Mijn kleuter ver weggelopen tijdens grote pauze. Advies

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Habeebah, 13 apr 2025.

1. Habeebah

Habeebah Actief lid

23 mrt 2010
    213
    12
    18
    Vrouw
    #1 Habeebah, 13 apr 2025
    Laatst bewerkt: 13 apr 2025
    Goedemorgen iedereen

Afgelopen week is mijn 5 jarige kleuter weggelopen tijdens een rommelig moment aan het eind van de pauze, moment dat overblijf weggaat en de juffen de kinderen moeten overnemen. Tijdens de pauze staan er zes overblijfkrachten. Hij is naar een plek gegaan die hij kent. Daar moest hij wel een enorm grote weg voor over met een tram en busbaan. Hij is ook bijna aangereden volgens de vrouw die hem achterna ging. We wonen in Amsterdam. De politie is ingeschakeld en met hulp van een vrouw is hij 45 min later gevonden in een park.

Het is nog niet duidelijk hoe hij weg heeft kunnen komen. Of geklommen over er niet heel hoog hekje in een dode hoek op school. Of via de poort waarvan wel bekend is dat het slot heel slecht werkt. Wat zeker is, is dat het gebeurd is tijdens een moment dat er helemaal geen of geen optimaal toezicht was. Dit is overigens de eerste keer dat dit gebeurd is met mijn kind.

Ik ben mij natuurlijk rot geschrokken, ben ook mee helpen zoeken toen ik gebeld werd.. ik slaap slecht en heb nul vertrouwen meer in alles.

Kan iemand mij adviseren over wat ik moet doen. Ik heb inmiddels natuurlijk gesprekken gehad op school.

Alvast enorm bedankt voor jullie advies

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Wat enorm schrikken zeg.
    Ik denk dat je naast de gesprekken met school, ook gesprekken moet voeren met je kind.
    Waarom liep hij weg, was er voorafgaand iets gebeurd?
    Uitleggen dat het tijdens schooltijd niet de bedoeling is dat hij van het schoolplein afgaat.

Het is belangrijk dat het vertrouwen in de school terugkomt. Als je als leerkracht alleen met 25 kleuters buitenstaat, spullen moet opruimen en er zijn dode hoeken, dan kan je het de juf niet kwalijk nemen. Wel moet er gesproken worden over hoe de school als organisatie dit de volgende keer kan voorkomen.

3. Habeebah

Habeebah Actief lid

23 mrt 2010
    213
    12
    18
    Vrouw
    Het is tijdens de overblijf gebeurd. Zes overblijfkrachten. Waar het fout is gegaan, het moment dat de overblijf weg is gegaan en de kinderen blijkbaar dus nog niet allemaal bij de juf waren

4. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.043
    17.011
    113
    Jeetje, wat moet dat doodeng zijn geweest :( Gelukkig is alles goed afgelopen voor je zoon!

Ik ben het er niet mee eens dat het school, of de overblijfploeg, niet kwalijk genomen kan worden. Zij droegen op dat moment de verantwoordelijk over jouw kind en zijn veiligheid (net als die van de andere kinderen) had simpelweg in orde moeten zijn. De gaten in toezicht moeten bekend zijn en daar moet een oplossing voor bedacht zijn.
    Zeker bij zulke jonge kinderen had deze situatie echt niet mogen ontstaan.

Ik ben het er wel mee eens dat het zeker ook belangrijk is om met je kind goede gesprekken te voeren over waarom hij wegging.
    Maar verder zou ik absoluut bij school/overblijf nagaan hóe dit heeft kunnen gebeuren en vooral: welke maatregelen worden nu getroffen om het in het vervolg te voorkomen.
    Ik neem aan dat er een incidenten protocol oid is die zij nu moeten opvolgen en zou daar naar vragen.

Sterkte! Kan me heel goed voorstellen dat dit je niet in de koude kleren is gaan zitten.

Ysabella, Trirani, Spectre en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Jeetje!

Ik ben van mening dat school/overblijf krachten op dat moment de verantwoordelijkheid hebben en dus toezicht moeten houden, ook bij de overdracht naar de leerkrachten.
    Hierover zou ik dan ook een stevig gesprek met school gaan voeren, maar absoluut ook met mijn kind!
    Wat heeft jouw kind doen besluiten om aan de wandel te gaan?
    Ik zou mijn vijf jarig echt stevig toespreken!

Spectre vindt dit leuk.
  6. Habeebah

Habeebah Actief lid

23 mrt 2010
    213
    12
    18
    Vrouw
    Gesprek met mijn kind natuurlijk al gevoerd. Hij is een jongetje dat echt geniet van de buurt en wandelen. Hij wist ook heel goed waar hij heen ging. Heel impulsieve actie geweest van hem.

Ik bedoelde qua advies meer, welke stappen (formeel, informeel) zouden jullie ondernemen naar school toe.

bedankt voor je reactie :)

G89 vindt dit leuk.
  7. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.194
    113
    Ligt eraan wat je allemaal al besproken hebt tijdens de gesprekken met school denk ik.

Heeft de school de volledige verantwoordelijkheid op zich genomen voor het incident?

8. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Je hebt al meerdere gesprekken gehad, hier kwam niet uit wat je wilde/hoopte?
    Hoe staat de school bekend? Zijn er meer van dit soort incidenten? Andere dingen die niet kloppen?
    Neemt de school de verantwoordelijkheid en worden er maatregelen genomen? Zoals een slot of hek dat vervangen wordt, het toezicht anders aanpakken?

Zijn ze nogal laks dan kun een klacht indienen bij de overkoepelende organisatie waar de school onder valt. Verder weet ik niet welke stappen je wil ondernemen?
    Bedenk wel dat je nog wat jaren verder moet met deze school. Een constructief gesprek en meedenken levert meer op.
    Natuurlijk had het niet moeten gebeuren maar waar mensen werken worden fouten gemaakt. Kleuters zijn klein en erg snel. Het is aan jou of je de school het vertrouwen weer wil gunnen (dat zal weer moeten groeien).

9. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.858
    5.118
    113
    Home
    Oh wat schrikken ! ben ooit mn dochter ruim1,5 uur kwijt geweest dus ken je gevoel

ik zou een goed gesprek voeren met m’n kind want dit mag natuurlijk niet
    Maar wat zou je willen van de school? Er zijn al gesprekken geweest mag ik hopen dus wat is het dat je nog zou willen ?

10. Habeebah

Habeebah Actief lid

23 mrt 2010
    213
    12
    18
    Vrouw
    Ja zij zeggen is volledig onze schuld , had nooit mogen gebeuren

11. Habeebah

Habeebah Actief lid

23 mrt 2010
    213
    12
    18
    Vrouw
    Dat vertrouwen is echt heel lastig . Vooral omdat er al jaren geklaagd wordt over o.a het hek en de sluiting. En dan moet dit gebeuren, het extreme.

Ik waardeer jullie reacties. Ik kan er zeker wat mee

12. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.043
    17.011
    113
    Ik kan me voorstellen dat je van school concreet zou willen horen hoe ze dit in het vervolg zullen voorkomen. Niet alleen voor mijn kind, maar voor alle kinderen van de school.
    Dat is wat ik nog zou willen als TS zijnde, iig….

Felice vindt dit leuk.
  13. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.194
    113
    Goed zo! Dat zou voor mij denk ik mijn eerste belangrijke punt zijn voordat ik verder zou kunnen. Erkenning en inzicht.

Daarna zou ik denk ik inzetten op hoe het heeft kunnen gebeuren (in detail) en dat willen zien veranderen, per direct.
    Kritische vragen stellen als:
    Waarom is het geaccepteerd dat het slot op de poort het niet goed deed? Waarom was dit geen prioriteit?
    Waarom is er niet nagedacht over de overgang van 6 overblijfouders naar 1 lerares? Waarom gebeurd de overgang buiten op het schoolplein? Waarom blijven de overblijfouders niet totdat de kinderen binnen zijn?
    Waarom is er geen toezicht op lage muurtjes in dode hoeken wetende dat er lage muurtjes zijn in dode hoeken? Wie is verantwoordelijk voor de veiligheid van het schoolplein? Waarom heeft deze persoon zijn werk niet gedaan?

Qua (per directe) verandering zou bijv kunnen zijn:
    Dode hoeken op school aanpakken (afsluiten of overblijfouder neerzetten)
    Sloten op hekken en poorten veranderen.
    Ten alle tijden tenminste 2 paar ogen op de groepen 1 t/m 3 (of iets). Zijn groep 1 en 2 buiten, dan zijn er dus altijd 4 paar ogen, ook tijdens de overgang.

Zoiets misschien?

Sado, Habeebah, nizzie86 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Oei, met 6 personen in de buurt had het zeker niet moeten kunnen gebeuren. Kleine Lai geeft goede tips voor vragen.

15. Habeebah

Habeebah Actief lid

23 mrt 2010
    213
    12
    18
    Vrouw
    :thumup::thumup::thumup::thumup::thumup::thumup: super dank

KleineLai vindt dit leuk.
  16. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.819
    18.533
    113
    Vrouw
    Eens met bovenstaande..
    Is er inmiddels wel bekend hoe het is gebeurd? Was er een poort open? Zit er ergens een opening in het hek?
    Lijkt mij wel van belang om dat na te gaan en te bespreken.
    Sterkte! Hopelijk komt het vertrouwen snel weer terug..

17. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Als hij goed wist waar hij heen ging was het geen impulsieve actie. Ik vind het vrij bijzonder, van een 5 jarige mag je verwachten dat hij weet dat het niet de bedoeling is dat je in je eentje aan de wandel gaat. Een situatie als 'ik zie een vlindertje vliegen en ik loop erachter aan', dát is een impulsieve actie. Maar zo ver aan de wandel in je eentje? Hier in de omgeving zijn er niet eens dichte hekken om de schoolterreinen.

Los daarvan. Een 5 jarige hoort niet zonder toezicht te zijn, dus de verantwoordelijkheid ligt bij degene die op dat moment toezicht had. Als daar onduidelijkheid over is, kun je daar de school op aanspreken. Juist bij overdracht naar een andere persoon is dat belangrijk. Maar als je al gesprekken op school hebt gehad is dat vast besproken. Zou niet weten wat je verder nog wilt doen? Neem aan dat school ook wel geschrokken is van het voorval en hem voortaan beter in de gaten zal houden.

Anna009 en suus1983 vinden dit leuk.
  18. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Denk dat er al goede vragen zijn voorgesteld. Zou zeker van school verwachten hoe ze dit willen gaan voorkomen, dat ze iets gaan doen aan dat slot en dode hoek lage muurtjes.

Wat zegt je kind, welke route is genomen?

Daarnaast , is je kind 5 en moet het weten dat het niet de bedoeling is om weg te lopen. Als hij ook precies wist waar hij heen ging, was het voor hem dus gepland. Waarom wilde hij daarheen? Is er op school iets gebeurd waarom hij weg wilde?

Daarnaast zou ik ook stevige consequenties voor mijn kind in het vooruitzicht stellen als hij dat nog eens doet.

Anna009 en suus1983 vinden dit leuk.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.816
    113
    Het had niet mogen gebeuren, dat voorop gesteld, maar wat verwacht/wil je van de school? Hier gaat het hek nooit op slot en staan er bosjes om het plein heen waar je zo doorheen loopt, dus denk dat het zeker belangrijk is om dit ook bij je zoontje neer te leggen. Een kind van 5 hoort te weten dat hij niet zomaar van school weg mag lopen.

20. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.416
    113
    Je hebt school gesproken, je geeft aan dat ze de schuld al bij zichzelf neerleggen.
    Neem aan dat ze excuses hebben aangeboden?
    En je zoontje is gelukkig gezond en wel terug.

Om je nu al op formele stappen te beraden vind ik wel erg ver gaan.

Blijf vooral in gesprek met school, zou mijn advies zijn.

Bloem2310, Anna009, Amberxx en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina