Verschilt misschien per verloskundige? Ik ben voor de curretage 2x gebeld hoe het ging en na de curretage nog weer en over aantal weken wouden ze weer bellen omdat hun ervaring is dat veel vrouwen het fijn vinden dat er na de hectische tijd nog weer een rustiger moment is om er nogmaals over te praten voor de verwerking. En als ik tussendoor vaker wou praten dan kon ik altijd bellen.
Mijn vk heeft in de tijd van de miskraam regelmatig gebeld (vooral omdat het lang duurde voor ik schoon was). Merk nu een paar maanden later dat het fijn was geweest als ze ook daarna nog eens contact hadden gezocht. Zou nu bijna uitgerekend moeten zijn maar ben nog niet eens opnieuw zwanger geworden. Ik merk dat het me nu wel erg op aan het breken is. Ik kan natuurlijk ook zelf bellen, maar dan voel ik me toch een beetje een aansteller..
Ik heb ook heel fijne begeleiding van de verloskundige gehad en ik heb de miskraam redelijk verwerkt. Alleen in combinatie met de afhankelijkheid en machteloosheid die je hebt tijdens het ivf traject, breekt alles bij elkaar opgeteld me wel op (ook omdat we in totaal al 12 jaar bezig zijn).
Ik duim voor je @Ila. Ik kan het me zo goed voorstellen, het voelt allemaal zo ver weg - zeker met zo’n heftig traject. Overigens, je schrijft dat spanning natuurlijk niet goed is voor zo’n kleintje. Maar volgens mijn gynaecoloog was dat onzin. Tenzij je zoveel stress hebt dat je er medicatie voor moet slikken, kan het allemaal niet zoveel kwaad. Haar boodschap: geef jezelf de ruimte om angstig, verdrietig of somber te zijn, dat maakt echt niet zoveel uit. En m’n zoon was inderdaad een hele relaxte baby en is nu een vrolijke peuter. Dus ik denk dat het idd weinig effect heeft gehad. Sterkte, ik vind het heel naar dat het allemaal zo lang moet duren voor je
Dank je, lief van je! En fijn om te horen dat spanning en stress er minder toe doet tijdens de zwangerschap dan je zou denken. Je kan je gevoelens nou eenmaal niet uitschakelen, maar zo wel het belang ervan relativeren.