te weinig bloedplaatjes

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Cherelles, 3 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cherelles

Cherelles Lid

19 jul 2015
    98
    10
    8
    den haag
    Hoi allemaal,

Ik ben vandaag 38 weken zwanger en net gebeld door de verlos dat ik te weinig bloedplaatjes heb (93) dit is al 2x gezakt dus ik moet morgen naar de gynaecoloog. Nu ben ik een beetje aan het googlen wat er op me af kan komen maar ik wordt er niet veel wijzer van.. Mijn bloeddruk is wel normaal.
    Kan dit gevolgen hebben voor de baby en is er een (grote) kans dat ze me gaan inleiden? Mijn afspraak bij de gyn is pas om 14.20 en ik wil het allemaal een beetje verduidelijken voor mezelf zodat het wat rustiger wordt in mijn hoofd. Heeft iemand hier ook ervaring mee of weet iemand mij wat meer te vertellen?

2. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.909
    387
    83
    Oh dat is inderdaad laag ja. Waarschijnlijk nemen ze nog meer bloed af om te kijken of je een HELLP ontwikkelt, want daar KAN het bij passen. Daar komt lang niet altijd ern hoge bloeddruk bij kijken.

Veel succes! Er zijn natuurlijk 1000 factoren waardoor dit kan komen, maar de gyn zal de meest voorkomende als eerste uitsluiten denk ik

3. Cherelles

Cherelles Lid

19 jul 2015
    98
    10
    8
    den haag
    ooh ik hoop het niet zeg!

4. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Lage bloedplaatjes kan meerdere oorzaken hebben, zoals bv auto-immuun oorzaken of tijdens de zwangerschap help of een "onschuldige" zwangerschapstrombopenie.
    Ze zullen nu eerst verder willen kijken of je niet idd een HELLP ontwikkelt, maar meestal is het de "onschuldige" variant.
    In het geval dat het de onschuldige variant is heeft het vooral tijdens de bevalling consequenties, in die zin dat als ze te laag zijn (meestal <60) dat ze dan terughoudend zijn met een ruggenprik en proberen vermijden om bv een draadje op het hoofdje van de baby te zetten voor bewaking tijdens de bevalling. Ze zullen dan na de bevalling bij de baby ook bloed prikken om te kijken of het aantal bloedplaatjes bij de baby wel goed is.

Hopelijk valt het mee allemaal.

Succes!

5. Cherelles

Cherelles Lid

19 jul 2015
    98
    10
    8
    den haag
    ik hoop dan dat het de onschuldige variant is :p (duh)
    ik ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen zeg pff

6. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    En, hoe is het gegaan?

7. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    bij mij waren de trombo's ook lager. ik heb altijd te hoog 425-550, tijdens de zwangerschap was het nooit hoger dan 410 (ok nog steeds te hoog maar het is wel een verschil. maar is goed om even na te kijken idd

8. Cherelles

Cherelles Lid

19 jul 2015
    98
    10
    8
    den haag
    Ik heb de afspraak vandaag pas om 14.20 :( nog even doorbijten en niet teveel lezen. Ik zal wel even laten weten wat ze gaan doen. Weet niemand of het ernstige gevolgen heeft/kan hebben voor de kleine?

9. Valeri

Valeri Nieuw lid

22 apr 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had hetzelfde, maar daarnaast bleken mijn nieren niet meer goed te werken. Daar kwamen ze op vrijdag achter en ik ben op maandag ingeleid. Volgens de gynaecoloog was het niet schadelijk voor het kindje en zou het bij mij na de bevalling hoogstwaarschijnlijk ook weer goedkomen. Dat is ook gebeurd. Een paar dagen na de bevalling waren mijn bloedwaarden alweer een stuk beter en het kindje is kerngezond.
    Succes!

10. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik had hellp en daardoor hele lage bloedplaatjes, maar ons meisje had een heeft er helemaal niks van gehad. Wel hebben ze met de keizersnede uiteindelijk wat gewacht om extra bloedplaatjes vanuit een ander ziekenhuis te laten komen zodat de keizersnede met ruggenprik kon!

11. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik ben erg benieuwd wat de gyn zeg vanmiddag, kan me goed voorstellen dat je dit eng vindt!

12. Cherelles

Cherelles Lid

19 jul 2015
    98
    10
    8
    den haag
    Hoi allemaal! Gelukkig zijn jullie en de kindjes weer gezond! De gyn vond het raar dat ik daar zat want ze vond het helemaal niet laag.. ze zegt dat het pas laag is als het rond de 50 is.. ik moest nog een keer bloed laten prikken om te kijken of het weer gedaald is (want da zou het iets auto-immuuns kunnen zijn) en dan belt ze me dinsdag voor de uitslag.. k vind r wel een beetje geirriteerd overkomen ofzo dud geen idee wat ik hiervan moet denken.. die vrijdag heb ik ook de hele nacht door geslapen zonder naar de wc te gaan terwijl ik na 7 uur nog een liter heb gedronken (sinaasappelsap en limonade), ik weet dat dat ook een symptoom kan zijn dat je ineens minder moet plassen. Ook vind ik mijn urine soms wat troebel en voel ik soms een tinteling in mijn rechter knie (ik schijn hier ook een beetje mee te slepen volgens mijn vader en zusje) dud ik ga maandag de verlos maar bellen om dit allemaal door te geven en kijken wat ze zeggen.

13. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    met je knie en been slepen kan ook met de laatste loodjes te maken hebben. zenuwen kunnen wat bekneld raken en je bekken word wat slapper om de bevalling te bevorderen.
    tja het is wel laag, maar of het extreem laag is kan ik niet zeggen. hou het even in de gaten en als je het niet vertrouwd gewoon een second opinion aanvragen :)

14. Cherelles

Cherelles Lid

19 jul 2015
    98
    10
    8
    den haag
    Ik heb morgen een afspraak bij de verlos om 12 uur, ik weet niet of die dus nog door gaat omdat ik naar de gyn was gestuurd maar ik ga gewoon want de gyn hd geen controle gedaan ofzo. De afgelopen avonden ben ik ook maar 1x naar de wc gegaan en toen heb ik bewust na 8 uur nog 500ml gedronken. Ik ben benieuwd wat ze morgen gaan zeggen en anders ga ik inderdaad vragen of ik een andere gynaecoloog mag

Deel Deze Pagina