Hoi, Vanmorgen moest ik voor controle naar de verloskundige en die stuurde me door naar de gynaecoloog ivm te hoge bloeddruk. Daar hebben ze bloed afgenomen en daar kwam uit dat ik te weinig bloedplaatjes heb.Overmorgen moet ik weer naar het ziekenhuis om opnieuw te prikken. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er nu over moet denken.Had ik ook net in het ziekenhuis beter moeten vragen maar bij mij komen die vragen altijd te laat opzetten . Dus graag zou ik wat ervaringen horen. Alvast bedankt.
Ja, dit was bij mij ook het geval toen ik bloed moest laten prikken. Bij de tweede keer prikken was de waarde overigens wel goed. Als je te weinig bloedplaatjes hebt, stolt je bloed minder goed. Het kan een aanleiding zijn om met medische indicatie in het ziekenhuis te moeten bevallen, omdat je bloedverlies tijdens de bevalling dus wat meer dan normaal zou kunnen zijn. Uit mijn hoofd hoor! Maar dit is wat ik destijds hoorde.
Ik had ook te weinig bloedplaatjes maar dat kwam door HELLP. Wat Eylem al zegt, daardoor stolt je bloed minder goed en kun je risico lopen op bloedingen. Niet alleen tijdens de bevalling, maar in combinatie met een te hoge bloeddruk geeft dit bijvoorbeeld een verhoogde kans op herseninfarcten en zo. Nu niet meteen in de stress gaan hoor, dit komt heel zelden voor en je moet er wel een flinke afwijking in bloed en bloeddruk voor hebben, maar goed dat ze je even in de gaten houden. Als je werkelijk te weinig bloedplaatjes hebt is dat volgens mij idd een medische indicatie voor je bevalling.
Dat ligt aan de uitslag van je tweede test en van het verdere verloop van je zwangerschap. Volgens mij zolang er verder niets ´bijkomt´ blijf je wel onder controle van je eigen vk, maar dat weet ik niet helemaal zeker hoor!
Hier ook al een aantal weken achter elkaar de bloedplaatjes geprikt. Eerste keer waren ze 105, tweede keer 111 toen weer 109, ze blijven dus redelijk stabiel, maar mijn gyn zei dat de plaatjes ook aan de lage kant kunnen zitten als je niet lekker bent (verkouden, grieperig, lage weerstand etc).