bij de eerste was ik 33 en duurde het 9 maanden. Achteraf gezien was ik liever jonger moeder geworden, maar aan de andere kant ben ik blij dat ik zoveel dingen gedaan heb voor ik moeder werd. Ik ken wel meer "oudere" moeders hoor, dus het is zeker mogelijk om een goede zwangerschap te hebben als je boven de 35 bent. Heel veel succes!
Ik ben op mijn 34e begonnen met proberen voor een eerste kindje, kreeg toen eerst een mk, en toen mijn stil geboren dochtertje. Ondertussen ben ik 37 en nu eindelijk een kindje in mijn armen. Herken wat je zegt van het letterlijk dromen van een kindje in je armen! Wilde op mij 18e al moeder worden maar besefte wel dat dat niet zo'n goed idee was . Ook lang moeten wachten op juiste omstandigheden (gezondheid, partner) en oh wat was dat moeilijk. Toen nog het verlies van ons kindje en daarna nog een mk... Heb wel geduld leren kweken hoor. Besef nu al schrijvende dat je oproepje eigenlijk niet voor mij bestemd is . Omdat ik nu al een kindje heb. (En één in mijn hart). Maar ik wilde toch even reageren
Ik ben zelf nog geen 35+ (ben 33 als onze eerste komt), maar ik ken meerdere moeders van 35+. Gewoon doen dus
Ik ben 36, en vandaag precies 39 weken zwanger van ons eerste kindje. Vorig jaar heb ik wel een miskraam gehad heel vroeg in mijn eerste zwangerschap. Maar nu dus een heel goede en voorspoedige zwangerschap. Ik persoonlijk vind 35 of 36 echt niet zo oud voor een eerste kindje hoor. Soms kan het door omstandigheden gewoon niet eerder. Zo kregen mijn man en ik pas anderhalf jaar geleden groen licht voor onze kinderwens, dit vanwege mijn gezondheid. En alles loopt goed. Wij hopen binnen nu en een week of twee ons dochtertje in onze armen te kunnen houden
Welkom ladies en bedankt voor al jullie reacties. @Curibita: allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!! Dat het een voorspoedige zwangerschap mag zijn. Kan je ons nog wat tips geven? Hoe hield je je hoofd koel of deed je dat juist niet? @Steph: weer een mooi verhaal dat zwanger worden op 35 plus gewoon kan. Dankjewel. Dat je van je zwangerschap mag genieten. @Conejita: Ik waardeer wel je reactie. Heftig verhaal! Eindelijk een kind na zoveel... weet niet wat het juiste woord is... te erg voor woorden. Maar ik wil je wel feliciteren met de geboorte van een gezonde zoon. Wat is een advies wat je me kan geven na mijn miskraam? Geduld is helaas niet mijn schoonste zaak... @Roodwang83: ik merk ook dat er meerderde dames zijn die begonnen zijn met kinderen op latere leeftijd (inclusief een paar kennissen en 2 tantes van mij). Maar je hoort er zo weinig van over de weg ernaartoe. Er zijn ook niet veel steun/forumgroepen hierover. Alsof liever niet gepraat wordt erover (taboe, te pijnlijk, of gaat het gewoon makkelijk?). Anderzijds, een collega van me is ongewenst kinderloos, maar vertelde het pas toen ze van mijn miskraam wist. Triest verhaal, en beangstigend. @Pechvogol: ik duim voor met je mee! Ik hoop dat je binnenkort een hele goede 20 weekse echo hebt. @Soezetje: Dankjewel voor je verhaal. Spannende positieve dagen! Hou je ons op de hoogte?
Een boek waar ik wat aan gehad heb is: The Impatient Woman's Guide to Getting Pregnant , van Jean Twenge. Geschreven voor 35 plus, heel informatief, ondersteunend en humoristisch.
Ben bevallen van ons gezonde dochtertje toen ik 41 was! De weg er naartoe was die van IUI, IVF en een miskraam. Tijdens de zwangerschap 8 weken in het zkh gelegen.
Morgen ga ik naar de huisarts. Ben nog steeds niet ongesteld na mijn miskraam van nu bijna 7 weken geleden.
VenusZ het kan tot wel 4 maand duren voor je lichaam weer in gareel is nu is het niet gezegd natuurlijk dat dat voor iedereen geldt maar het kan. Ik begrijp dat je mk 7 week geleden is geweest hoe lang heb je in totaal gebloed. Na mijn mk duurde het toen het bloeden was gestopt ook 6 week voor ik weer ongi werd.
Ik bloedde bij miskraam zo'n kleine week. Niet veel, maar volgens de verloskundige wel schoon. En al een week Kruidvat test ik elke dag heel licht positief, maar kleur wordt niet beduidend donkerder of lichter. Dus nu wil ik bloedtesten en zekerheid. Het stemt me goed dat jij, Wondertje, snel weer zwanger bent na een miskraam. Ik hoop dat voor mezelf ook. 🙏🏼
Ja ik kan me indenken dat je zekerheid wil ik zou ook gek worden van die onzekerheid, ik duim voor je dat het positief is de uitslagen. En dat je snel met goed nieuws komt Ik ben indd na mijn mk weer snel zwanger geworden 1 ronde gehad en nu is het weer raak. Duim heel erg op een plakkertje want de angst dat het mis gaat is erg aanwezig.
Ik ben 37 en zwanger van ons eerste kindje. Mijn man was er niet aantoe en dat sloeg op een gegeven moment om. Ik was toen 32. Helaas ging het niet vanzelf en hebben we 5 lange jaren achter de rug. Nu 31 weken zwanger via IUI en het gaat prima.
Gefeliciteerd EvenGeduld, nog 9 weken en je mag je kind in je armen houden! Wondertje: de angst begrijp ik. De onbevangenheid is niet meer na een miskraam. Mijn verloskundige bood al een bij een eventuele volgende zwangerschap een vervroegde echo aan. Ik zal dan naar elke volgende week als een mijlpaal leven. Elke-dag-is-er-een-gedachte.
VenusZ ik ga maandag de vk ook bellen en indd vragen of ik een vroege echo kan krijgen i.v.m mijn angst. En die gedachten die zal ik ook zeker weten hebben.
Ben nu 40, binnen een maandje 41 en ga voor mijn eerste. Weet van een vriendin dat je vrij snel na een miskraam zwanger kan raken. Zij kreeg miskraam, curr. en was zo snel weer zwanger dat ik ben gaan tellen en me afvroeg of ze wel een miskraam had gehad!