Geachte heer, mevrouw Ik heb (vanuit mijn studie) de volgende vraag. Als iemand een tijdelijk contract heeft voor 13-30 uur per week en met 29 weken zwangerschap zich volledig ziekmeld ivm een zwangerschapsgerelateerd probleem, dan geldt toch niet de loondoorbetalingsverplichting van de werkgever zoals bij een werknemer die niet zwangerschapsgerelateerd ziek is? Ik heb altijd begrepen dat het UWV deze verplichting van de werkgever overneemt in het kader van de ziektewetuitkering en de hoogte van de uitkering berekend wordt aan de hand van het gemiddelde dagloon over het afgelopen jaar. Ook heb ik altijd begrepen dat de werkgever zelf kan aangeven of zij de uitkering ontvangen en het salaris doorbetalen of de uitkering rechtstreeks aan de werknemer laten overmaken. Dit ivm bijvoorbeeld het einde van het tijdelijke contract in de verlofperiode. Daarnaast geldt dit toch ook voor de bevallingsverlofuitkering? Ik ben erg benieuwd. Met vriendelijke groet Lizzy
Beste Lizzy, Het klopt wat je zegt, er zitten echter wel een paar verschillen tussen de berekeningen van beide uitkeringen. Ziektewet Kan iemand voorafgaand aan of direct na afloop van het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) niet of minder werken? En zijn de klachten volgens de UWV-verzekeringsarts het gevolg zijn van zwangerschap of bevalling? Dan heeft zij recht op een ziektewet-uitkering van UWV. De uitkering is dan 100% van het dagloon, dat is het gemiddeld SV-loon van de twaalf maanden voor de ziektewetuitkering, tenzij iemand korter dan een jaar heeft gewerkt. WAZO Ook tijdens de WAZO heeft een werkneemster recht op een uitkering van 100% van het dagloon. Dit dagloon wordt echter gebaseerd op de laatste maand voorafgaand aan het verlof. Of voorafgaand aan de ziekteperiode, wanneer iemand voor het verlof ziek ten gevolge van zwangerschap was. Betalingen Beide uitkeringen zijn het recht van de werknemer. De werknemer kan er voorkiezen of dit aan haar of aan de werkgever moet worden overgemaakt. Wanneer je de uitkering zelf ontvangt, en je geen loon van je werkgever krijgt, wordt de opbouw van vakantiegeld en pensioenen wel onderbroken, omdat UWV inclusief vakantiegeld betaalt, en geen pensioenafdracht overneemt. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare