wat kan ik nu al doen

Discussion in 'Borstvoeding' started by Kimmeding, Aug 2, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    om me voor te bereiden op het geven van borst voeding?
    Ben nog niet zo heel erg lang zwanger maar wil me voor 200% gaan inzetten voor borstvoeding dus als ik nu al iets kan doen dan begin ik meteen.

Heb gister gehoord dat beugel bh's niet verstandig zijn ivm afknellen van je borsten dus die heb ik dan ook vanaf vandaag niet meer aan.

Ik wil ook een informatie cursus gaan doen.

Als er nog meer is dan hoor ik het graag.

2. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

Nov 14, 2007
    614
    0
    0
    Je zou bijvoorbeeld naar een bijeenkomst van 'La Leche League' of VBN (Vereniging Borstvoeding Natuurlijk) kunnen gaan. Er wordt per bijeenkomst een bepaald thema besproken en er is ook een speciale avond die gaat over hoe je je het beste kan voorbereiden. Dan leer bijvoorbeeld hoe je jouw kindje moet aanleggen (en dat is erg belangrijk).

Een goed boek is het 'Handboek Borstvoeding', dat is ook prima om je voor te bereiden. En je kan hier op dit forum altijd terecht met je vragen (want hier zitten de echte experts!!)!

Succes :thumup:

3. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ik raad idd ook altijd een info-avond aan: woorden als regeldagen,stuwing,prolactine,tepelhof zijn dan geen ver-van-je-bed show meer.

Inlezen op goede site's: borstvoeding.com, borstvoedingsforum.nl en borstvoeden.info.nl, helpen je heel wat op weg.

Ohja, lees niet teveel, Kinderen of Ouders van NU, of Wij, jonge ouders, dat staat ontzettend veel foute informatie in ( ik noem ze altijd N*tricia-blaadjes).

Lees even op de site van de Belastingen over de aftrekpost,borstvoeding.
    Informeer bij je zorgverzekeraar naar vergoeding van Lactatiekundige hulp ( zorg dat je het tel.nr van een lactatiekundige bij de hand hebt).

En heel belangrijk: luister niet teveel naar *negatieve* verhalen van anderen: *lukte niet* Geen melk* weinig voeding* enz enz.

Www.borstvoedingswinkel.nl<---- kan je ook je hart ophalen.
    Geniet lekker van je zwangerschap en succes!

4. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    niet dat ik het met de andere dames niet eens ben, maar ik zeg voornamelijk: niet te druk over maken en gewoon doen. ;) als je een goede kraamhulp hebt, zoals wij hadden, worden alle termen duidelijk emt je doorgenomen en krijg je alle les die je nodig hebt. ik heb geen cursussen gevolgd, maar mijn kh was een allesweter! zalig, kon voor 200% op d'r vertrouwen, erg prettig.

en verder je gevoel geloven! ik heb erg gevoelige tepels, dus voeden was in het begin ook pijnlijk voor mij. alle 'deskundigen' stonden voorant om te roepen dat het geen pijn mocht doen en ik de kleine verkeerd aanlegde. ik wíst gewoon dat dat niet zo was. het duurde bij mij alleen iets langer voordat mijn tepels het gewend waren. vertrouw dus echt je eigen gevoel!

en het állerbelangrijskte: vooral echt genieten :)

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hier een beetje hetzelfde als bij Claartje, niet veel ingelezen, maar bereid om er voor 200% voor te gaan en een super kraamhulp! Ik had ook wat pijn bij het voeden in het begin, Eva was wel goed aangelegd. Maar ze deed wat raars met haar tong en deed dat na een paar dagen niet meer. Het is dus echt niet zo dat het geen pijn mag doen, sommige dingen (zoals je kindje drinkt bijvoorbeeld) kan je niet helemaal beinvloeden en komt vanzelf goed.

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik ook een beetje hetzelfde als Claartje en Snoopy.

Ik heb eigenlijk helemaal niks gedaan om me voor te bereiden, ook niks gelezen ofzo. En ik heb m'n beugelbh's gewoon aangehouden tot aan de bevalling. Maar de borstvoeding gaat super hier. Helemaal geen last van pijnlijke tepels of stuwing.

Ik had niet zo'n zin om me in te gaan lezen, omdat het in de praktijk vaak toch heel anders gaat dan dat je in de boeken leest. Iedereen heeft gewoon heel andere borsten en tepels en elk kindje drinkt ook weer anders.

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

Beugelbh's kunnen prima. Ze moeten alleen wel goed zitten zodat er geen melkklieren kunnen worden afgkneld.
    Dus wel de goede maat nemen !

En wat de dames hiervoor ook zeggen: cursus bij LLL of VBN of een lactatiekundige bij jou in de buurt. Inlezen hier en/of op www.borstvoeding.com.
    En telnr van vrijwilliger van VBN of LLL of lactatiekundige klaar hebben liggen mochten er toch problemen/vragen zijn.

8. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Dank jullie wel allemaal.
    Ik ben wel iemand die graag dingen wil weten voordat ze iets doet dus wil we even lezen enzo.
    Het is niet een geweldige ver van mijn bed show aangezien ik het veel heb geleerd op school maar ja zelf doen is anders he.

9. Premama

Premama Actief lid

Jul 19, 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
  10. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

Nov 14, 2007
    614
    0
    0
    Als je een goede kraamhulp hebt dan heb je geluk en gaat het geven van borstvoeding vaak ook zonder problemen Het wordt pas een lastig verhaal als je bijvoorbeeld na een keizersnede in het ziekenhuis komt te liggen en je de pech hebt dat je daar geen goede begeleiding krijgt. Dit overkwam mijn beste vriendin. Haar dochtertje was zo uitgeput van de bevalling dat ze alleen maar sliep. Mijn vriendin probeerde haar aan te leggen maar ja, de kleine hapte niet omdat ze zo slaperig was.
    Na ongeveer 2 dagen begon mijn vriendin zich zorgen te maken, haar dochtertje had nog niets gegeten. De verpleging zei dat ze maar lekker een flesje (KV!) moest geven want ja, de kleine moest toch eten he! Niemand vertelde haar dat ze haar productie op gang moest brengen en over kolven werd ook niets gezegd. Toen ze na 4 dagen weer thuiskwam en ze samen met de kraamhulp probeerde haar dochtertje aan te leggen toen kwam er geen druppel melk uit haar borsten en ja, het flesje werd in no time leeggedronken.

Na een moeizame periode zonder succes heeft ze met dikke tranen besloten dat ze uiteindelijk op moest geven, ze was volledig uitgeput en de kleine wilde maar niet aan de borst.

Achteraf heeft ze zichzelf voor haar kop geslagen dat ze niet meer wist over het geven van bv. Dan had ze zelf aan de bel kunnen trekken! Ze had bijvoorbeeld nog de hulp van een lactatiekundige in kunnen roepen maar ze wist niet eens dat het bestond.

Ik was echt net een paar weken in verwachting toen dit dus gebeurde en ja, ik ben dus volledig voorbereid aan het hele avontuur begonnen. Gelukkig had ik een superkraamhulp en is alles perfect verlopen :D Maar ja, het kan dus ook anders.... Ik zou in ieder geval een boek over het geven van borstvoeding in huis halen, dan kan je ten alle tijden alles opzoeken! Je weet maar nooit of je goede begeleiding krijgt!

11. mano82

mano82 Fanatiek lid

May 15, 2007
    1,554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik heb bewust niet teveel info gelezen, ik had zoiets van "we zien wel", wel stond ik 200% achter mijn beslissing om bv te geven, ik zou nooit overgegaan zijn op flesvoeding. Ook heb ik zeer goede kraamhulp gehad na mijn keizersnede, de verpleegsters motiveerden me erg veel.
    Ik had de eerste weken wel erg veel last van stuwing (borsten stonden op ontploffen) en pijnlijke tepels maar dat beterde vanzelf, even doorbijten.
    Het is ook goed om over afkolven informatie te lezen, zo leer je je baby uit een flesje te drinken.

Share This Page