Hoe doe je dat, voeden op verzoek?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mappel, 9 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mappel

mappel Niet meer actief

Mijn baby drinkt nog niet zo goed uit de borst en komt ook te weinig aan. We voeden dus bij met kv.
    Als ze dat niet krijgt, moet ik haar echt ieder kwartier aanleggen. Ik heb voor en na de voeding gewogen, waarschijnlijk krijgt ze na 1,5 uur aan de borst, 50cc binnen. Ze is nu 12 dagen.
    We voeden steeds 60cc bij, maar moeten haar elke voeding wakker maken! Ze meld zich bijna nooit! We hebben geprobeerd om 40cc bij te voeden, maar dan heeft ze zoveel honger, dat ze helemaal niet wil slapen, dan is ze zo overstuur!!

Dus hoe moet ik nou voeden op verzoek? Zelfs in de nacht moeten we haar na 5 uur wakker maken!

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mijn zoon kwam zelf ook niet om de voeding. Dan ging het op mijn verzoek ;) Afhankelijk van de leeftijd, na 3 of 4 uur of zo. Hij dronk dan wel graag. Ook nu nog komt hij er niet altijd zelf om, maar als ik aanbied, wil hij wel drinken.

3. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    voeden op verzoek kan ook op verzoek van mama zijn. mijn kereltje meldt zich overdag ook niet zelf voor een voeding, dus doe ik hem het gewoon vragen (bijna 1)

4. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Het vraag en aanbod principe. Mijn zoontje moet ik nu ook nog wel eens een voeding "aanbieden" als ik vind dat er wel een lange tijd tussen zijn voedingen zit.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.784
    18.937
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor en na de voeding wegen geeft, gek genoeg, niet een heel betrouwbaar beeld van wat je baby binnen krijgt. Beter is om te kijken naar het aantal plasluiers en inderdaad de gewichtstoename. In de kraamweek weeg je elke dag. Daarna kun je bijv. één of twee keer per week bij het consultatiebureau wegen, als je je zorgen maakt of het gewoon nog even bij wilt houden.

Houd er rekening mee dat als je begint met bijvoeden met de fles, dat je dan de borstvoeding min of meer om zeep helpt. Moedermelk is een kwestie van vraag en aanbod: hoe vaker jouw baby drinkt, hoe meer melk je lichaam gaat aanmaken. Bied je de borst minder vaak aan (omdat je ook de fles geeft), dan gaan je borsten steeds minder melk aanmaken totdat je 'opdroogt' en niks meer hebt. Dan kan vooral in de eerste weken na de bevalling heel snel gaan. Op dit moment ben je dus aan het afbouwen. Is dat je bedoeling?

Je schrijft dat je baby te weinig aankomt. Hoeveel woog ze bij de geboorte en hoeveel aan het einde van de kraamweek?

Als je de borstvoeding wilt 'redden' en ze niet te veel afgevallen is, dan is het nu verstandig om je baby een paar dagen constant bij je te houden en zoveel mogelijk aan te leggen. Als ze zelf niet komt, laat haar dan (overdag) na maximaal 1,5 - 2 uur weer drinken. Probeer op minimaal 8-12 voedingen per etmaal uit te komen. (Nu liever 12 dan 8, om het weer te stimuleren.)
    Op die manier vergroot je jouw productie en geef je haar hopelijk even een groeispurtje mee. Daarna kan ze misschien wel goed zelf aangeven wanneer ze wil drinken.

Het is wel belangrijk dat ze goed drinkt. Neemt ze een goede 'grote hap' (grootste deel van jouw tepelhof in haar mondje, lipjes naar buiten gekruld. Op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding kun je wel foto's vinden hoe het eruit moet zien. Zie je haar ook goed slikken? Het drinken kan zo in het begin bij de eerste slokjes best even gevoelig / beetje pijnlijk zijn, maar het moet zeker niet een hele voeding pijnlijk blijven. Heb je tepelkloven? Neem eventueel contact op met een laktatiekundige als je denkt dat haar drinktechniek misschien niet goed is.

Als ze wel echt te veel afgevallen is of als je het met alleen moedermelk nog niet aandurft, ga dan in ieder geval kolven op de momenten dat je haar een flesje geeft. Dan stimuleer je je borsten tenminste om melk te blijven aanmaken. Zodra ze dan beter groeit en meer wakker is, kan je dan nog terug naar volledige borstvoeding. En als je kolft kun je tenminste ook gewoon moedermelk geven in plaats van kunstvoeding.

(Bij deze adviezen ga ik er wel van uit dat je graag borstvoeding wilt blijven geven. Als dat niet zo is, kun je natuurlijk ook ervoor kiezen steeds vaker de fles te geven en de bv af te bouwen.)

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    mijn ervaring is dat voeden op verzoek pas later komt. Veel babys zijn in de kraamtijd erg suf en slaperig. Mijn baby slaapt ook gewoon door en sabbelt afentoe een beetje op zn handje.. dat sabbelen interpreteer ik dan maar als dat hij honger heeft. In elk geval: als hij op zn handje kan sabbelen kan hij misschien ook wel succesvol aan mijn borst aanhappen ;)

Mijn oudste zoontje heeft ook de eerste weken voornamelijk geslapen en kregen we niet wakker voor voedingen. Pas vanaf een week of 3 a 4 ging hij zich echt een beetje melden en pas vanaf een week of 6 ging hij echt luidruchtig huilen als er niet op tijd een borstje kwam. Het schijnt een familietrekje te zijn, volgens mijn schoonmoeder waren alle 4 haar kinderen van die slaapkoppen die ze wakker moest maken voor een voeding ;)

7. mappel

mappel Niet meer actief

Bedankt voor deze tips, maar ik weet niet hoe ik het anders moet doen. Mijn meisje woog 3715 gr met haar geboorte en woog na 8 dagen nog maar 3300 gram. Ze plaste bijna niet, had uraat kristallen... ik moest gedwongen bijvoeden. ik kolf helaas nog geen 10cc na iedere voeding, dus dat zet geen zoden aan de dijk.

Ik probeer echt wel af te bouwen met de fles, maar ze drinkt onvoldoende uit mijn borsten, ze huilt direct weer, terwijl ze ruim een uur aan de borst gelegen heeft! Een pink geven bied troost voor 5 min. Mijn borsten voelen na een uur ook echt leeg, ook als ik aan mijn tepels knijp, komt er niks.
    Bij 60cc bijvoeden wordt ze een beetje stil, bij minder blijft ze huilen en om haar heen happen.

Ik wil voor volledige bv gaan, maar als ik niet bijvoed, dan huilt ze alleen maar, valt ze af en plast ze niet meer.

Wat is je advies?

8. mappel

mappel Niet meer actief

2 Lk's zijn geweest, ze wordt goed aan gelegd en slikt ook goed, maar wel na 3 halen pas.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.784
    18.937
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hadden de lk verder geen advies? Als ze verder goed drinkt weet ik het ook niet. Veel verder dan aanleggen - aanleggen - aanleggen en veel huid op huid contact kom ik dan ook niet. Misschien dat iemand anders hier nog ideeën heeft.

10. fafa

fafa Niet meer actief

Mijn oudste dochter haalde ook te weinig uit de borst en bij mij heeft het volgende geholpen:
    - Wat tupp al zei: aanleggen, aanleggen, aanleggenn
    - Wisselvoeden: niet te lang aan 1 borst laten drinken, maar vaak van kant wisselen, om meer dan eens een toeschietreflex op te wekken.
    - Met de hand "mee-melken": tijdens het drinken in je borst knijpen, om er extra melk uit te krijgen. Is wel even een speciale techniek, zal nog een link met uitleg posten.

Dat kan misschien net genoeg zijn om je kindje wat te helpen en je productie wat te verhogen.

11. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Is er naar haar tongriempje gekeken mappel?

12. mappel

mappel Niet meer actief

ja, die is goed..Haar tongetje zelf lijkt wel iets aan de korte kant, maar dat zou niet voor problemen moeten zorgen.

13. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Wat voor kolf heb je? Misschien ligt het daaraan dat je maar zo weinig kolft?

14. Inieminie83

Inieminie83 Actief lid

11 jul 2013
    351
    74
    28
    NULL
    NULL
    Dit heb ik met mijn uk ook gehad. Hij was in de kraamweek ook veel afgevallen en niet wakker te krijgen. Hij raakte in een vicieuze cirkel waarbij hij, doordat hij zo afviel, te moe werd om goed te drinken.

Ik heb toen een kolf gehuurd van de thuiszorg. Een medula (groot apparaat) speciaal om de borstvoeding op gang te krijgen. Ik maakte namelijk niet genoeg melk aan om mijn kindje voldoende te voeden. Mijn eigen kolf was niet sterk genoeg. Ik moest mijn kindje elke 2.5 uur aanleggen (ook 's nachts) en daarna bijvoeden. Dit bijvoeden moest middels vingervoeding (dat is met een spuitje waarbij de baby aan de vinger zuigt en jij dan met een spuitje melk in het mondje spuit). Dit moest middels vingervoeding omdat uit een flesje drinken een heel andere (en makkelijkere) drinktechniek vereist en het kindje daardoor liever uit een flesje gaat drinken waardoor drinken uit de borst moeilijker wordt.
    Na het bijvoeden moest ik 15 min per borst kolven met die grote kolf. In het begin was ik al trots als ik 10cc kon kolven maar met dat ding ging het echt heel goed en werd het per dag meer.
    Dit heb ik 2 weken gedaan en toen was bijkolven niet meer nodig.
    Nu gaat het super goed.

Maar dat voeden op verzoek is nu toch wat meer voeden op mijn verzoek :)

heel veel succes

groetjes

15. mappel

mappel Niet meer actief

ik heb ook een kolf van de thuiszorg, medela symfonie ofzo...die is wel goed toch?

16. Inieminie83

Inieminie83 Actief lid

11 jul 2013
    351
    74
    28
    NULL
    NULL
    ja, die was het.

Deel Deze Pagina