borstontsteking pussende afscheiding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door joma87, 19 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joma87

joma87 Actief lid

11 mrt 2009
    305
    0
    0
    verpleegkundige
    Hoi Ilse,
    Sinds zondag heb ik een borstontsteking. Ik kolf 7x per dag en leg mijn zoontje zo'n 4 a 5 keer per dag aan. Vaker lukt niet omdat hij prematuur is en nog niet genoeg kracht heeft om al zijn voedingen helemaal te drinken. ook krijgt hij het nog niet voor elkaar om een hele voeding te drinken. Daarom kolf ik dus elke voeding na.
    Nu blijft de koorts ondanks de ab en de harde plekken krijg ik niet weggemasseerd. Nu zag ik vandaag in mijn zoogcompres dat er pussige afscheiding uit die borst kwam. Mag ik deze borst nog wel geven en de afgekolfde melk uit deze borst. En is het beter om er warmte op te doen of kou want de adviezen op internet zijn erg tegenstrijdig.
    Ik hoop dat jij mij kan helpen.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Meid wat een verhaal. Hoe gaat het nu?
    Je mag die melk gewoon geven, dat is niet erg. Je moet zeker doorgaan met kolven want anders wordt de spanning alleen maar hoger.

Hoe is het met de harde plek? Is die nu losgekomen of blijft dat zitten? Als de koorts niet afneemt en je niet de indruk hebt dat er veel verbetering optreedt, neem dan contact op met de arts. Op een borstabces zit je niet te wachten.

Kou of warmte, dat is erg persoonlijk. Je kunt kou gebruiken ter verlichting (zie het als wanneer je een enkel kneust, dan verlciht kou de pijn en verminderd de zwelling). Warmte bevorderd juist de doorbloeding. Wat je ook gebruikt, zorg ervoor dat je altijd vlak voor het kolven of voeden warmte gebruikt. Dan kan de melk beter stromen.

Meid, heel veel succes

Ilse

Deel Deze Pagina