te weinig aangekomen

Discussie in 'Voeding' gestart door Honingbij, 25 jul 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Honingbij

Honingbij Lid

10 nov 2005
    96
    0
    0
    Preventiewerker verslavingszorg
    Enschede
    Hallo allemaal,

omdat mijn zoon pas in augustus voor het eerst naar het consultatiebureau hoeft, werd ons aangeraden op het inloopspreekuur te komen om te laten checken of hij goed groeit. Vandaag kwamen wij hem dus wegen en bleek dat hij veel te weinig was aangekomen. (hij woog 1.5 week geleden 2880 gram, nu 2955).
    Het advies was de komende twee dagen elke 2 uur te voeden en dan nog eens te komen wegen om te zien of hij dan wel aan is gekomen.

Ik maak me nu dus wel een beetje zorgen, zit me steeds af te vragen hoe het kan. David is een blije baby, hij huilt niet veel, is heel alert en drinkt uit zichzelf zo om de 3 uur. Ik zit dus te denken...misschien leg ik verkeerd aan, eet ik niet genoeg of de verkeerde dingen..ik weet het niet.

Heeft iemand misschien tips??

Groetjes
    Honingbij

2. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Ten eerste: eten en drinken heeft geen invloed op de kwaliteit van jouw melk.

Even een paar vraagjes:
    1) Hoe gaat het drinken? ( hoe lang e.d.)
    2) Hoe veel voedingen geef je per 24 uur (dus ook 's nachts)
    3) Geef je 1 of 2 borsten per keer?
    4) Heb je veel last van stuwing?
    5) Komen er allergieën in jullie families voor?
    6) hoe zijn de plas en poepluiers?
    7) is David toevallig veel in de lengte gegroeid?

Echt acuut zou ik me nog geen zorgen gaan maken. Je geeft zelf aan dat David alert is en vrolijk. Maar het is wel iets om goed in de gaten te houden. Een keertje minder groeien mag best. Soms ligt het er gewoon aan dat een kind in de lengte is geschoten.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat David met ongeveer een week oud is gewogen? En toen dus 2880 woog?
    Wat was zijn geboortegewicht?

En had hij toevallig net geplast of gepoept? Dat kan soms echt een enorm verschil maken.

Het advies wat je gekregen hebt, is in principe goed. Leg hem maar lekker vaak aan.
    Maar ik benw el benieuwd naar de antwoorden. Wie weet zit het probleem ergens anders.

3. peggy en myrthe

11 jun 2006
    77
    0
    0
    moeder en verzorgende
    nederweert/limburg
    kinderen vallen 10% af van hun geboorte gewicht.
    iedere weegschaal is anders
    verder sluit ik me bij annemarie aan

4. Honingbij

Honingbij Lid

10 nov 2005
    96
    0
    0
    Preventiewerker verslavingszorg
    Enschede
    Beste annemarie,

even de antwoorden:

1. voeden gaat redelijk goed, David valt wel vaak in slaap. Ik trek ongeveer 20 minuten per borst uit.
    2. meestal zo'n 8 voedingen per 24 uur denk ik. 's nachts minder vaak omdat David dan langer slaapt, maar overdag soms vaker. Dus zo tussen de 2-4 uur
    3. 2 borsten per keer
    4. niet echt veel last van stuwing, behalve als David ontzettend ligt te slapen en eigenlijk al aan eten toe is, dan merk ik het wel
    5. geen allergieën in de familie
    6. luiers zijn de gehele dag door in de roulatie, ik heb het idee dat hij vaker poept dan plast, maar dat is lastig te zien in zo'n poepluier
    7. ik weet niet of ie in de lengte is gegroeid.

vandaag zijn we weer naar het cons. bureau geweest om voor de zekerheid nog eens te wegen en hij was in de afgelopen 2 dagen 35 gram aangekomen. Ik maak me dus al wat minder zorgen.

Ik heb zelf het idee dat ik vorige week wat te druk ben geweest met bezoek enzo en wat te weinig bewust en met geduld aan het voeden ben geweest. Doe dat nu weer meer.

Bedankt voor je reactie, misschien heb je nog handige tips voor me?

Groetjes
    Honingbij

5. Ayla

Ayla Fanatiek lid

29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Nou zie eigenlijk nog niets om je zorgen over te maken, de luiers zijn goed hij drinkt goed en is lekker allert, het is gewoon een kleintje, zo had ik er ook 2. Je moet bedenken dat de curve die het consternatiebureau hanteerd gebasseerd is op de (te dikke) flesgevoede baby's. Dus als je bv geeft klopt die curve gewoon niet. Laat ze maar kletsen zou ik zeggen, tenzij hij dramatisch af gaat vallen nu, geen plasluiers oid meer heeft en suf wordt is er dus niets om je over te stressen, al lijkt het soms wel alsof het cb daarop uit is :rolleyes:

6. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Ik zou wat meer op jouw verzoek gaan voeden. In eerste instantie even om de 2 uur. De groei is toch wel minimaal. Misschien is dat zijn lijntje wel of is hij in de lengte geschoten, waardoor het gewicht een beetje is stilblijven staan.
    Dus inderdaad niet te veel stressen en laat je wat dat betreft ook niet gekmaken door curves.
    Maar houd het wel een beetje in de gaten.

Hoe vaak voed je 's nachts?
    Is David al terug op zijn geboortegewicht?

7. PetraK

PetraK Fanatiek lid

19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    Er is wel een richtlijn toch met aankomen?
    Tussen de 100 en 250/300gram in de week?
    Bij Danischa was het op een gegeven moment zo dat de ka wou dat ze 150 gram minimaal aankwam in de week OP BV! Maar dat lukte niet....Toen moest ik (ik kolfde fulltime) fv door de bv gaan mengen, en toen groeide ze dus al snel 280 grm in een week. Aleen werd het voor mij te zwaar om en BV (kolvend) en mengen en flesjes kv er bij te geven, dat ik na ruim 12 weken er voor gekozen heb om toch voor kv te kiezen. En nu kom ze minimaal 300 gram in de week aan... schijnt ook weer te veel te zijn.... tis ook nooit goed ... (volgens het CB)

8. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Jemig, wat vreselijk jammer dat jouw KA jou zo op de fles heeft overgekregen. (ik neem even aan dat je zelf bv wou blijven geven)

Dat jouw KA wou dat ze min 150 gram in de week aankwam, vind ik echt bijzonder. De ondergrens ligt op 90 gram per week.
    Maar daar zit een dikke maar aan. Soms groeit een kind wat minder in gewicht en veel in de lengte. Soms zit er gewoon even een dipje in de groei.
    En er zijn kinderen die hoe dan ook gewoon slecht groeien op BV en KV.
    Vind het toch wel weer typisch dat dit dan van een KA uitkomt. Nou zijn dat mensen die hard hebben gestudeerd, maar gemiddeld genomen krijgt een KA 4 uur (!!!!) over BV tijdens zijn gehele studie. Kun je je voorstellen dat ze er dan eigenlijk geen klap van weten?

Een kind wat structureel niet genoeg aankomt op BV, is een beleidsprobleem. Geen BV probleem an sich.

300 gram in de week is inderdaad best veel. Maar goed je kunt ze niet op een dieet zetten hé?

9. Ayla

Ayla Fanatiek lid

29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Jeetje ik hoor echt te veel van deze verhalen, verschrikkelijk! Idd hoeft een kind maar 90gr aan te komen pw, en geen 150, dat hebben mijn klein en fijngebouwde kinderen nog nooit gehaald. Denk dat de ka net die 4 uur toen het over bv ging afwezig was of zo :( Jammer dat het zo gelopen is en nog jammerder (ja weet et geen ned) dat het nog zo vaak gebeurd dat vrouwen stoppen met de bv door invloed van cb, ha of ka. Net of ze allemaal nog nooit van het WHO hebben gehoord en zijn blijven hangen in de jaren 70....*zucht*

En idd het is ook nooit goed :(

10. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Ik denk dat hij de nacht ervoor net even lekker heeft doorgehaald :)

Ik vind het ook zo jammer dat vrouwen praktisch gedwongen worden om te stoppen door dat soort "proffesionals."
    Als dat nou eens verbeterd werd, zou het al een hoop schelen.

11. PetraK

PetraK Fanatiek lid

19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    even niet vergeten dat danischa prema en dysmatuur is/was he. Hiervoor zal het wel iets anders zijn.

Het is niet zo dat hij heeft gezegt dat ik op de fles over moest. Die keus heb ik zelf gemaakt. Omdat het voor MIJ te zwaar werd om en te kolven en flesvoeding door de bv te doen, en daarnaast ook nog flesje compleet met kunstvoeding aan te bieden. Ik ben dus zelf langzaam gestopt. Ik trok dit niet meer..

12. Ayla

Ayla Fanatiek lid

29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Dan is het een ander verhaal, maar dan nog vind ik 150 gram aankomen best veel hoor. Maar ja weet natuurlijk alle ins-and-outs niet. Je hebt iig je best gedaan! En je moet er natuurlijk niet aan onderdoor gaan, dat is niet te bedoeling.

13. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Waarom is er niet gezocht naar een oplossing met behoud van BV? Want door maar te adviseren dat je Kv bij moest geven, werd jouw BV al redelijk verpest.
    En dat is wat Ayla en ik bedoelen met stoppen door het CB, KA of HA.
    Was er een lactatiekundige geraadpleegt, was de kans groot geweest dat je nou volledig had gevoed.

Niet dat jij je lullig moet voelen. Ik kan me voorstellen dat je het niet trekt in de manier waarop het ging.

Ik ben het met Ayla eens, 150 gram is zelf voor een premtuur en dymatuur kindje veel. Tenminste om dat te eisen. Kwam ze dat zelf nou aan...

Deel Deze Pagina