Hoi Ilse, Ik heb al heel veel info uit je duidelijke antwoorden hier op de site gehaald, maar heb zelf ook nog een vraag. Ik heb een zoon van bijna 6 weken en de borstvoeding loopt vanaf het begin probleemloos. Hij was ruim 8 pond bij de geboorte en is een temperamentvol mannetje. Dat wil zeggen dat hij het luid en duidelijk laat weten als hij honger heeft. Ik heb hem nooit wakker hoeven maken zeg maar. In het begin 'spookte' hij wat met zijn gewicht (hij kwam aan, viel af, kwam aan etc). Ik heb veel melk en ws kwam hij alleen aan de voormelk toe. Vanaf dat moment ben ik 1 borst gaan geven en ging het heel goed. Hij was vorige week op het cb ruim 10 pond en 57 cm. Het is een grote jongen, ik was een week overtijd en hij loopt wat voor op schema volgens het cb. Hij mag dus veel eten. (Doet hij ook: als ik 's avonds 150 ml kolf om te oefenen dan drinkt hij dat binnen 10 minuten op en wil daarna nog beide borsten. Hij kreeg toen nog 8 voedingen). Hij dronk de eerste weken ook heel vaak. vaak wel 12 keer en dus tot 5 weken wel 8 keer. Nou komt mijn vraag: De laatste week komt hij opeens veel minder vaak. Ik zit nu op 6 voedingen. 'S nachts laat hij er opeens (soms) wel 6 uur tussen en geef ik nog maar 1 nachtvoeding. Ook overdag slaapt hij soms opeens langer dan 4 uur. Is dit wel genoeg? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heerlijk, maar hij moet wel genoeg krijgen. Nog steeds laat hij zich duidelijk horen, plast veel, poept ook. Ben ik nou zo gewend geraakt aan het vele voeden en is dit normaal of moet ik hem toch wakker maken om te drinken? Als ik dat doe is hij soms zo van de wereld dat hij amper drinkt. Oh nog even als toevoeging: deze veranderingen zijn er sinds ik de structuur en regelmaat flink heb opgevoerd. Dus voeden, samen spelen, alleen spelen, slapen (op zn kamertje met slaapzakje aan) etc. Misschien kan je helderheid geven. Alvast heel erg bedankt! En sorry voor het lange verhaal, maar dacht dat deze info belangrijk kon zijn voor een goed beeld. Groetjes! Roos
Ik ben nog vergeten te zeggen dat ik vanaf vorige week (na het cb) elke keer wel 2 borsten geef. Sindsdien komt hij dus minder vaak. Groetjes!
Hallo, Ik denk dat alles helemaal goed gaat. Voor een borstgevoede baby is 10-12 keer voeden heel normaal. Het duurt ongeveer 4-6 weken totdat vraag en aanbod op elkaar zijn ingesteld en bij veel melk soms iets langer. Ik denk dat er intussen bij jullie een aardige balans is gekomen. Hij drinkt beide borsten (en heeft dus de kans zoveel te drinken tot hij echt vol zit). Dat blijkt ook uit zijn slaapgedrag. Als hij verder het geod blijft doen, vrolijk en alert is en voldoende plast dan gaat hij zelf een lijntje in de groeicurve volgen. Ik zou zeggen. Geen zorgen en ga genieten van de extra uurtjes die je nu hebt. Succes Ilse