Kan iemand mij meer uitleg geven over hoe je je Luteale fase kan berekenen? En is dit dan de fase dat je vruchtbaar bent? Ben nog een soort van leek op dit gebied. Ik heb nog nooit getempt en wil daar mee beginnen, ik weet dat dit 's ochtends moet en heb nu een account bij Fertility Friend, en daar ga ik het invullen. Als mijn temp dan omhoog gaat, begint dan mijn luteale fase? En ben ik dan al vruchtbaar of is dat meer een teken dat het eitje bijna springt? Kortom, ik heb nog veel te leren, en wie kan me wat meer uitleg geven?
Je luteale fase zijn de dagen ná je eisprong. gemiddeld is dit dus 14, 14 dagen na je eisprong word je ongesteld. Mijn lf is nu dus 12/13 dat kan ook... Qua temp kan ik je niet verder helpen, maar volgens mij is het zo dat als je temp omhoog gaat je eitje springt? ik weet het niet.
Als je temperatuur stijgt is je ei al geweest. Je kunt het dus alleen achteraf bepalen. De luteale fase gaat in vanaf je eisprong. Door een paar maanden te temperaturen, kom je daar vanzelf achter. Na 2 cyclussen zal FF dat ook zelf berekenen. Je moet nu alleen een "gok" invullen, dus pak 14 dagen, dat is gemiddeld. Maar klus regelmatig. Het kan flink afwijken hoor. Ik zit bijvoorbeeld op 9 a 10 dagen. Gezien jouw cycli, zou ik vanaf dag 11 om de dag klussen tot dat je zeker weet dat je eisprong geweest is. Waarom dag 11: ze zeggen dat een lf kan varieren van 10 tot 18 dagen. Het kan wellicht wat afwijken, maar langer dan 18 dagen hoor je niet veel. Je kortste cyclus is 29 dagen minus 18 is 11 dagen. Succes! En spiek wat her en der om een beetje kaartje te leren interpreteren.
Ik heb nog een toevoeging op de dames hierboven; Je bent na je eisprong (dus als je temperatuur gestegen is) in principe niet meer vruchtbaar (ja, nog zo'n 24 uur na het springen van je ei). Voor je eisprong ben je het meest vruchtbaar (vanaf zo'n 4 dagen voor je eisprong tot een dag na je eisprong).
Dank jullie wel voor de uitleg! Je Luteale fase is dus de fase na je eisprong tot aan je menstruatie? Ik wil dit gaan berekenen omdat laatste maanden mijn ei (als ik 'm voelde) wel elke keer halverwege kwam, maar had deze maand het idee dat hij pas een week later kwam. Het kan dus ook variëren neem ik aan. Ik wil nog even proberen om het zonder ovu-testen te doen. Ga nu mijn temperatuur bijhouden en dan kijken of ik zo beter mijn eisprong kan ontdekken.